Hindistan’da Kara Para Aklamayla Mücadelenin Güçlendirilmesi

1. Hindistan Mali İstihbarat Birimine Tescil/Kayıt

Hindistan Hükümeti, kara para aklamayla mücadelede sağlam bir hamle olarak, bu kritik alandaki çabalarını güçlendirmeye adanmış çok disiplinli bir kolluk kuvveti kurumuna, yani Uygulama Genel Müdürlüğü’ne (Enforcement Directorate) önemli yetkiler vermiştir. Uygulama Genel Müdürlüğü artık kara para aklama ile ilgili suçları ve kambiyo yasalarının ihlallerini soruşturmakla görevli olarak ön saflarda yer almaktadır. Uygulama Genel Müdürlüğü ile birlikte çalışan Hindistan’ın kara para aklamayla mücadele (anti-money laundering) çerçevesinin temel taşı olan Hindistan Mali İstihbarat Birimi (Financial Intelligence Unit of India) de, 2002 tarihli Kara Para Aklamanın Önlenmesi Yasası’na (Prevention of Money Laundering Act) ilişkin direktifler uyarınca faaliyet göstermektedir.

2. Hindistan Mali İstihbarat Biriminin Rolü

Hindistan Mali İstihbarat Birimi, ülkenin kara para aklamayla mücadele stratejisinde önemli bir rol oynar. Şüpheli finansal faaliyetler ile ilgili bilgileri toplamak, analiz etmek ve yaymaktan sorumlu birincil kurum olarak hareket eder. Bu birim, finansal verilerin kara para aklama suçlarını önlemek ve kovuşturmak için etkili bir şekilde kullanılmasını sağlar. Hindistan Mali İstihbarat Birimi, çeşitli uygulama kurumlarıyla koordinasyon sağlayarak Hindistan genelindeki kara para aklamayla mücadele çabalarının verimliliğini ve etkinliğini artırır.

3. Bildirim Kuruluşlarının Önemi

Kara Para Aklamanın Önlenmesi Yasası uyarınca, ‘Bildirim Kuruluşları’ (reporting entities) olarak da belirlenen belirli işletmeler ve bireylerin Hindistan Mali İstihbarat Birimine tescil yaptırmaları gerekmektedir. Bu tescil, finansal işlemlerde şeffaflık ve hesap verebilirliğin sağlanması ve dolayısıyla kara para aklama faaliyetlerinin tespit edilmesi ve önlenmesi için hayati önem taşımaktadır. Kara Para Aklamanın Önlenmesi Yasası’nın katı kuralları ve yönergeleri, Hindistan’ın finansal sisteminin sağlam ve güvenli kalmasını sağlamak için uyumu zorunlu kılmaktadır.

4. Hindistan Mali İstihbarat Birimine Bildirim Yapan Kuruluş Olarak Tescil Yaptırması Gerekenler

Hindistan Mali İstihbarat Biriminin yetkisi, Bildirimde Bulunan Kuruluşlar olarak tescil (register) yaptırması gereken çeşitli kuruluşları içerir. Bu kuruluşlar, suçluların kara para aklama için kullanabileceği geniş yelpazedeki faaliyetleri yansıtarak çeşitli sektörleri kapsar. Kayıt yaptırması gereken kuruluşlar şunlardır:

  • Şans oyunları oynayan veya kumarhane işleten kişiler (persons carrying on games of chance or operating casinos): Bu kişiler veya işletmeler önemli miktarda nakit işlemi gerçekleştirdikleri için kara para aklama faaliyetlerine karşı savunmasız durumdadırlar.
  • Sanal dijital varlıklarla uğraşan bireyler veya işletmeler (individuals or businesses dealing with virtual digital assets): Kripto para birimlerinin ve dijital varlıkların yükselişi, kara para aklamayla mücadele çabaları için yeni zorluklar ortaya çıkarmakta ve sıkı bir izleme gerektirmektedir.
  • Ödeme Toplayıcıları ve Ödeme Ağ Geçitleri gibi ödeme sistemi operatörleri (payment system operators such as Payment Aggregators and Payment Gateways): Bu operatörler günlük olarak çok sayıda işlemi kolaylaştırmakta ve bu da denetimi kritik hale getirmektedir.
  • Emlakçılar (real estate agents): Emlak sektörü, gayrimenkul işlemleri yoluyla yasadışı para aklamanın bilinen bir yoludur.
  • Değerli metal ve taş tacirleri (dealers in precious metals and precious stones): Yüksek değerli emtialar, çoğu zaman yasadışı zenginliğin kökenlerini gizlemek için kullanılmaktadır.
  • Kooperatif bankaları da dâhil bankalar (banks, including co-operative banks): Birincil finansal kuruluşlar olarak bankalar, kara para aklamayla mücadele çabalarının merkezinde yer almaktadır.
  • Bankacılık Dışı Finansal Kuruluşlar ve Konut Finansman Şirketleri gibi finansal kuruluşlar (financial institutions such as Non-Banking Financial Institutions and Housing Finance Companies): Bu kuruluşlar, geleneksel bankacılık sektörünün dışında finansal hizmetler sağlarlar.
  • Hindistan Menkul Kıymetler Borsası Kurulu’na kayıtlı aracı kurumlar (intermediaries registered under the Securities Exchange Board of India): Bu kuruluşlar menkul kıymetler piyasasındaki işlemleri kolaylaştırmaktadır.
  • Çok eyalette faaliyet gösteren Kooperatif Toplulukları (multi-state Cooperative Societies): Bu topluluklar genellikle eyalet sınırları ötesinde önemli finansal faaliyetlerde bulunurlar.

5. Zamanında Tescil/Kayıt Zorunluluğu [imperative of timely registration]

Bu kategorilerden herhangi birine giren kuruluşlar gecikmeden Hindistan Mali İstihbarat Birimine kayıt yaptırmalıdır. Kayıt süreci yalnızca yasal bir formalite değil, Hindistan’ın kara para aklamayla mücadele çerçevesine uyum sağlamada kritik bir adımdır. Kayıt yaptırmamak, ağır para cezaları ve Uygulama Genel Müdürlüğü tarafından soruşturmalar ve araştırmalar dâhil ancak bunlarla sınırlı olmamak üzere olası yasal işlemler de dâhil olmak üzere ağır cezalara yol açabilir. Zamanında kayıt yaptırmak, kuruluşların yasaya uymasını sağlayarak cezai önlemler riskini ortadan kaldırır.

Özet

Hindistan Mali İstihbarat Birimine Bildirimde Bulunan Kuruluşları kaydetme gereksinimi, ülkenin kara para aklamayı ortadan kaldırmaya yönelik güçlü bağlılığını vurgular. Belirlenen Bildirimde Bulunan Kuruluşlar derhal Hindistan Mali İstihbarat Birimine kayıt olmalı ve Kara Para Aklamanın Önlenmesi Yasası ile belirlenen katı yönergeleri takip etmelidir.

1966 yılında, Gence-Borçalı yöresinden göç etmiş bir ailenin çocuğu olarak Ardahan/Çıldır’da doğdu [merhume Anası (1947-10 Temmuz 2023) Erzurum/Aşkale; merhum Babası ise Ardahan/Çıldır yöresindendir]. 1984 yılında yapılan sınavda Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Maliye bölümünü kazandı. 1985 yılında Marmara Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Maliye bölümüne yatay geçiş yaptı ve 1988’de Marmara Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Maliye bölümünü birincilikle, Fakülteyi ise 11’inci olarak bitirdi.
1997 yılında Amerika Birleşik Devletleri’nin Denver şehrinde yer alan ‘Spring International Language Center’da; 65’inci dönem müdavimi olarak 2008-2009 döneminde Milli Güvenlik Akademisi’nde (MGA) eğitim gördü ve MGA’dan dereceyle mezun oldu. MGA eğitimi esnasında ‘Sınır Aşan Sular Meselesi’, ‘Petrol Sorunu’ gibi önemli başlıklarda bilimsel çalışmalar yaptı.
Türkiye’de Yatırımların ve İstihdamın Durumu ve Mevcut Ortamın İyileştirilmesine İlişkin Öneriler (Maliye Hesap Uzmanları Vakfı Araştırma Yarışması İkincilik Ödülü);
Türk Sosyal Güvenlik Sisteminde Yaşanan Sorunlar ve Alınması Gereken Önlemler (Maliye Hesap Uzmanları Vakfı Araştırma Yarışması İkincilik Ödülü, Sevinç Akbulak ile birlikte);
Kayıp Yıllar: Türkiye’de 1980’li Yıllardan Bu Yana Kamu Borçlanma Politikaları ve Bankacılık Sektörüne Etkileri (Bankalar Yeminli Murakıpları Vakfı Eser Yarışması, Övgüye Değer Ödülü, Emre Kavaklı ve Ayça Tokmak ile birlikte);
Türkiye’de Sermaye Piyasası Araçları ve Halka Açık Anonim Şirketler (Sevinç Akbulak ile birlikte) ve Türkiye’de Reel ve Mali Sektör: Genel Durum, Sorunlar ve Öneriler (Sevinç Akbulak ile birlikte) başlıklı kitapları yayımlanmıştır.
Anonim Şirketlerde Kâr Dağıtımı Esasları ve Yedek Akçeler (Bilgi Toplumunda Hukuk, Ünal TEKİNALP’e Armağan, Cilt I; 2003), Anonim Şirketlerin Halka Açılması (Muğla Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Tartışma Tebliğleri Serisi II; 2004) ile Prof. Dr. Saim ÜSTÜNDAĞ’a Vefa Andacı (2020), Cilt II, Prof. Dr. Saim Üstündağ’a İthafen İlmi Makaleler (2021), Prof. Dr. Saim Üstündağ’a İthafen İlmi Makaleler II (2021), Sosyal Bilimlerde Güncel Gelişmeler (2021), Ticari İşletme Hukuku Fasikülü (2022), Ticari Mevzuat Notları (2022), Bilimsel Araştırmalar (2022), Hukuki İncelemeler (2023), Prof. Dr. Saim Üstündağ Adına Seçme Yazılar (2024), Hukuka Giriş (2024) başlıklı kitapların bazı bölümlerinin de yazarıdır.
1992 yılından beri Türkiye’de yayımlanan otuza yakın Dergi, Gazete ve Blog’da 2 bin 500’ü aşan Telif Makale ve Telif Yazı ile tamamı İngilizceden olmak üzere Türkçe Derleme ve Türkçe Çevirisi yayımlanmıştır.
1988 yılında intisap ettiği Sermaye Piyasası Kurulu’nda (SPK) uzman yardımcısı, uzman (yeterlik sınavı üçüncüsü), başuzman, daire başkanı ve başkanlık danışmanı; Özelleştirme İdaresi Başkanlığı GSM 1800 Lisansları Değerleme Komisyonunda üye olarak görev yapmış, ayrıca Vergi Konseyi’nin bazı alt çalışma gruplarında (Menkul Sermaye İratları ve Değer Artış Kazançları; Kayıt Dışı Ekonomi; Özkaynakların Güçlendirilmesi) yer almış olup; halen başuzman unvanıyla SPK’da çalışmaktadır.
Hayatı dosdoğru yaşamak ve çalışkanlık vazgeçilmez ilkeleridir. Ülkesi ‘Türkiye Cumhuriyeti’ her şeyin üstündedir.