1. Giriş
Federal Rezerv için birincil öneme sahip bir konu olan Amerika Birleşik Devletleri’nde (ABD) gelişen para ve ödeme ortamını tartışmak için bugün sizinle birlikte olmak bir zevktir. Ödeme hizmetleri sunan yeni finansal hizmet sağlayıcılarının, ödemelerin, takasın ve mutabakatın hızını artırmak için tasarlanmış yeni platformların ve yeni dijital para biçimlerinin ortaya çıktığını gördükçe, teknolojik yenilik bu manzarayı son yıllarda değiştirmiştir. Geçtiğimiz birkaç yılda ve bu gelişmelerin doğrudan bir sonucu olarak, merkez bankası dijital parasına yönelik çok sayıda uluslararası ve yerel katılımın yanı sıra, dünya çapındaki merkez bankalarının merkez bankası dijital para birimlerine (central bank digital currencies; CBDCs) yönelik ilgide önemli bir artış gördük. Bir dizi merkez bankası, kendi ülkelerinde bir merkez bankası dijital para biriminin potansiyel kullanımlarını keşfetmeye başlamak için adımlar attı. Çok az bir kısmı yerel yetki alanları için bir merkez bankası dijital para birimini benimsemiştir. Ve tabii ki, bir ABD merkez bankası dijital para biriminin amacı, tasarımı ve potansiyel riskleri hakkındaki tartışmalar ve temel tasarım öğeleriyle ilgili teknik araştırmalar burada, Birleşik Devletler’de devam ediyor. Federal Rezerv, devam eden bu tartışmalarda ve teknik araştırmalarda önemli bir rol oynasa da, Fed, ABD Kongresi’nin onayı olmadan bir ABD merkez bankası dijital para birimi uygulamaz.
Geniş anlamda, bir merkez bankası dijital para birimi, bir merkez bankasının yeni bir dijital sorumluluk biçimidir. Bir merkez bankası tarafından verildiği için, merkez bankası dijital para biriminin tipik olarak o merkez bankasının para birimi cinsinden olduğu düşünülür. Dijital bir ABD doları, dijital bir avro veya dijital bir sterlin hayal edebilirsiniz. Bu temel tanımın ötesinde, “merkez bankası dijital para birimi nedir” basit bir tanıma meydan okuyor. Dağıtık defter teknolojisi üzerine kurulu bir merkez bankası dijital para birimi, çok çeşitli tasarım ve potansiyel kullanım seçeneklerinin yanı sıra potansiyel riskler sunar. Bu değişkenlik, herhangi bir merkez bankası dijital para birimi tartışmasını karmaşık hale getiriyor çünkü aynı şeyden bahsetmiyor olabiliriz.
Bir politika yapıcının bir merkez bankası dijital para birimi ile ilerlemeye yönelik herhangi bir karar vermeden önce sorması gereken iki eşik soru vardır. Birincisi, politika yapıcı hangi sorunu çözmeye çalışıyor ve merkez bankası dijital para birimi potansiyel bir çözüm müdür? İkincisi, bir politika yapıcı bir merkez bankası dijital para birimi tasarlamaya ve benimsemeye karar verirken -istenmeyen sonuçlar da dâhil olmak üzere- hangi özellikleri ve hususları dikkate almak isteyebilir? Merkez bankası dijital para birimini çevreleyen her konunun kapsamlı bir analizini yapmak benim için imkânsız olsa da, bugünkü amacım, bu iki eşik sorusu hakkında bir bakış açısı sunmak ve merkez bankası dijital para birimleri üzerine gelecekteki araştırmaların gerekliliği ve ABD’deki merkez bankası dijital para birimlerinin potansiyel geleceği hakkında bazı düşüncelerle bitirmektir.
2. Bir CBDC Hangi Sorunu Çözebilir?
Bana göre temel soru şudur: Bir merkez bankası dijital para birimi hangi sorunu çözebilir?
2.1. Merkez Bankası Dijital Para Birimi ve Ödeme Sistemi
İncelenmekte olan bir konu, bir merkez bankası dijital para biriminin veya daha geniş dijital para biçimlerinin ödeme sistemini daha verimli hale getirip getiremeyeceğidir. Bu yeni teknolojiler, ödemelerin hızını artırmak ve/veya ödeme sistemindeki maliyetleri ve sürtüşmeleri azaltmak için fırsatlar sunuyor mu?
Elbette bu soru, hem yurt içi ödemeler hem de sınır ötesi ödemeler için her yetki alanındaki ödeme altyapısı bağlamında yer almaktadır. Birçok ülke daha hızlı ödeme sistemlerini devreye soktu ve merkez bankalarının bu ödeme sistemlerini nasıl destekleyebileceğini araştırmaya devam ediyor. Bu çalışma için, ödeme sistemindeki belirli verimsizliklerin ele alınması, nakit kullanımının azalması durumunda bir merkez bankası dijital para birimi sağlanması veya gelecek ödeme nesilleri için daha geniş özel sektör inovasyonunun teşvik edilmesi dâhil olmak üzere çok çeşitli motivasyonlar gördük. [1]
Ödemelerin, özellikle de perakende ödemelerin hızının artırılması, bir merkez bankası dijital para birimi uygulanmadan gerçekleştirilebilir. ABD’de, bu yılın sonlarından itibaren, Federal Rezerv’in FedNow SM Hizmeti, ABD’deki bankaların müşterilerine gerçek zamanlı olarak ödeme gönderip alma olanağı sunmasını sağlayacaktır. [2]
Politika yapıcılar, bir merkez bankası dijital para biriminin kendi ülkelerinde neden uygun olabileceğine dair başka argümanlar da öne sürdüler. Bazıları, bir merkez bankası dijital para biriminin finansal kurumlar arasında yüksek değerli işlemleri kolaylaştıracağını savundular. [3] Diğerleri ise, merkez bankası dijital para birimini uluslararası ödemeleri iyileştirmek için bir araç olarak görüyor. Yine de diğerleri, merkez bankası parasının ödemeler sisteminde dengeleyici bir güç olarak rolünü korumak ve parasal egemenliği korumak [4] veya inovasyonu ve rekabeti teşvik etmek için dijital paranın yüksek derecede güvenlik ve tekdüzeliğe sahip olmasını sağlamak için merkez bankası dijital para birimlerini gerekli görüyor. [5]
2.2. Merkez Bankası Dijital Para Birimi ve Finansal Kapsayıcılık
Bazılarının gündeme getirdiği bir başka konu da, potansiyel bir ABD merkez bankası dijital para birimi de dâhil olmak üzere para ve ödemelerdeki yeniliklerin finansal kapsayıcılığı iyileştirip iyileştiremeyeceğidir. Finansal hizmetlere, bankacılığa ve ödeme sistemine erişimdeki iyileştirmeler göz önüne alındığında, finansal içermenin önemli bir hedef olduğu konusunda hepimiz hemfikir olabiliriz. Bununla birlikte, bugün ABD’de, hanelerin %95’inden fazlasının, bir çek veya tasarruf hesabına sahip, bankacılık ilişkisi olan en az bir hane üyesi bulunmaktadır. [6] Banka hesabı olmayan geri kalan %4,5’in yaklaşık dörtte üçü bir banka hesabına sahip olmakla ilgilenmiyor ve yaklaşık üçte biri banka hesabına sahip olmama nedeni olarak bankalara olan güven eksikliğini gösteriyor. Bu grubun hükümeti bir şekilde yüksek düzeyde regüle edilmiş bankalardan daha güvenilir bulmasının pek olası olmadığını düşünüyorum. Banka hesabı olmayan hanelerin cep telefonlarına sahip olma veya internete erişme olasılıkları da daha düşüktür, bu da merkez bankası dijital para biriminin benimsenmesine engel teşkil edecektir. Tüketici tutumları ve teknoloji koşulları da dâhil olmak üzere benimsemenin önündeki bu engeller hakkında önemli araştırmalar yapılmış olsa da, politika yapıcıların ayrıca, finansal okuryazarlığı teşvik etmek gibi devlet yardımlarının dağıtımını daha verimli ve etkili hale getirmeye yönelik alternatifler gibi finansal kapsayıcılığı iyileştirmenin başka yollarının olup olmadığını da düşünmeleri gerekir. [7]
2.3. Politika Hedeflerinin Uygulanması İçin Merkez Bankası Dijital Para Birimi
Diğer bir konu, hükümetin verimli ve güvenli bir finansal sistemin işletilmesiyle doğrudan ilgili olanların ötesinde çeşitli politika hedeflerine ulaşmak için potansiyel bir merkez bankası dijital para birimi dâhil olmak üzere yeni teknolojileri kullanıp kullanmaması gerektiğidir. Devlet yardımları veya ödemeleri şeklindeki mali harcamaların merkez bankası dijital para birimi aracılığıyla aktarılabileceği ve bunların sona ermeden önce harcanabilecekleri sınırlı bir zaman dilimini içerebileceği bir senaryo hayal edin. Bir merkez bankası dijital para birimi aracılığıyla bu tür bir limitin etkinleştirilmesi, fiziksel para biriminde veya banka mevduatında bulunan esneklik ve özgürlükle taban tabana zıt olacaktır ve tüketicileri ve işletmeleri kontrol etmeye ve hatta zarar vermeye hizmet edebilir. Ayrıca, bu tür bir kontrolün ödeme sisteminin ve özünde paranın nasıl kullanıldığının siyasallaşmasına yol açma riski vardır.
2.4. Ödeme Sisteminin Verimliliği ve Hızı
Merkez bankası dijital para birimleri genellikle, ister tüketiciden işletmeye ister kişiden kişiye işlemler olsun, çeşitli işlemler için hızlı veya anında ödeme sağlama bağlamında tartışılır. Daha önce de belirttiğim gibi, FedNow Hizmetinin ABD’de ve dünya çapındaki diğer anında ödeme platformlarında tanıtılması beni şu soruyu sormaya yöneltiyor: Bir merkez bankası dijital para birimi, tek başına anlık ödeme platformlarının başarabileceğinden daha fazlasını başarabilir mi? Bazı işlemlerin yavaş olduğu ve mahsuplaşma ve uzlaşmanın büyük ölçüde kaynak yoğun olduğu toptan satış piyasalarında belirli bankalararası işlemler bağlamında potansiyel kullanım durumları vardır. Toptancı finans piyasalarındaki katılımcılar, karşı taraflar arasında paylaşılan bilgilerin hızı artırmak ve işlemleri sonuçlanmadan önce uzlaştırmak için arka ofis maliyetlerini azaltmak için kullanılabildiği dağıtık defter teknolojisi gibi daha yeni teknolojilerle bu sürtüşmeleri çözmenin yenilikçi yollarını düşünüyorlar. Merkez bankası dijital para birimi hakkındaki kamuoyu tartışmasında bazıları, bir merkez bankası dijital para biriminin toptan sürümünün piyasaya sürülmesinin bu finansal piyasa kullanım durumları için bu yeni teknolojilerin faydalarını tam olarak ortaya çıkarabileceğini savundu. Perakende düzeyinde bir merkez bankası dijital para birimi için belirtilen sorulara benzer şekilde, politika yapıcılar, merkez bankası dijital para biriminin toptan satış sürümünün mevcut yöntemlere ek olarak yeni altyapıyı finansal işlemlere desteklemede katma değeri olup olmadığı da dâhil olmak üzere toptan kullanım durumlarını dikkatlice değerlendirmelidir.
2.5. Sınır Ötesi Faaliyetler
Uluslararası bağlamda, sürtüşmeler ve yüksek maliyetler, genellikle sınır ötesi ödemelerle ilişkilendirilen sıkıntılı noktalardır. Birçok politika yapıcı, merkez bankası dijital para birimlerinin yeni teknolojileri kullanarak, basitleştirilmiş dağıtım kanallarını tanıtarak ve yargı alanları arası işbirliği ve birlikte çalışabilirlik için ek fırsatlar yaratarak sınır ötesi ödemeleri düzene koymada bir rol oynayıp oynayamayacağını tartıştı. Elbette bu fırsatlar, farklı yasal yapılara sahip ülkeler arasındaki ödemeler için yürürlükte olan, müşteri tanımlama, müşteri durum tespiti ve Banka Gizliliği Yasası/Kara Para Aklanmasını Önleme (BSA/AML) düzenlemelerine ve politikalarına uyum için yaptırım taraması dâhil olmak üzere yürürlükte olan düzenleyici ve yasal güvencelerle sınırlandırılabilir. Bu rekabet halindeki öncelikleri uzlaştırmak zordur. Sınır ötesi ödemeler en yavaş ve en az verimli olanlar arasında olsa da, aynı zamanda merkez bankası dijital para birimleri için de geçerli olacak önemli yasal ve düzenleyici uygunluk endişelerini artırıyor.
2.6. ABD Dolarının Uluslararası Rolü
Bir diğer husus, bir merkez bankası dijital para biriminin (veya merkez bankası dijital para biriminin olmamasının) ABD dolarının uluslararası ticaretteki rolünü etkileyip etkilemeyeceğidir. [8] Benim görüşüme göre, ABD ekonomisinin büyüklüğü, derin ve likit finansal piyasaları, ABD kurumlarının gücü ve hukukun üstünlüğüne bağlılığı nedeniyle dolar bu rolü yerine getiriyor. Bir merkez bankası dijital para birimi veya merkez bankası dijital para biriminin olmaması, insanların, firmaların veya ülkelerin dolarla iş yapmaları için mevcut teşvikleri anlamlı bir şekilde değiştirmeyebilir. Bu nedenle, doların rezerv küresel para birimi olarak korunması, ekonomik büyümeyi, likit piyasaları ve hukukun üstünlüğüne sarsılmaz bir bağlılığı teşvik eden geniş politikalar gerektirecektir. Ve yeni teknolojik yenilikleri araştırmak ve denemek için bir zorunluluğumuz olmalıdır. Birazdan bunun hakkında daha fazlasını söyleyeceğim.
2.7. Azalan Nakit Kullanımı ve Merkez Bankası Dijital Para Birimi
Bir merkez bankası dijital para birimini benimsemeyen yargı bölgelerinde, nakit genellikle halka sunulan tek merkez bankası parasıdır ve önemli ve popüler bir ödeme aracı olmaya devam etmektedir. [9] Ancak bazı ülkelerde dijital ödemeler hızla nakit kullanımının yerini aldı. Bu eğilimin bir sonucu olarak, birçok merkez bankası, bir merkez bankası dijital para birimi ihraç etmek için potansiyel bir neden olarak, genel halk tarafından merkez bankası parasına erişimin önemini gösterdi. Örneğin, Birleşik Krallık’tan Sir Jon Cunliffe paranın sosyal ve ekonomik istikrarda oynadığı merkezi rolü inceledi ve özel paranın zaman içinde devlet parasının kullanımının yerini alması nedeniyle bir noktada “Birleşik Krallık’ta perakende, genel amaçlı bir dijital para birimine ihtiyaç duyulacak (…).” [10] Federal Rezerv, nakdin sürekli güvenliğini ve mevcudiyetini sağlamaya kararlı olduğundan, bir merkez bankası dijital para birimi, güvenli ödeme seçeneklerini azaltmanın veya değiştirmenin değil, genişletmenin bir yolu olarak düşünülebilir. Bu nedenle, dikkate almamız gereken önemli bir konu, bir merkez bankası dijital para biriminin nakit temelli ödemelerden uzaklaşabilecek bir dünyada halka nakde göre daha çekici bir alternatif sağlayıp sağlayamayacağı olacaktır. Bu soruyu incelerken, mahremiyet üzerindeki etkileri ve bir merkez bankası dijital para biriminin özel sektör çözümlerinden daha iyi bir alternatif olup olmayacağını da dikkate almamız gerekiyor.
2.8. Sabitcoin’ler ve Merkez Bankası Dijital Para Birimi
Genellikle sabitcoin olarak anılan bazı yeni özel para türleri, esas olarak kripto varlık ekosisteminde hem bir ödeme aracı hem de bir değer saklama aracı olarak ticareti desteklemek için ortaya çıkmıştır. Dolarla bire bir konvertibiliteye sahip olduğu iddia edilen bu sabitcoin’ler, geleneksel ödemelere bir alternatif olarak da tartışıldı. Bununla birlikte, istikrarlı paralar, geleneksel para biçimlerine göre daha az güvenli, daha az istikrarlı ve daha az düzenlemeye tabidir, yapıları ve çerçeveleri de opaktır. Sabitcoin’lerin günlük ödemelerde yaygın olarak kullanıldığı ölçüde, bu özellikler önemli endişelere yol açabilir. Tabii ki, bir merkez bankası dijital para birimi yayınlamak, bu eksikliklerin bazılarını giderebilecek sabit paralara potansiyel bir alternatif olarak tartışıldı. ABD Kongresi’nin bu sorunlardan bazılarını hafifletmek için sabit paraların düzenlenmesini ve denetimini güçlendiren bir yasa çıkarması da mümkündür. Bu ve diğer dijital varlıklarla ilgili ABD Kongresi’ndeki gelişmeleri yakından takip edeceğim. Ne olursa olsun, dijital varlıkların gelişen manzarasını değerlendirmeye devam etmemiz ve iyi düzenlenmiş sabitcoin’lerin veya bir merkez bankası dijital para biriminin birbirleriyle ve daha geniş ödeme sistemiyle etkileşime girip girmeyeceğini ve nasıl etkileşeceğini anlamamız bizim için önemlidir.
3. Tasarım Özellikleri ve Politika Değerlendirmeleri
Fed’in devam eden keşif çalışması, anında ödemeler ve yeni potansiyel para biçimleri ve merkez bankası dijital para birimleri ve potansiyel olarak daha büyük bir rol oynayabilecek diğer dijital varlıklar gibi ödeme sistemleri dâhil olmak üzere ödemelerdeki yenilikler ve daha geniş ekonomi tarafından şekillendirilen bir gelecek hakkında eleştirel düşünmemize yardımcı oluyor. Merkez bankası dijital para birimi soruşturması pek çok politika sorusu ortaya çıkarsa da, bugünkü tartışmanın amaçları doğrultusunda benim açımdan önemli olan birkaç kilit alana odaklanacağım.
3.1. Gizlilik Sorunları
İyileştirmeler ve yenilik için bu potansiyel fırsatları değerlendirdiğimizde, bir merkez bankası dijital para biriminin getirilmesinin önemli riskler, zorluklar ve ödünleşimler sunabileceğini de not etmeliyiz. İlk olarak, benim görüşüme göre mahremiyeti korumak en önemli endişelerden biridir ve genellikle tüketiciler ve diğer paydaşların en önemli endişesi olarak tanımlanır. Temel olarak, tüketicilerin ve işletmelerin mahremiyetini nasıl koruyacağımızı düşünürken aynı zamanda suç faaliyetlerini caydıracak uygun bir şeffaflık düzeyi oluşturmamız gerekiyor.
Günümüzün ödeme sistemlerine yerleştirilmiş tüketici verilerinin gizliliğinin korunmasının devam etmesini ve gelecekteki sistemlere genişletilmesini sağlamalıyız. Merkez bankası dijital para biriminin ve mahremiyetin etkilerini düşünürken, paranın günlük hayatımızda oynadığı merkezi rolü ve bir merkez bankası dijital para biriminin yalnızca bir pencere açma riskini de dikkate almalıyız, ancak potansiyel olarak, Amerikalıların para ve kaynakların nasıl kullanılacağını ve yatırılacağını seçme özgürlüğüne bir engeldir. Bu nedenle, potansiyel bir ABD merkez bankası dijital para biriminin gizlilik hususlarını tasarımına nasıl dâhil edebileceği ve hangi teknoloji ve politika seçeneklerinin sağlam bir gizlilik çerçevesini destekleyebileceği temel bir düşünce olmalıdır.
Bir merkez bankası dijital para biriminin yalnızca sınırlı sayıda finansal piyasa işlemlerini yürütmek için geleneksel finansal kurumlar tarafından kullanılacağı toptan kullanım durumlarında mahremiyet konusunun ele alınması daha az zor olabilir. Bu hususların birçoğunda olduğu gibi, bir merkez bankası dijital para biriminin amacı ve amaçlanan işlevi, politika ve tasarım hususları üzerinde büyük bir etkiye sahiptir.
3.2. Birlikte Çalışabilirlik ve İnovasyon
Buna bağlı olarak, bir merkez bankası dijital para birimi tasarlamanın olası bir yolu, bankaların ve diğer uygun kurumların kendi teknolojilerini inşa edebilecekleri temel bir katman sağlamaya odaklanmak olabilir. Bu tür bir aracı modelde, bankalar ve diğer uygun kurumlar, bugün mevcut olmayabilecek ürün ve hizmetleri sağlamak için perakende tüketicilere ve diğerlerine sunulabilecek bir merkez bankası dijital para biriminin üzerine teknoloji inşa edeceklerdir. Böyle bir katmanın mevcut ve yeni ödeme altyapılarıyla nasıl bağlantı kuracağını veya bunlarla nasıl etkileşime gireceğini anlamak önemli olacaktır. Bunun ne tür yenilikleri teşvik edebileceğini düşünmekte fayda var. Merkez bankası dijital para birimlerinin tasarımı ve işlevselliği üzerine yapılan araştırmaların bir kısmı, mevcut, düzenlenmiş para ve ödeme biçimlerini geliştirebilecek artırılmış programlanabilirlik gibi -akıllı sözleşmelerin kullanımı yoluyla verimli para transferine izin vererek- şeyleri tasarlıyor. Bunlar, keşfetmeye değer önemli sorulardır, ancak bir merkez bankası dijital para biriminin çözmek için tasarlanacağı “sorunların” tanımlanmasına geri dönerler.
3.3. ABD Bankacılık Sistemi Üzerinde İstenmeyen Etkiler
Bir merkez bankası dijital para biriminin bankacılık sektörü üzerindeki potansiyel etkilerini de dikkate almak gerekir. Bugünün bankacılık sistemi ekonomimize önemli faydalar sağlıyor ve daha önce de belirttiğim gibi, daha önce tartışılan anında ödemelerin kullanılabilirliğinin artması gibi yenilikler yoluyla gelişmeye devam ediyor.
ABD bankacılık sistemini tamamlamaktan ziyade yamyamlaştıran bir merkez bankası dijital para birimini benimsemenin önemli riskleri var. ABD bankacılık sistemi olgun, iyi işleyen, etkili ve verimli bir sistemdir. Bankalar, tüketicilere kredi ve diğer bankacılık ve ödeme hizmetlerine erişim sağlar. Bankalar ayrıca, Banka Gizliliği Yasası/Kara Para Aklanmasını Önleme uyumluluğu ve raporlaması yoluyla şüpheli veya suç teşkil eden faaliyetlerin bildirilmesi dâhil olmak üzere önemli kamu politikalarını destekler.
Daha da önemlisi, bankalar para politikasının aktarımında ve iyi işleyen bir ekonomi ve finansal sistemin desteklenmesinde önemli bir rol oynamaktadır. Federal Rezerv, bir ABD merkez bankası dijital para birimini uygulamak için yetkilendirilecek ve yönlendirilecek olsaydı, özel sektör hizmet sağlayıcıları ile aracı bir merkez bankası dijital para biriminin finansal kurumların katılımını sürdürecek ve finansal sistemdeki aksamaları en aza indirecek şekilde nasıl tasarlanabileceğini dikkatlice düşünmemiz gerekirdi. Bir merkez bankası dijital para birimi, uygun şekilde tasarlanmamışsa, bankacılık sistemini bozabilir ve aracısızlığa yol açarak potansiyel olarak tüketicilere ve işletmelere zarar verebilir ve daha geniş finansal istikrar riskleri oluşturabilir. [11] Ticari banka mevduatı ve diğer düşük riskli varlıklardan karşılaştırılabilir veya daha iyi oranlarda faiz ödeyen bir merkez bankası dijital para biriminin sonuçlarını düşünün. Böyle bir merkez bankası dijital para biriminin borç vermek için mevcut fonları azaltacağı ve ekonomi genelinde sermaye maliyetini artıracağı muhtemel görünüyor. Aynı şekilde, ödemelerin hacmi ve hızı üzerinde daha az kısıtlamanın olduğu bir dünyada, banka istikrarı üzerindeki etkiyi ve daha da hızlı banka tasfiyelerinin potansiyelini dikkate almalıyız. Anında ödemeleri kolaylaştırmak için özel ve kamu seçeneklerine yönelik devam eden talep, bu endişeleri şiddetlendirebilir.
Bunlar tam olarak politika yapıcıların yüzleşmesi gereken sorun türleridir. Bankacılık sektörü ve finansal sistem üzerindeki bu potansiyel etkileri hafifletmek için uygun korkuluklar olmadan bir merkez bankası dijital para birimini tanıtarak geleneksel bankacılık sistemini baltalamak sorumsuzluk olur.
4. Sürekli Araştırma Zorunluluğu
Federal Rezerv’in çalışmaları, bir dizi merkez bankası dijital para birimi tasarım seçeneğini ve bu çok sayıda seçeneğin sunduğu zorlu politika ödünleşimlerini keşfetmeye devam ediyor. Bu değiş tokuşların her birinin dikkatlice değerlendirilmesi ve iyice anlaşılması zorunludur. İyileştirme fırsatlarının olduğu yerlerde, bir ABD merkez bankası dijital para biriminin bu tür iyileştirmeler yapmak için en verimli ve etkili araç olup olmadığını veya mevcut ödeme altyapılarında iyileştirmeler gibi daha iyi alternatifler olup olmadığını sormalıyız. Yalnızca ödemelere odaklanmanın yanı sıra, Federal Rezerv’in görev alanı dışındaki politikalar da dâhil olmak üzere diğer politikaların finansal içermeyi daha etkili bir şekilde hedefleyip hedeflemediğini de dikkate almaya değer. Ve bir merkez bankası dijital para biriminin yokluğunda, ticari banka mevduatından dijital cüzdanlara geçiş riski ve sabitcoin’ler dâhil daha az düzenlemeye tabi dijital varlıklara geçiş dâhil olmak üzere, özel sektör yenilik yapmaya devam ettikçe, bu risklerden bazıları hala mevcut olabilir. Bu tür önemli potansiyel fırsatlar, riskler ve takaslar ile Federal Rezerv’in bu sorunları daha iyi anlamak için kapsamlı bir şekilde araştırmaya ve paydaşlarla ilişki kurmaya devam etmesi önemlidir. Potansiyel bir ABD merkez bankası dijital para birimi de dâhil olmak üzere, para ve ödemelerdeki teknolojik yeniliklerin uygulanmasına ilişkin gelecekteki kararlar, bir merkez bankası dijital para biriminin ödeme sistemini iyileştirmek ve belirlenen sorunları ele almak için en etkili ve verimli araç olup olmayacağının anlaşılmasının yanı sıra, potansiyel amaçlanan ve amaçlanmayan sonuçların derinlemesine ve kapsamlı bir şekilde anlaşılmasıyla bilgilendirilme gereklidir.
Federal Rezerv, dijital varlıklar ve merkez bankası dijital para birimi dâhil olmak üzere dijital yenilikler üzerine bağımsız araştırmalarına ve teknik deneylerine devam etti. Federal Rezerv, merkez bankası dijital para birimine özgü olarak (1) Kurul’un Ocak 2022 tartışma belgesinde dile getirilen konulara ilişkin perspektifler sağlamak için politika analizi gerçekleştirmeyi; (2) potansiyel merkez bankası dijital para birimi tasarımlarını bilgilendirmek için teknoloji araştırması ve deneyleri yürütmek ve (3) paydaşları bir araya getirmek ve gerekli uzmanlığı elde etmek için kamu, endüstri, akademi ve kamu sektörü ile etkileşime yatırım yapmak.
5. Sonuç Düşünceleri: Amerika Birleşik Devletleri’nde Merkez Bankası Dijital Para Biriminin Potansiyel Geleceği
Elbette, para ve ödemelerin evrimi devam ederken, Federal Rezerv’in para ve ödemelerdeki olası değişiklikleri geleceğe doğru tahmin etmek için ileriye bakmaya devam etmesi önemlidir. Bunu göz önünde bulundurarak, potansiyel bir ABD merkez bankası dijital para birimi de dâhil olmak üzere para ve ödemelere yönelik diğer potansiyel yenilikleri değerlendirmemiz, ödeme sisteminin anında ödeme hizmetlerinin başarabileceklerinin ötesinde iyileştirilip iyileştirilemeyeceği ve nasıl iyileştirileceği merceğinden görülmelidir. “Ödeme sisteminde yalnızca bir merkez bankası dijital para biriminin çözebileceği veya bir merkez bankası dijital para biriminin en verimli şekilde çözebileceği hangi mevcut sürtüşmeler var veya ortaya çıkabilir ?”
Benim görüşüme göre, ABD’de bir merkez bankası dijital para birimi oluşturulmuş olsun ya da olmasın, Federal Rezerv’in merkez bankası dijital para birimleri etrafında devam eden konuşmaların bir parçası olması önemlidir. Federal Rezerv, diğer yetki alanlarındaki gelişmeleri izlemeye devam ederken, uluslararası muhataplarımızla ödeme inovasyonu, merkez bankası dijital para birimi ve diğer ilgili konularda yakın bir şekilde çalışacağız. Buna, Uluslararası Ödemeler Bankası, G7 ve Finansal İstikrar Kurulu gibi çok taraflı kurumlarla yapılan çalışmaların yanı sıra diğer merkez bankalarıyla ikili anlaşmalar da dâhildir.
Benim bakış açıma göre, toptan merkez bankası dijital para birimleri için gelecekte belirli finansal piyasa işlemlerinin uzlaştırılması ve uluslararası ödemelerin işlenmesi için bazı vaatler olabilir. Özellikle tüketici mahremiyeti ve bankacılık sistemi üzerindeki etkiler gibi daha geniş tasarım ve politika konularına gelince, faydalar ve istenmeyen sonuçlar arasındaki ödünleşimin bankalararası ve toptan satış işlemleri kullanımları için doğrudan erişim merkez bankası dijital para birimini haklı çıkarabileceği bir dünya hayal etmek zor.
Gelişen para ve ödeme ortamını ve potansiyel bir ABD merkez bankası dijital para birimi de dâhil olmak üzere dijital yenilikleri kapsamlı bir şekilde incelememiz önemlidir. Bu konulara uluslararası yaklaşımları anlamanın yanı sıra, Merkez Bankası’nın araştırmaları, deneyleri ve paydaşlara erişimi, bu konularda önemli girdiler ve perspektifler elde etmemize yardımcı oluyor. Merkez bankası dijital para birimi ile ilgili devam eden bu çabaların dışında Federal Rezerv, tüketiciler ve işletmeler için ABD ödeme altyapısını anlamlı bir şekilde geliştirip yükselterek ABD’de anında ödemelerin daha geniş çapta benimsenmesini desteklemesi beklenen FedNow’un başarılı bir şekilde uygulanmasına kararlıdır.
Bu önemli konulardaki düşüncelerimi paylaşma fırsatı verdiğiniz için teşekkür ederim.
1966 yılında, Gence-Borçalı yöresinden göç etmiş bir ailenin çocuğu olarak Ardahan/Çıldır’da doğdu [merhume Anası (1947-10 Temmuz 2023) Erzurum/Aşkale; merhum Babası ise Ardahan/Çıldır yöresindendir]. 1984 yılında yapılan sınavda Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Maliye bölümünü kazandı. 1985 yılında Marmara Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Maliye bölümüne yatay geçiş yaptı ve 1988’de Marmara Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Maliye bölümünü birincilikle, Fakülteyi ise 11’inci olarak bitirdi.
1997 yılında Amerika Birleşik Devletleri’nin Denver şehrinde yer alan ‘Spring International Language Center’da; 65’inci dönem müdavimi olarak 2008-2009 döneminde Milli Güvenlik Akademisi’nde (MGA) eğitim gördü ve MGA’dan dereceyle mezun oldu. MGA eğitimi esnasında ‘Sınır Aşan Sular Meselesi’, ‘Petrol Sorunu’ gibi önemli başlıklarda bilimsel çalışmalar yaptı.
Türkiye’de Yatırımların ve İstihdamın Durumu ve Mevcut Ortamın İyileştirilmesine İlişkin Öneriler (Maliye Hesap Uzmanları Vakfı Araştırma Yarışması İkincilik Ödülü);
Türk Sosyal Güvenlik Sisteminde Yaşanan Sorunlar ve Alınması Gereken Önlemler (Maliye Hesap Uzmanları Vakfı Araştırma Yarışması İkincilik Ödülü, Sevinç Akbulak ile birlikte);
Kayıp Yıllar: Türkiye’de 1980’li Yıllardan Bu Yana Kamu Borçlanma Politikaları ve Bankacılık Sektörüne Etkileri (Bankalar Yeminli Murakıpları Vakfı Eser Yarışması, Övgüye Değer Ödülü, Emre Kavaklı ve Ayça Tokmak ile birlikte);
Türkiye’de Sermaye Piyasası Araçları ve Halka Açık Anonim Şirketler (Sevinç Akbulak ile birlikte) ve Türkiye’de Reel ve Mali Sektör: Genel Durum, Sorunlar ve Öneriler (Sevinç Akbulak ile birlikte) başlıklı kitapları yayımlanmıştır.
Anonim Şirketlerde Kâr Dağıtımı Esasları ve Yedek Akçeler (Bilgi Toplumunda Hukuk, Ünal TEKİNALP’e Armağan, Cilt I; 2003), Anonim Şirketlerin Halka Açılması (Muğla Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Tartışma Tebliğleri Serisi II; 2004) ile Prof. Dr. Saim ÜSTÜNDAĞ’a Vefa Andacı (2020), Cilt II, Prof. Dr. Saim Üstündağ’a İthafen İlmi Makaleler (2021), Prof. Dr. Saim Üstündağ’a İthafen İlmi Makaleler II (2021), Sosyal Bilimlerde Güncel Gelişmeler (2021), Ticari İşletme Hukuku Fasikülü (2022), Ticari Mevzuat Notları (2022), Bilimsel Araştırmalar (2022), Hukuki İncelemeler (2023), Prof. Dr. Saim Üstündağ Adına Seçme Yazılar (2024), Hukuka Giriş (2024) başlıklı kitapların bazı bölümlerinin de yazarıdır.
1992 yılından beri Türkiye’de yayımlanan otuza yakın Dergi, Gazete ve Blog’da 2 bin 500’ü aşan Telif Makale ve Telif Yazı ile tamamı İngilizceden olmak üzere Türkçe Derleme ve Türkçe Çevirisi yayımlanmıştır.
1988 yılında intisap ettiği Sermaye Piyasası Kurulu’nda (SPK) uzman yardımcısı, uzman (yeterlik sınavı üçüncüsü), başuzman, daire başkanı ve başkanlık danışmanı; Özelleştirme İdaresi Başkanlığı GSM 1800 Lisansları Değerleme Komisyonunda üye olarak görev yapmış, ayrıca Vergi Konseyi’nin bazı alt çalışma gruplarında (Menkul Sermaye İratları ve Değer Artış Kazançları; Kayıt Dışı Ekonomi; Özkaynakların Güçlendirilmesi) yer almış olup; halen başuzman unvanıyla SPK’da çalışmaktadır.
Hayatı dosdoğru yaşamak ve çalışkanlık vazgeçilmez ilkeleridir. Ülkesi ‘Türkiye Cumhuriyeti’ her şeyin üstündedir.