ABD Menkul Kıymetler ve Borsa Komisyonu’nun (SEC) İkinci Trump Yönetimi Bağlamında Değişen Eğilimleri*

Giriş

Trump’ın Kasım 2024’te ikinci başkanlık dönemi gerçek olduğu andan itibaren, Amerika Birleşik Devletleri (ABD) Menkul Kıymetler ve Borsa Komisyonu’nun (Securities and Exchange Commission-SEC) Biden yönetiminin düzenleyici ve yaptırım girişimlerinin çoğunu geri almaya odaklanan Cumhuriyetçi liderliğindeki bir komisyon altında kapsamlı değişikliklere uğraması yaygın olarak bekleniyordu. Beklenmeyen şey, Başkan Donald Trump’ın 20 Ocak 2025 tarihinde göreve başlamasının ardından değişen önceliklerin ne kadar çabuk meyve vereceğiydi. Aşağıda, birçok kişinin önceliklerde değişiklik beklediği SEC’nin belirli alanları ve Trump’ın göreve gelmesinden bu yana SEC tarafından hâlihazırda atılan adımların bir özeti analiz edilmektedir.

  1. Kural Koyma [rulemakings]

SEC’nin 1934 yılındaki kuruluşundan bu yana, anılan kurumun misyonu yatırımcıları korumak, adil, düzenli ve etkin piyasaları sürdürmek ve sermaye teşkilini kolaylaştırmak olmuştur. İkinci Trump yönetimi altındaki SEC’nin, Biden yönetimi ve eski Başkan Gary Gensler döneminde kabul edilen ve birçok kişinin SEC’nin sermaye oluşumuna yönelik temel misyonlarından birine yönelik artan engeller olarak gördüğü kural koyma işlemlerini azaltmasını beklemeliyiz. Devam eden veya yakın zamanda kesinleştirilen düzenlemeler üzerindeki dondurma, Trump’ın “İnceleme Bekleyen Düzenlemelerin Dondurulması”[1] (Regulatory Freeze Pending Review) başlıklı bir kararname yayınlamasıyla 20 Ocak 2025 tarihinde başlamıştır. Bu kararname, SEC dâhil federal kurumlara bir kurum içinde beklemede olan tüm kural koyma faaliyetlerini durdurmalarını ve hâlihazırda yayınlanmış tüm kuralları 60 gün boyunca duraklatılmış olarak değerlendirmelerini emrediyordu. Trump ayrıca, 18 Şubat 2025 tarihinde, SEC de dâhil olmak üzere federal kurumların “Amerikan halkına karşı gerçek anlamda hesap verebilir” hale getirilmesi amacıyla “Tüm Kurumlar için Hesap Verebilirliğin Sağlanması”[2] (Ensuring Accountability for All Agencies) başlıklı başka bir kararname yayınlamıştır. Bu tür bir eylemin beklenen etkisi, tüm bağımsız kurumların herhangi bir kural koyma işleminden önce Beyaz Saray’dan onay almasına neden olmasıydı.

Aşağıda, belirli kural düzenlemelerinin şu anda nerede durduğu ve ikinci Trump yönetiminin SEC’si altında gelecekteki kural düzenlemelerinden ne beklendiği özetlenmiştir.

1.1. Çevresel, sosyal ve kurumsal yönetişim sorunları ve iklimle ilgili kamuyu aydınlatma kuralları (environmental, social and governance matters and climate-related disclosure rules)

SEC, 06 Mart 2024 tarihinde, SEC tarafından 2022 yılında önerilen iklimle ilgili bir dizi kamuyu aydınlatma kuralını[3] kesinleştirmiştir. Öngörüldüğü gibi, kabul edildikten sonra kurallar, ABD’nin Sekizinci Daire Temyiz Mahkemesi önünde tek bir yargılamada birleştirilen bir dizi dava dâhil olmak üzere hızla davalarla karşı karşıya kalmıştır. SEC bunları savunmaya devam edip etmeyeceğine karar verene kadar, Vekil Başkan Mark Uyeda, 11 Şubat 2025 tarihinde, SEC personeline, SEC’nin iklimle ilgili kamuyu aydınlatma kurallarına yönelik itirazla ilgili sözlü tartışmalar planlamamasını talep etmelerini açıklayan bir açıklama[4] yaptığında, yukarıda belirtilen kural koyma ölçeklendirme operasyonunun ilk adımlarından birini gördük. Uyeda’nın tüm SEC personelinin iklimle ilgili kamuyu aydınlatma kurallarının yasal savunması üzerindeki çalışmalarını durdurma kararı, esasen uzmanların Trump’ın ESG karşıtı duruşu göz önüne alındığında, özellikle SEC’nin kamuyu aydınlatma rejimiyle ilgili olarak, uzun zamandır ilerlemeyeceğini beklediği bir dizi kamuyu aydınlatma kuralına son vermektedir. Ayrıca, yatırım danışmanları ve kayıtlı fonların SEC’ye ve yatırımcılarına standartlaştırılmış ESG bilgisi sağlamasını gerektirecek olan 2022 tarihli bir düzenleme tasarısının[5] yeni yönetim altında SEC tarafından kabul edilmeyeceği de yaygın olarak beklenmektedir.

1.2. Periyodik kamuyu aydınlatma ve kurumsal yönetişim yükümlülükleri (periodic disclosure and governance requirements)

Periyodik kamuyu aydınlatma yükümlülükleriyle ilgili olarak, ikinci Trump yönetiminin SEC’yi kapsamında çok az veya hiç yeni kamuyu aydınlatma yükümlülüğünün zorunlu kılınması beklenmektedir. Ancak, Biden yönetimi altında ve 2010 tarihli Dodd-Frank Wall Street Reformu ve Tüketiciyi Koruma Yasası (Dodd-Frank)[6] kapsamında periyodik kamuyu aydınlatmalarla ilgili olarak benimsenen girişimlerin çoğunun geri alınması veya tamamen iptal edilmesi beklenmektedir. Buna şunlar dâhildir:

İnsan kaynakları yönetimi: SEC’nin kural koyma gündeminde, mevcut ilkelere dayalı kural uyarınca şirketler tarafından sağlanan anlamlı açıklamaların eksikliği nedeniyle insan kaynakları yönetimiyle ilgili şirket açıklamalarını artırması beklenen bu kuralın durumu hâlâ Ekim 2025’te beklenen kural tasarısı aşamasında olarak listelenmiş olsa da, SEC’nin Trump yönetimi altında önerilen kuralı takip etmeyeceği beklenmektedir.

Kurumsal yönetişim kurulu çeşitliliği: 11 Aralık 2024 tarihinde, ABD Beşinci Daire Temyiz Mahkemesi, SEC tarafından 1934 tarihli Menkul Kıymetler Borsası Yasası’nın (Borsa Yasası) amaçları ve koşullarıyla tutarlı olmadığı gerekçesiyle onaylanan Nasdaq Yönetim Kurulu Çeşitlilik Kuralı’nı[7] geçersiz kılmış ve SEC onayını iptal etmiştir. Ayrıca, SEC’nin kural koyma gündeminde, yönetim kurulu üyeleri ve adaylarının çeşitliliği hakkında şirket vekil açıklamalarını geliştirmesi beklenen bir SEC kamuyu aydınlatma kuralının durumu hâlâ Ekim 2025’te beklenen kural tasarısı aşamasında listelenirken, artık SEC’nin Trump yönetimi altında önerilen kuralı takip etmeyeceği beklenmektedir.

Kural 14a-8 hissedar önerileri: SEC’nin kural koyma gündeminde, Borsa Yasası kapsamındaki Kural 14a-8’i, hissedar önerilerini hariç tutmak için belirli maddi temelleri daraltmak üzere değiştirmesi beklenen bir kuralın durumu hâlâ Ekim 2025’te beklenen kural tasarısı aşamasında olarak listelenirken, artık SEC’nin Trump yönetimi altında önerilen kuralı takip etmeyeceği beklenmekte olup; buna ek olarak, SEC’nin Kurumsal Finansman Dairesi yakın zamanda, Gensler kapsamında yayınlanan önceki SEC personel rehberliğini iptal eden ve önceki Başkan Jay Clayton kapsamında yayınlanan Kural 14a-8 ile ilgili önceki rehberliği yeniden yürürlüğe koyan 14M sayılı Personel Hukuki Bülteni (12 Şubat 2025)[8] şeklinde uzun zamandır beklenen yeni bir rehberlik yayınlamıştır. SEC ayrıca Kural 14a-8 önerilerinin sunulmasıyla ilgili sahiplik eşiklerini artırmak için Kural 14a-8’i değiştirebilir.

Dodd-Frank ile ilgili kurallar: ABD Kongresi’nin harekete geçmesi gerektiği göz önüne alındığında, Dodd-Frank uyarınca kabul edilen kuralların yürürlükten kaldırılıp kaldırılmayacağı belirsiz olsa da, en azından SEC ve personelinin ücret ve performans, CEO ücret oranları, anlaşmazlık mineralleri, maden güvenliği ve kaynak çıkarma açıklamaları ile ilgili uygulama ve yasal uyum önceliklerini kontrol altına alması beklenmektedir.

1.3. Sermaye teşkili (capital raising)

Trump yönetiminin önceki SEC’nin sermaye oluşumunu kolaylaştırma misyonunda başarısız olduğuna inandığı arka plana karşı, Trump yönetimindeki SEC’nin olası kural koyma ve rehberlik yoluyla bir dizi sermaye oluşumu girişimi başlatması beklenmektedir. SEC, Başkan Trump göreve geldikten hemen sonra, 23 Ocak 2025 tarihinde, SEC’nin 122 sayılı Personel Muhasebe Bülteni’ni (Staff Accounting Bulletin-SAB)[9] yayınlayarak bu yetkiyi uygulamaya başlamıştır. Bu bülten, büyük bankalar ve kripto para şirketleri de dâhil olmak üzere paydaşlardan gelen kapsamlı geri bildirimlerin ardından gelen 121 sayılı Personel Muhasebe Bülteni’nde yer alan yorumlayıcı rehberliği iptal etmiş olup, bunun dijital varlıkları korumakla ilgilenen şirketler için önemli etkileri olması muhtemeldir. Ayrıca, Heritage Foundation tarafından organize edilen 2025 tarihli Başkanlık Geçiş Projesi veya Proje 2025’te[10] özetlenen SEC reformu ve kural koyma için aranan girişimlerin çoğunun yakın gelecekte SEC tarafından ele alınması beklenmektedir. Bunlar şunları içerir:

Dijital varlıklar alanında “menkul kıymet” kavramının ne olduğunu tanımlamak ve Menkul Kıymetler Yasası kapsamında kripto para birimleri ve diğer dijital varlık halka arzları için kayda alınma ve kamuyu aydınlatma yükümlülüklerini sağlamak amacıyla 1933 tarihli Menkul Kıymetler Yasası’nda[11] (Menkul Kıymetler Yasası) değişiklik yapılması;

Yönetmelik D kapsamındaki “akredite yatırımcı” tanımının genişletilmesi veya akredite yatırımcı kısıtlamasının tamamen kaldırılması;

Yönetmelik D kapsamındaki Kural 506[12] tasarılarının akredite yatırımcı statüsünü kendi kendine tasdik etmesine izin verilmesi;

Mikro sermayeli halka arzları, muhtemelen herhangi bir 12 aylık dönemde 10 milyon ABD doları ile sınırlı olan Kural 504’ün[13] mevcut koşullarının ötesinde, Menkul Kıymetler Yasası’nın kayda alma yükümlülüklerinden muaf tutulması;

Menkul Kıymetler Yasası kapsamındaki Kural 144’ün[14] ve Menkul Kıymetler Yasası kapsamındaki menkul kıymetlerin yeniden satışına ilişkin diğer kısıtlamaların kaldırılması;

Büyük hızlandırılmış dosyalayıcı, hızlandırılmış dosyalayıcı ve daha küçük bildirim/raporlama şirketi dosyalayıcı statüsünün (large accelerated filer, accelerated filer and smaller reporting company filer status) yeniden tanımlanması ve basitleştirilmesi;

Bir şirketin yükselen gelişen işletme[15] (emerging growth company) olarak nitelendirilmesi için koşulların gevşetilmesi, mevcut kamuyu aydınlatma yükümlülüklerine uyum için yükselen gelişen işletmeye giriş hızının artırılması ve bir yükselen gelişen işletmenin yükselen gelişen işletme statüsünü koruyacağı sürenin uzatılması ve

Halka açık şirketler için üç aylık raporlamanın yeniden ele alınması, potansiyel olarak bazı ihraççılar (örneğin, yeni gelişen şirketler ve daha küçük raporlama yapan şirketler) için üç aylık raporlamanın tamamen ortadan kaldırılması.

SEC’nin mevcut kurallarını, formlarını ve düzenlemelerini Kongre onayı almadan değiştirme konusunda geniş yetkilere sahip olduğu göz önüne alındığında, yukarıda özetlenen sermaye oluşturma girişimlerinin çoğunun ve potansiyel olarak tamamının Trump yönetimi altında SEC tarafından uygulanması şaşırtıcı olmayacaktır.

  1. Uygulama Faaliyeti [enforcement activity]

SEC’nin Uygulama Dairesi, özellikle Trump’ın düzenleme karşıtı ve kripto meraklısı Paul Atkins’i SEC başkanı olarak atamasıyla, yeni Trump yönetimi altında önceliklerini büyük ihtimalle değiştirecektir. Başkan Joe Biden döneminde, Gensler geniş ve agresif bir uygulama gündemi izlemiş ve eleştirmenler SEC’nin kripto paralar ve dijital varlıklar, ESG, siber güvenlik ve yapay zekâ (AI) gibi alanlarda “uygulama marifetiyle düzenleme” (regulation by enforcement) ve daha ciddi ihlalleri caydırmak için en küçük ihlalleri bile cezalandırmayı amaçlayan bir tür “kırık pencere” (broken windows) politikası izlediğini iddia etmiştir. Cumhuriyetçi komisyon üyeleri Hester Peirce ve Uyeda’nın SEC’nin 10. katında etkili roller üstlenmesi beklenirken, Atkins liderliğindeki komisyonun Gensler’in SEC’si altındaki “uygulama marifetiyle düzenleme” ve “kırık pencere” temalarını azaltması beklenmektedir. Bu kapsamda, iç kontrol ihlallerinin takibinin durdurulması, şirket cezalarının azaltılması ve içeriden öğrenenlerin ticareti, ponzi dolandırıcılığı ve muhasebe dolandırıcılığı davaları gibi “ekmek ve tereyağı” menkul kıymet dolandırıcılığı (pursuit of internal controls violations, reducing corporate penalties, and focusing more on “bread and butter” securities fraud matters, such as insider trading, ponzi scheme and accounting fraud cases) sorunlarına daha fazla odaklanılması öngörülmektedir.

Atkins liderliğindeki bir SEC’den belirli temel alanlardaki uygulama öncelikleri açısından neler beklenebileceğine dair bir özet aşağıda tartışılmaktadır.

2.1. Kripto ve dijital varlıklar (crypto and digital assets)

Dijital varlıklar açısından, Gensler’in SEC’si, çoğu dijital token’ın, kötü şöhretli “SEC v. WJ Howey Co.” davasında[16] formüle edilen Howey testine göre menkul kıymet olduğu ve dolayısıyla Menkul Kıymetler Yasası uyarınca kayda alınması gerektiği pozisyonunu almıştır. Howey davasında, ABD Yüksek Mahkemesi, bir yatırım sözleşmesinin, “kârın yalnızca başkalarının çabalarından elde edileceği müşterek bir girişime para yatırımı” içeriyorsa, Menkul Kıymetler Yasası uyarınca bir “menkul kıymet” olduğuna karar vermiştir. Bu yaklaşım, dijital varlıklara yönelik sıklıkla eleştirilen “uygulama marifetiyle düzenleme” yaklaşımına yol açmış ve bu da kripto para birimi ve dijital varlık ihraççılarına karşı bir dizi SEC uygulama anlaşması ve para cezasıyla sonuçlanmıştır. Ancak, yukarıda da belirtildiği gibi, Atkins liderliğindeki bir SEC’nin dijital varlıkların tanımını açıklığa kavuşturmak ve dijital varlıkların kayıt dışı menkul kıymet halka arzlarının uygulama önceliklerini yalnızca dolandırıcılık ve suiistimalin belirgin olduğu koşullarla sınırlamak için yeni düzenlemeler önermesi beklenmektedir. Bu, Peirce liderliğindeki ve kripto varlıklar için “kapsamlı ve net bir düzenleyici çerçeve” geliştirmekle görevli SEC’nin yeni Kripto Görev Gücü’nün[17] (Crypto Task Force) yakın zamanda kurulmasıyla daha da belirginleşmektedir. SEC’nin Kripto Görev Gücü’nü kurması, SEC’nin kripto paralar ve dijital varlıklara anında odaklandığını göstermekte olup; SEC’nin bu alandaki önceliklerinin nasıl görüneceğine dair erken bir ışık tutabilir.

2.2. Siber güvenlik (cybersecurity)

Uyeda ve Peirce, uzun zamandır SEC’nin siber güvenlik saldırılarının kurbanlarına yönelik yaptırım eylemlerini eleştirmekte ve SEC’nin bu alandaki yaptırım eylemlerinin geriye dönük değerlendirme ve önemsiz ayrıntılardan biraz daha fazlasına dayandığı pozisyonunu almaktadırlar. Sonuç olarak, SEC’nin kripto para birimleri ve dijital varlıklar ile ilgili yaptırım önceliklerine benzer şekilde, SEC’nin siber güvenlik yaptırımıyla ilgili önceliği muhtemelen perakende yatırımcılara yönelik daha geniş siber suçlara odaklanacak ve SEC’nin siber güvenlik kontrollerini bir şirketin iç muhasebe kontrolleri kapsamına sokma yönündeki son çabalarını azaltacaktır. SEC’nin 20 Şubat 2025 tarihinde, Uygulama Dairesi içinde “siberle ilgili uygunsuz davranışlarla mücadeleye odaklanmak ve perakende yatırımcıları yeni teknolojiler alanındaki kötü aktörlerden korumak” için bir Siber ve Yeni Teknolojiler Birimi kurulmasına ilişkin son duyurusu[18], Trump yönetiminin siber güvenliğe yönelik gelişen yaklaşımını daha da vurgulamaktadır.

2.3. ESG uygulamaları (ESG enforcement)

SEC’nin ESG uygulama girişimlerinin de Atkins liderliğindeki bir SEC altında ortadan kalkması muhtemeldir. Yukarıda belirtildiği gibi, SEC iklimle ilgili kamuyu aydınlatma kurallarının sonunun başlangıcını çoktan işaret etmiş olup ESG açıklamalarıyla ilgili önerilen kurallar muhtemelen terk edilecektir. Sonuç olarak, dolandırıcılık, usulsüzlük ve/veya yatırımcılara zarar verme belirtileri olmadığı sürece, SEC’nin yalnızca ESG açıklamalarıyla ilgili uygulama davalarını takip etmemesi muhtemeldir.

2.4. Kurumsal cezalar (corporate penalties)

Gensler döneminde, kurumsal cezalar ve geri ödemeler rekor seviyelere ulaşmıştır. Ancak Cumhuriyetçi komisyon üyeleri, orantısız derecede büyük uzlaşmaların meşru piyasa katılımcılarını kovduğunu ve yanlış tarafları, genellikle hissedarları cezalandırdığını savunarak, SEC’nin yüksek kurumsal cezalarını uzun zamandır eleştirmektedir. Buna göre, Atkins liderliğindeki bir SEC’nin daha küçük kurumsal cezaları tercih etmesini ve daha katı cezalar ve para cezalarıyla bireysel kötü aktörleri cezalandırmaya daha fazla odaklanmasını beklemeliyiz.

2.5. Yabancı Yolsuzluk Uygulamaları Yasası

Trump, 10 Şubat 2025 tarihinde “Amerikan Ekonomik ve Ulusal Güvenliğini Geliştirmek İçin Yabancı Yolsuzluk Uygulamaları Yasası’nın Uygulanmasını Durdurma” (Pausing Foreign Corrupt Practices Act Enforcement to Further American Economic and National Security) başlıklı bir kararname[19] imzalamıştır. Bu kararname, ABD başsavcısına Yabancı Yolsuzluk Uygulamaları Yasası’na[20] (Foreign Corrupt Practices Act) ilişkin yönergeleri ve politikaları gözden geçirmesini ve güncellemesini ve yeni Yabancı Yolsuzluk Uygulamaları Yasası soruşturmaları ve uygulama eylemleri başlatmayı durdurmasını emretmektedir. Kararname yalnızca ABD Adalet Bakanlığı’nın eylemlerine odaklanmaktadır, yani SEC’nin halka açık şirketlere karşı Yabancı Yolsuzluk Uygulamaları Yasası’nın rüşvet karşıtı ve muhasebe hükümlerinin sivil uygulamasını etkilememektedir. Ancak, bu gelecekte değişebilir.

Sonuç

Özetle, Trump yönetiminin SEC’nin kural koyma ve uygulama girişimleriyle ilgili öncelikleri ve odak alanları iyi bir şekilde ilerlemektedir. ABD Senatosu’nun Atkins’i SEC başkanı olarak onaylamasının 2025 yılı ilkbaharının başlarında veya sonlarında gerçekleşmesi beklendiğinden, yukarıda belirtilen kural koyma girişimlerinin ve uygulama önceliklerindeki değişikliklerin çoğunun bundan kısa bir süre sonra daha da şekilleneceği öngörülmektedir.

*Bu başlık minvalinde şu çalışmaya da bakılabilir. “Yavuz Akbulak [Türkçe Çeviri], Gölge SEC: Bağımsız Bir ‘Menkul Kıymetler ve Borsa Komisyonu’nun (SEC) Değeri, Legal Blog, 03 Mart 2025”.

[1]<https://www.whitehouse.gov/presidential-actions/2025/01/regulatory-freeze-pending-review/>.

[2]<https://www.whitehouse.gov/presidential-actions/2025/02/ensuring-accountability-for-all-agencies/>.

[3]<https://www.sec.gov/files/rules/final/2024/33-11275.pdf>.

[4]<https://www.sec.gov/newsroom/speeches-statements/uyeda-statement-climate-change-021025>.

[5]<https://www.sec.gov/files/rules/proposed/2022/ia-6034.pdf>.

[6]<https://www.congress.gov/bill/111th-congress/house-bill/4173/text>.

[7]<https://www.skadden.com/-/media/files/publications/2021/08/sec-approves-nasdaq-board-diversity-listing/order-approving-proposed-rule-changes.pdf?rev=00dadc109159466588ab5c62fb165d4f&hash=256B6F056C46E328FA3521328C3BA068>.

[8]<https://www.sec.gov/about/shareholder-proposals-staff-legal-bulletin-no-14m-cf?>.

[9]<https://www.sec.gov/rules-regulations/staff-guidance/staff-accounting-bulletins/staff-accounting-bulletin-122>.

[10]<https://www.project2025.org/>.

[11]<https://www.govinfo.gov/content/pkg/COMPS-1884/pdf/COMPS-1884.pdf>.

[12]<https://www.investor.gov/introduction-investing/investing-basics/glossary/rule-506-regulation-d>.

[13]<https://www.investor.gov/introduction-investing/investing-basics/glossary/rule-504-regulation-d>.

[14]<https://www.investor.gov/introduction-investing/investing-basics/glossary/securities-act-rule-144>.

[15]<https://www.sec.gov/resources-small-businesses/going-public/emerging-growth-companies>.

[16]<https://supreme.justia.com/cases/federal/us/328/293/>.

[17]<https://www.sec.gov/newsroom/press-releases/2025-30?utm_medium=email&utm_source=govdelivery>.

[18]<https://www.sec.gov/newsroom/press-releases/2025-42>.

[19]<https://www.whitehouse.gov/presidential-actions/2025/02/pausing-foreign-corrupt-practices-act-enforcement-to-further-american-economic-and-national-security/>.

[20]<https://www.justice.gov/jm/jm-9-47000-foreign-corrupt-practices-act-1977>.

Yavuz Akbulak
1966 yılında, Gence-Borçalı yöresinden göç etmiş bir ailenin çocuğu olarak Ardahan/Çıldır’da doğdu. 1984 yılında yapılan sınavda Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Maliye bölümünü kazandı. 1985 yılında Marmara Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Maliye bölümüne yatay geçiş yaptı ve 1988’de Marmara Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Maliye bölümünü birincilikle, Fakülteyi ise 11’inci olarak bitirdi.
1997 yılında Amerika Birleşik Devletleri’nin Denver şehrinde yer alan ‘Spring International Language Center’da; 65’inci dönem müdavimi olarak 2008-2009 döneminde Milli Güvenlik Akademisi’nde (MGA) eğitim gördü ve MGA’dan dereceyle mezun oldu. MGA eğitimi esnasında ‘Sınır Aşan Sular Meselesi’, ‘Petrol Sorunu’ gibi önemli başlıklarda bilimsel çalışmalar yaptı.
• Türkiye’de Yatırımların ve İstihdamın Durumu ve Mevcut Ortamın İyileştirilmesine İlişkin Öneriler (Maliye Hesap Uzmanları Vakfı Araştırma Yarışması İkincilik Ödülü);
• Türk Sosyal Güvenlik Sisteminde Yaşanan Sorunlar ve Alınması Gereken Önlemler (Maliye Hesap Uzmanları Vakfı Araştırma Yarışması İkincilik Ödülü, Sevinç Akbulak ile birlikte);
• Kayıp Yıllar: Türkiye’de 1980’li Yıllardan Bu Yana Kamu Borçlanma Politikaları ve Bankacılık Sektörüne Etkileri (Bankalar Yeminli Murakıpları Vakfı Eser Yarışması, Övgüye Değer Ödülü, Emre Kavaklı ve Ayça Tokmak ile birlikte),
• Türkiye’de Sermaye Piyasası Araçları ve Halka Açık Anonim Şirketler (Sevinç Akbulak ile birlikte) ve
• Türkiye’de Reel ve Mali Sektör: Genel Durum, Sorunlar ve Öneriler (Sevinç Akbulak ile birlikte)
başlıklı kitapları yayımlanmıştır.
• Anonim Şirketlerde Kâr Dağıtımı Esasları ve Yedek Akçeler (Bilgi Toplumunda Hukuk, Ünal TEKİNALP’e Armağan, Cilt I; 2003),
• Anonim Şirketlerin Halka Açılması (Muğla Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Tartışma Tebliğleri Serisi II; 2004)
ile
• Prof. Dr. Saim ÜSTÜNDAĞ’a Vefa Andacı (2020), Cilt II;
• Prof. Dr. Saim Üstündağ’a İthafen İlmi Makaleler (2021);
• Prof. Dr. Saim Üstündağ’a İthafen İlmi Makaleler II (2021);
• Sosyal Bilimlerde Güncel Gelişmeler (2021);
• Ticari İşletme Hukuku Fasikülü (2022);
• Ticari Mevzuat Notları (2022);
• Bilimsel Araştırmalar (2022);
• Hukuki İncelemeler (2023);
• Prof. Dr. Saim Üstündağ Adına Seçme Yazılar (2024);
• Hukuka Giriş (2024);
• İşletme, Pazarlama ve Hukuk Yazıları (2024),
• İnterdisipliner Çalışmalar (e-Kitap, 2025)
başlıklı kitapların bazı bölümlerinin de yazarıdır.
1992 yılından beri Türkiye’de yayımlanan otuza yakın Dergi, Gazete ve Blog’da 3 bini aşkın Telif Makale ve Telif Yazı ile tamamı İngilizceden olmak üzere Türkçe Derleme ve Türkçe Çevirisi yayımlanmıştır.
1988 yılında intisap ettiği Sermaye Piyasası Kurulu’nda (SPK) uzman yardımcısı, uzman (yeterlik sınavı üçüncüsü), başuzman, daire başkanı ve başkanlık danışmanı; Özelleştirme İdaresi Başkanlığı GSM 1800 Lisansları Değerleme Komisyonunda üye olarak görev yapmış, ayrıca Vergi Konseyi’nin bazı alt çalışma gruplarında (Menkul Sermaye İratları ve Değer Artış Kazançları; Kayıt Dışı Ekonomi; Özkaynakların Güçlendirilmesi) yer almış olup; halen başuzman unvanıyla SPK’da çalışmaktadır.
Hayatı dosdoğru yaşamak ve çalışkanlık vazgeçilmez ilkeleridir. Ülkesi ‘Türkiye Cumhuriyeti’ her şeyin üstündedir.