Dijital Varlıkların Sorumlu Bir Şekilde Gelişiminin Sağlanmasına İlişkin Amerika Birleşik Devletleri Başkanlık Talimatı*

Ardahan ve Çıldır’a…

Amerika Birleşik Devletleri Başkanı Joe Biden, 09 Mart 2022 tarihinde merkez bankası dijital para birimi ile diğer kripto para birimlerinin risklerinin incelenmesini öngören bir kararname/talimat imzalamış olup, anılan kararnamenin/talimatın Türkçe çevirisi aşağıda yer almaktadır.

Amerika Birleşik Devletleri (ABD) Anayasası ve yasaları tarafından Başkan olarak verilen yetkiye göre, işbu belge aşağıdaki şekilde düzenlenmiştir:

Bölüm 1: Politika

Finansal hizmetler için dijital ve dağıtılmış defter teknolojisindeki ilerlemeler; finansal istikrar ve sistemik risk, suç, ulusal güvenlik, insan haklarını kullanma yeteneği, finansal içerme ve eşitlik ve enerji talebi ve iklim değişikliği, veri gizliliği ve güvenliği de dahil olmak üzere tüketicilerin, yatırımcıların ve işletmelerin korunması için derin etkileri olan dijital varlık pazarlarında çarpıcı bir büyümeye yol açmıştır. Kasım 2016’nın başında yaklaşık 14 milyar ABD doları olan devlet dışı (kuruluşlarca) çıkarılan dijital varlıkların Kasım 2021’deki toplam piyasa değeri 3 trilyon ABD dolarına ulaşmıştır. Dünya çapındaki para otoriteleri de merkez bankası dijital para birimlerini (central bank digital currencies/CBDC’ler) keşfetmekte ve bazı durumlarda tanıtmaktadırlar.

Dijital varlıkları içeren birçok faaliyet, ABD’nin küresel bir önder olduğu, dijital varlıkların ve ilgili yeniliklerin artan gelişimi ve benimsendiği bir alan olan mevcut yerel yasa ve yönetmeliklerin kapsamında olsa da, belirli anahtarlara karşı savunmak için tutarsız kontrollerin yanı sıra riskler, Birleşik Devletler Hükümetinin dijital varlıklara yaklaşımının bir evrimini ve uyumunu gerektirmektedir. ABD, sorumlu finansal yenilik, güvenli ve uygun maliyetli finansal hizmetlere erişimin genişletilmesi ve kamu ödeme sistemlerinin sürekli modernizasyonu da dahil olmak üzere, yurtiçi ve sınır ötesi fon transferlerinin ve ödemelerinin maliyetinin düşürülmesinde önemli çıkarlara sahiptir. Dijital varlıkların tüketicilere, yatırımcılara ve işletme korumalarına karşı oluşturabileceği finansal istikrar ve finansal sistem bütünlüğü, suç ve yasadışı finansmanla mücadele ve önleme, ulusal güvenlik, insan haklarını kullanma yeteneği, finansal içerme ve eşitlik ve iklim değişikliği ve kirlilik risklerini azaltmak için, güçlü adımlar atılmalıdır.

Bölüm 2: Hedefler

ABD’nin dijital varlıklar ile ilgili temel politika hedefleri aşağıdaki gibidir:

(a) ABD’deki tüketiciler, yatırımcılar ve işletmeler korunmalıdır. Dijital varlıkların benzersiz ve çeşitli özellikleri, uygun korumalar sağlanmadığında tüketiciler, yatırımcılar ve işletmeler için önemli finansal riskler oluşturabilir. Yeterli gözetim ve standartların yokluğu; dijital varlık hizmetleri sağlayan firmalar, hassas finansal veriler, müşteri varlıkları ve fonları ile ilgili saklama ve diğer düzenlemeler veya yatırım ile ilgili risklerin ifşası için yetersiz koruma sağlayabilir. Büyük dijital varlık borsalarında ve ticaret platformlarındaki siber güvenlik ve piyasa başarısızlıkları, milyarlarca dolarlık zarara neden olmuştur. ABD, tüketicileri, yatırımcıları ve işletmeleri korumak için güvenlik önlemlerinin alınmasını sağlamalı ve gizliliği korumak ve insan hakları ihlallerine katkıda bulunabilecek keyfi veya yasa dışı gözetime karşı kalkan olmak üzere dijital varlıkların sorumlu bir şekilde geliştirilmesini teşvik etmelidir.

(b) ABD ve küresel finansal istikrar korunmalı ve sistemik risk azaltılmalıdır. Bazı dijital varlık alım satım platformları ve hizmet sağlayıcıları, boyut ve karmaşıklık açısından hızla büyümüş olup, onlar uygun düzenlemelere veya denetime tabi olmayabilirler veya düzenlemeler ve denetim bunlara uygun olmayabilir. Faaliyetleri finansal istikrara yönelik riskleri artırabilecek dijital varlık ihraççıları, borsalar ve ticaret platformları ve aracılar, “aynı iş, aynı riskler, aynı kurallar” genel prensibi doğrultusunda; uygun olduğu şekilde, genel mevzuata uygun olarak, geleneksel piyasa altyapılarını ve finansal firmaları yöneten düzenleyici ve denetleyici standartlara tabi olmalı ve bunlarla uyumlu olmalıdırlar. Dijital varlıkların kolaylaştırabileceği yeni ve benzersiz kullanımlar ve işlevler, bu riskleri yeterince ele alan düzenleyici bir yaklaşımın geliştirilmesini gerektiren ilave ekonomik ve finansal riskler yaratabilir.

(c) Dijital varlıkların kötüye kullanılmasından kaynaklanan yasadışı finansman ve ulusal güvenlik riskleri azaltılmalıdır. Dijital varlıklar; kara para aklama, siber suçlar ve casus yazılımlar, narkotik ve insan kaçakçılığı ve terörizm ve nükleer silahların yayılmasının finansmanı dahil olmak üzere önemli yasadışı finansman riskleri oluşturabilir. Dijital varlıklar, ABD ve yabancı mali yaptırım rejimlerini ve diğer araçları ve makamları atlatmak için bir araç olarak da kullanılabilirler. Ayrıca, ABD kara para aklama ve terörizmin finansmanına (anti”‘money laundering/AML; countering the financing of terrorism/CFT) karşı koymak için dijital varlıkların düzenlenmesi ve denetlenmesi için uluslararası standartlar belirlemede önder olsa da, yurtdışındaki bazı yargı alanlarında bu standartların yetersiz olması veya hiç uygulanmaması; ABD ve küresel finans sistemleri için önemli yasadışı finansman riskleri taşımaktadır. Casus yazılım olaylarının ve diğer siber suçların failleri de dahil olmak üzere yasa dışı aktörler, hükümetler arası Mali Eylem Görev Gücü (Financial Action Task Force/FATF) tarafından belirlenen uluslararası standartları henüz etkin bir şekilde uygulamayan yargı bölgelerindeki dijital varlık hizmet sağlayıcılarını kullanarak (genellikle) yasa dışı gelirlerini aklamakta ve nakde çevirmektedirler. Uluslararası AML/CFT standartlarının etkin bir şekilde uygulanmadığı yargı bölgelerinde hizmet sağlayıcıların sürekli mevcudiyeti, yasadışı finansman kontrolleri olmaksızın finansal faaliyete olanak tanımaktadır. Merkezi olmayan finansal ekosistemlerindeki büyüme, eşler arası ödeme faaliyeti ve yasadışı finansmanı azaltmak için kontrolleri olmayan gizli blok zinciri defterleri, gelecekte ek pazar ve ulusal güvenlik riskleri de oluşturabilir. ABD, yasa dışı faaliyetlere karşı ulusal güvenlik araçlarının etkinliğini koruyan veya geliştiren düzenleyici, yönetişim ve teknolojik önlemleri de içermek üzere şeffaflık, gizlilik ve güvenlik için yüksek standartları teşvik etmek amacıyla mevcut ve gelecekteki dijital varlık sistemleri için uygun kontrolleri ve hesap verebilirliği sağlamalıdır. Dijital varlıklar kötüye kullanıldığında veya yasa dışı yollarla kullanıldığında ya da ulusal güvenliği baltaladığında; düzenleme, gözetim, kanun yaptırımı veya diğer Birleşik Devletler hükümetlerinin otorite kullanmaları veya bu yasa dışı finansman ve ulusal güvenlik risklerini azaltma yönünde eylemlerde bulunmaları, ulusal çıkarlara uygundur.

(d) Ödeme yeniliklerinin ve dijital varlıkların sorumlu bir şekilde geliştirilmesini içermek üzere, küresel finansal sistemde ve teknolojik ve ekonomik rekabet gücünde ABD’nin önderliği güçlendirilmelidir. ABD, dijital varlıkların ve uluslararası finansal sistemdeki yeni ödeme biçimlerinin ve sermaye akışlarının temelini oluşturan teknolojinin sorumlu bir şekilde geliştirilmesi ve tasarlanmasında, özellikle aşağıdakileri teşvik eden standartların belirlenmesinde, ön saflarda kalmasını sağlamada önemli çıkarlara sahiptir: ki bunlar; demokratik değerler, hukuk kuralı, mahremiyet, tüketicilerin, yatırımcıların ve işletmelerin korunması ve dijital platformlar, eski mimari ve uluslararası ödeme sistemleri ile birlikte çalışabilirliktir. ABD, ABD doları ve ABD mali kurumlarının ve piyasalarının küresel mali sistemde oynadığı merkezi rolden önemli ekonomik ve ulusal güvenlik yararları elde etmektedir. ABD’nin küresel finansal sistemde devam eden önderliği, ABD’nin finansal gücünü sürdürecek ve ABD’nin ekonomik çıkarlarını destekleyecektir.

(e) Güvenli ve uygun maliyetli finansal hizmetlere erişim teşvik edilmelidir. Birçok Amerikalı için sınır ötesi para transferlerinin ve ödemelerin maliyeti yüksek ve yetersizdir. ABD, özellikle geleneksel bankacılık sisteminden yeterince yararlanamayan Amerikalılar için, finansal hizmetlere adil erişimi genişleten sorumlu inovasyonu teşvik etme konusunda güçlü çıkarlara sahiptir; buna, finansal ürün ve hizmetlere daha fazla ve daha düşük maliyetli erişimi teşvik ederek yatırımlar, yurtiçi ve sınır ötesi fon transferleri ve ödemeleri daha ucuz, daha hızlı ve daha güvenli yapmak da dahildir. ABD’nin ayrıca, finansal inovasyonun faydalarından tüm Amerikalılar tarafından eşit bir şekilde yararlanılmasını ve finansal inovasyonun herhangi bir farklı etkisinin hafifletilmesini sağlamaktan yana da çıkarları vardır.

(f) Dijital varlıkların sorumlu bir şekilde geliştirilmesini ve kullanılmasını teşvik eden teknolojik gelişmeler desteklenmelidir. Farklı dijital varlıkların teknolojik mimarisinin mahremiyet, ulusal güvenlik, operasyonel güvenlik ve finansal sistemlerin esnekliği, iklim değişikliği, insan haklarını kullanma yeteneği ve diğer ulusal hedefler üzerinde önemli etkileri vardır. ABD, dijital varlık teknolojilerinin ve dijital ödeme ekosisteminin mimarilerinde mahremiyet ve güvenliği içeren, yasadışı sömürüye karşı savunma sağlayan ve bazı kripto para madenciliğinden kaynaklanabilecek olumsuz iklim etkilerini ve çevre kirliliğini azaltarak sorumlu bir şekilde geliştirilmelerini, tasarlanmalarını ve uygulanmalarını sağlamak bakımından da çıkarlara sahiptir.

Bölüm 3: Koordinasyon

Ulusal Güvenlikten Sorumlu Başkan Yardımcısı (Assistant to the President for National Security Affairs/APNSA) ve Ekonomik Politikadan Sorumlu Başkan Yardımcısı (Assistant to the President for Economic Policy/APEP), bu talimatın uygulanması için gerekli işlemleri, 4 Şubat 2021 tarihli Ulusal Güvenlik Muhtırasında (Milli Güvenlik Konseyi Sisteminin Yenilenmesi/Renewing the National Security Council System) açıklanan kurumlar arası süreç aracılığıyla koordine edecektir. Kurumlar arası süreç, uygun olduğu şekilde şunları içerir: Dışişleri Bakanı, Hazine Bakanı, Savunma Bakanı, Başsavcı, Ticaret Bakanı, Çalışma Bakanı, Enerji Bakanı, İç Güvenlik Bakanı, Çevre Koruma Kurumu Müdürü, Yönetim ve Bütçe Dairesi Müdürü, Milli İstihbarat Müdürü, İç Politika Konseyi Başkanı, Ekonomik Danışmanlar Kurulu Başkanı, Bilim ve Teknoloji Dairesi Başkanı Politika, Bilgi ve Düzenleyici İşler Ofisi Yöneticisi, Ulusal Bilim Vakfı Direktörü ve Amerika Birleşik Devletleri Uluslararası Kalkınma Ajansı Yöneticisi[1]. Diğer yürütme departmanlarının ve ajanslarının (ajanslar) ve diğer üst düzey yetkililerin temsilcileri de, düzenleyicilerin bağımsızlıklarına saygı gösterilerek, Federal Rezerv Sistemi Guvernörler Kurulu temsilcileri, Tüketici Mali Koruma Bürosu (Consumer Financial Protection Bureau/CFPB), Federal Ticaret Komisyonu (Federal Trade Commission/FTC), Menkul Kıymetler ve Borsa Komisyonu (Securities and Exchange Commission/SEC), Emtia Vadeli İşlemler Ticaret Komisyonu (Commodity Futures Trading Commission/CFTC), Federal Mevduat Sigorta Kurumu (Federal Deposit Insurance Corporation), Yeminli Murakıplar Kurulu (Office of the Comptroller of the Currency) ve diğer Federal düzenleyici ajanslar (other Federal regulatory agencies) dahil olmak üzere, uygun olduğunda kurumlar arası toplantılara katılmaya davet edilebilirler.

Bölüm 4: ABD Merkez Bankası Dijital Para Birimlerine İlişkin Politika ve Eylemler

(a) ABD Yönetiminin ABD merkez bankası dijital varlıklarına (CBDC/central bank digital currencies) ilişkin politikası aşağıdaki gibidir:

(i) Egemen para, iyi işleyen bir finansal sistemin, makroekonomik istikrar politikalarının ve ekonomik büyümenin merkezinde yer alır. ABD Yönetimi (Yönetim), bir Birleşik Devletler CBDC’sinin potansiyel tasarım ve dağıtım seçeneklerine yönelik araştırma ve geliştirme çabalarına en yüksek önceliği verir. Bu çabalar; tüketiciler, yatırımcılar ve işletmeler için olası fayda ve risklerin değerlendirilmesini, finansal istikrar ve sistemik risk, ödeme sistemleri, ulusal güvenlik, insan haklarını kullanma yeteneği, finansal içerme ve eşitlik ve eğer bunu yapmak ulusal çıkar dahilinde kabul edilirse bir ABD CBDC’sinin çalıştırılması için gerekli eylemleri de içerir.

(ii) Yönetim, CBDC’ler ile ilgili uluslararası forumlarda ve CBDC’leri içeren çok ülkeli görüşmelerde ve pilot projelerde ABD liderliğini ve katılımını sergilemeyi liyakat olarak görür. Gelecekteki herhangi bir dolar ödeme sisteminin; ABD’nin öncelikleri dikkate alınarak tasarlanması (bu talimatın 4(a)(i) bölümünde ana hatları ile belirtildiği gibi) ve mahremiyetin korunmasını içerecek şekilde demokratik değerlerle ve küresel finansal sisteme uygun, şeffaf, bağlantılı ve platform ve mimari ile birlikte çalışabilir veya aktarılabilir olma özelliklere sahip olması gerekir.

(iii) Bir ABD CBDC’si, özellikle sınır ötesi fon transferleri ve ödemeleri için verimli ve düşük maliyetli işlemleri destekleme ve özel sektör tarafından yönetilen dijital varlıkların oluşturduğu risklerin daha azıyla birlikte finansal sisteme daha fazla erişimi teşvik etme potansiyeline sahip olabilir. Diğer para otoriteleri tarafından ihraç edilen CBDC’ler ile birlikte çalışabilir bir Birleşik Devletler CBDC’si; daha hızlı ve daha düşük maliyetli sınır ötesi ödemeleri kolaylaştırabilir ve potansiyel olarak ekonomik büyümeyi artırabilir, yanı sıra ABD’nin uluslararası finansal sistem içindeki merkezi rolünü ve doların küresel finansta oynadığı benzersiz rolünü destekleyebilir ve uluslararası finansal sistemin korunmasına yardımcı olabilir. Bununla birlikte, dikkate alınması gereken potansiyel riskler ve dezavantajlar da vardır. ABD’nin uluslararası finansal sistemde önder kalmasını sağlamak için çeşitli tasarımlar altında potansiyel fayda ve risklerin zamanında değerlendirilmesine öncelik verilmelidir.

(b) Bu talimatın verildiği tarihten itibaren 180 gün içinde, Hazine Bakanı, Dışişleri Bakanı, Başsavcı, Ticaret Bakanı, İç Güvenlik Bakanı, Yönetim Ofisi Direktörü ve Dışişleri Bakanı ile istişare ederek, Bütçe, Ulusal İstihbarat Direktörü ve diğer ilgili kurumların başkanları[2], dijital varlıkların geniş çapta benimsenmesini sağlayan koşullar da dahil olmak üzere, teknolojik yeniliğin bu sonuçları ne ölçüde etkileyebileceği ve Birleşik Devletler mali sistemi, ödeme sistemlerindeki modernizasyon ve değişiklikler, ekonomik büyüme, mali içerme ve ulusal güvenlik üzerindeki etkileri ile paranın ve ödeme sistemlerinin geleceği hakkında ABD Başkanına bir rapor sunar. Bu rapor, bu talimatın 3. bölümünde açıklanan kurumlar arası süreç aracılığıyla koordine edilir. Potansiyel ABD CBDC tasarım seçeneklerine dayalı olarak, bu rapor aşağıdaki hususların analizini içerir:

(i) Ekonomik büyüme ve istikrar için çıkarımlar da dahil olmak üzere ulusal çıkarlar için olası tasarım seçeneklerine dayalı olarak bir Birleşik Devletler CBDC’sinin potansiyel etkileri;

(ii) Bir Birleşik Devletler CBDC’sinin finansal katılım üzerinde sahip olabileceği potansiyel etki;

(iii) Bir CBDC ile özel sektör tarafından yönetilen dijital varlıklar arasındaki potansiyel ilişki;

(iv) Küresel olarak egemen ve özel olarak üretilen paranın geleceği ve finansal sistem ve demokrasi üzerindeki etkileri;

(v) Yabancı CBDC’lerin mevcut para birimlerinin yerini alma ve ödeme sistemini ABD’nin finansal merkezi rolünü zayıflatabilecek şekilde değiştirme derecesi;

(vi) Yasa dışı finansman riskleri, yaptırım riskleri, diğer kanuni yaptırımlar ve ulusal güvenlik çıkarları ve insan haklarına ilişkin çıkarımların analizi dahil olmak üzere ulusal güvenlik ve mali suçlar üzerindeki olası etkiler ile

(vii) Yabancı CBDC’lerin büyümesinin genel olarak Birleşik Devletler çıkarları üzerindeki etkilerini içeren bir değerlendirme.

(c) Federal Rezerv Sistemi Yönetim Kurulu Başkanı (Chairman of the Board of Governors of the Federal Reserve System/Chairman of the Federal Reserve/Federal Rezerv Başkanı), bir Birleşik Devletler CBDC’sinin; en uygun biçiminin değerlendirilmesi ve Federal Rezerv ve daha geniş Birleşik Devletler Hükümeti eylemi için, uygun olduğu şekilde, ABD’nin potansiyel uygulaması ve çalıştırılması için gerekli adımları ve gereksinimleri değerlendiren bir stratejik plan geliştirilmesini içeren bir CBDC’in mevcut ve gelecekteki ödeme sistemlerinin verimliliğini ne ölçüde artırabileceği ve maliyetlerini azaltabileceği konusunda araştırma ve raporlama konusunda cesaretlendirilir. Federal Rezerv Başkanı ayrıca, potansiyel tasarım seçeneklerine dayanan bir Birleşik Devletler CBDC’sinin, para politikasının kritik bir makroekonomik istikrar aracı olarak etkin bir şekilde işlev görme kabiliyetini ne ölçüde artırabileceğini veya engelleyebileceğini değerlendirmeye teşvik edilir.

(d) Başsavcı, Hazine Sekreteri ve Federal Rezerv Başkanı ile istişare ederek:

(i) Bu talimatın verildiği tarihten itibaren 180 gün içinde, APNSA ve APEP aracılığıyla ABD Başkanına, uygun görülmesi ve ulusal çıkarlar doğrultusunda bir Birleşik Devletler CBDC’si çıkarılması için yasal değişikliklerin gerekli olup olmayacağına dair bir değerlendirme sağlar ve

(ii) Bu talimatın verildiği tarihten itibaren 210 gün içinde, bu talimatın 4(b) bölümü uyarınca Hazine Sekreteri tarafından sunulan raporun değerlendirilmesine ve Federal Rezerv Başkanı tarafından bu talimatın 4(c) bölümü ile tutarlı olarak geliştirilen herhangi bir materyale dayalı olarak, APNSA ve APEP aracılığıyla Başkana bir yasa teklifi sunar.

Bölüm 5: Tüketicileri, Yatırımcıları ve İşletmeleri Korumaya Yönelik Önlemler

(a) Dijital varlıkların ve dijital varlık borsalarının ve ticaret platformlarının artan kullanımı; tüketiciler, yatırımcılar ve işletmeler tarafından karşı karşıya kalınan dolandırıcılık ve hırsızlık, diğer yasal ve düzenleyici ihlaller, mahremiyet ve veri ihlalleri, haksız ve taciz edici eylemler veya uygulamalar ve diğer siber olaylar gibi suç risklerini artırabilir. Dijital varlıkların kullanımındaki artış ve topluluklar arasındaki farklılıklar, daha az bilgi sahibi piyasa katılımcılarına farklı finansal riskler sunabilir veya eşitsizlikleri şiddetlendirebilir. Dijital varlıkların tüketiciler, yatırımcılar veya işletmeler için aşırı risk oluşturmamasını sağlamak ve güvenli ve uygun maliyetli finansal hizmetlere erişimi genişletme çabalarının bir parçası olarak koruma önlemlerini devreye sokmak kritik önem taşımaktadır.

(b) Bu talimatın 5(a) bölümünde belirtilen hedefler ile tutarlı olmak üzere:

(i) Bu talimatın verildiği tarihten itibaren 180 gün içinde, Hazine Sekreteri, Çalışma Bakanı ve uygun olduğunda FTC gibi bağımsız düzenleyici kurumların başkanları da dahil olmak üzere diğer ilgili kurumların başkanları ile istişare ederek, SEC, CFTC, Federal bankacılık ajansları ve CFPB, dijital varlıkların benimsenmesi ve gelişmelerin etkileri ve finansal piyasadaki değişiklikler ve ABD tüketicileri, yatırımcıları, işletmeleri ve adil ekonomik büyüme için ödeme sistemi altyapıları hakkında ABD Başkanına bir rapor veya bu talimatın 4. bölümünün gerektirdiği raporun bir bölümünü sunar. Raporun bir bölümü, farklı türdeki dijital varlıkların toplu olarak benimsenmesini sağlayacak koşulları ve bu tür bir büyümenin farklı etkilere karşı en savunmasız olanları da göz önünde bulundurarak ABD’deki tüketicilere, yatırımcılara ve işletmelere sunabileceği riskleri ve fırsatları ele alacak ve teknolojik inovasyonun bu çabaları nasıl etkileyebileceğine odaklanacaktır. Rapor ayrıca, uygun olduğu şekilde, ABD’deki tüketicileri, yatırımcıları ve işletmeleri korumak ve güvenli ve uygun maliyetli finansal hizmetlere erişimin genişletilmesini desteklemek için potansiyel düzenleyici ve yasal eylemleri de kapsayacak politika önerilerini içerecektir. Rapor, bu talimatın 3. bölümünde açıklanan kurumlar arası süreç aracılığıyla koordine edilir.

(ii) Bu talimatın verildiği tarihten itibaren 180 gün içinde, Hazine Bakanı, Federal Rezerv Başkanı ve diğer ilgili kurumların başkanları, bir CBDC sisteminin getirilmesini kolaylaştırmak ve desteklemek için ilgili kurumlarda gerekli olacak teknolojik altyapı, kapasite ve uzmanlığa ilişkin teknik bir değerlendirmeyi ABD Başkanına sunar. Değerlendirme, kuantum hesaplama gibi gelişmekte olan ve gelecekteki teknolojik gelişmeler de dahil olmak üzere çeşitli tasarımların teknik risklerini özel olarak ele almalıdır. Değerlendirme ayrıca, dijital varlıkların Federal süreçlere dahil edilmesinin ABD Hükümeti’nin çalışmalarını ve siber güvenlik, müşteri deneyimi ve sosyal güvenlik ağı programlarına yönelik riskleri ve faydaları içermek üzere Devlet hizmetlerinin sağlanmasını nasıl etkileyebileceğine dair yansımaları veya önerileri de içermelidir. Değerlendirme, bu talimatın 3. bölümünde açıklanan kurumlar arası süreç aracılığıyla koordine edilir.

(iii) Bu talimatın verildiği tarihten itibaren 180 gün içinde, Başsavcı, Hazine Sekreteri ve İç Güvenlik Bakanı ile istişare halinde, ABD Başkanına kolluk kuvvetlerinin tespit, soruşturmadaki rolü ve dijital varlıklar ile ilgili suç faaliyetlerinin kovuşturulması hakkında bir rapor sunar. Rapor, uygun olduğu şekilde, düzenleyici veya yasal eylemlere ilişkin tavsiyeleri içerir.

(iv) Başsavcı, FTC Başkanı ve CFPB Direktörünün her biri, varsa dijital varlıkların büyümesinin rekabet politikası üzerinde ne gibi etkileri olabileceğini düşünmeye teşvik edilir.

(v) FTC Başkanı ve CFPB Direktörü, dijital varlıkların kullanıcılarını korumak için kendi yetki alanları dahilinde hangi gizlilik veya tüketici koruma önlemlerinin kullanılabileceğini ve ek önlemlerin gerekip gerekmediğini değerlendirmeye teşvik edilir.

(vi) SEC Başkanı, CFTC Başkanı, Federal Rezerv Başkanı, Federal Mevduat Sigorta Kurumu Yönetim Kurulu Başkanı ve Yeminli Murakıplar Kurulunun her biri, dijital varlıkların risklerini ele almak için kendi yetki alanlarında hangi yatırımcı ve piyasa koruma önlemlerinin kullanılabileceği ve bu konuda ek önlemlerin gerekip gerekmediği açısından cesaretlendirilir.

(vii) Bu talimatın verildiği tarihten itibaren 180 gün içinde, Bilim ve Teknoloji Politikası Ofisi Direktörü, Hazine Bakanı, Enerji Bakanı, Çevre Koruma Ajansı Yöneticisi, Başkanlık Divanı Başkanı Ekonomik Danışmanlar Konseyi, Başkan Yardımcısı ve Ulusal İklim Danışmanı ve diğer ilgili kurumların başkanları ile istişare halinde, dağıtık defter teknolojisi ile kısa, orta ve uzun vadeli ekonomik ve enerji geçişleri, bu teknolojilerin yurtiçinde ve yurtdışında iklim değişikliği ile mücadele çabalarını engelleme veya ilerletme potansiyeli ve bu teknolojilerin çevre üzerindeki etkileri konusunda ABD Başkanına bir rapor sunar. Bu rapor, bu talimatın 3. bölümünde açıklanan kurumlar arası süreç aracılığıyla koordine edilir. Rapor ayrıca, potansiyel hafifletici önlemler ve alternatif fikir birliği mekanizmalarına ilişkin araştırmalar ve bunların gerektirebileceği tasarım ödünleşimleri de dahil olmak üzere kripto para birimlerinin fikir birliği mekanizmalarının enerji kullanımı üzerindeki etkisini de kapsamalı ve rapor özellikle şunları ele almalıdır:

(A) Sera gazı emisyonları, su ve diğer doğal veya çevresel varlıklar için yükümlülüklerin değiş tokuşu gibi iklim etkilerine yönelik izleme veya azaltma teknolojilerini destekleyebilecek potansiyel blok zinciri kullanımları ve

(B) Şebeke yönetimi ve güvenilirliği, enerji verimliliği teşvikleri ve standartları ve enerji arzı kaynakları ile ilgili olanlar dahil olmak üzere enerji politikası için çıkarımlar.

(viii) Bu talimatın 5(b)(vii) bölümünde açıklanan raporun sunulmasından sonraki 1 yıl içinde, Bilim ve Teknoloji Politikası Ofisi Direktörü, Hazine Bakanı, Enerji Bakanı ile istişare ederek, Çevre Koruma Ajansı Yöneticisi, Ekonomik Danışmanlar Konseyi Başkanı ve diğer ilgili kurumların başkanları[3], bu talimatın 5(b)(vii) bölümünde açıklanan raporu, belirlenen bilgi boşluklarını ele almak da dahil olmak üzere güncelleyeceklerdir.

Bölüm 6: Finansal İstikrarı Teşvik Etme, Sistemik Riski Azaltma ve Piyasa Bütünlüğünü Güçlendirme Eylemleri

(a) SEC, CFTC ve CFPB ve Federal bankacılık kurumları dahil olmak üzere finansal düzenleyiciler, finansal sistem genelinde bütünlüğünü koruyan ve istikrarını destekleyen korumaların oluşturulmasında ve denetlenmesinde kritik roller oynamaktadırlar. 2017 yılından bu yana, Hazine Sekreteri, dijital varlıkların devam eden benimsenmesinin yol açtığı finansal istikrar risklerini ve düzenleyici boşlukları değerlendirmek üzere Finansal İstikrar Gözetim Konseyi’ni (Financial Stability Oversight Council/FSOC) toplamıştır. ABD, dijital varlıkların finansal istikrar ve finansal piyasa bütünlüğü için oluşturduğu riskleri değerlendirmek ve ele almak için adımlar atmalıdır.

(b) Bu talimatın verildiği tarihten itibaren 210 gün içinde, Hazine Sekreteri FSOC’yi toplamalı ve çeşitli dijital varlıkların oluşturduğu belirli finansal istikrar risklerini ve düzenleyici boşlukları ana hatları ile belirten ve bu tür riskleri ele almak için öneriler sunan bir rapor hazırlamalıdır. Hazine Sekreteri ve FSOC’nin uygun gördüğü şekilde, rapor çeşitli dijital varlık türlerinin belirli özelliklerini dikkate almalı ve ek veya düzeltilmiş düzenleme önerileri de dahil olmak üzere bu dijital varlıkların oluşturduğu tanımlanmış finansal istikrar risklerini ve denetimi ele alan tavsiyeleri içermelidir. Rapor, uygun olduğu şekilde Federal bankacılık kurumlarının devam eden çalışmaları içerecek şekilde FSOC, ajanslar ve ABD Başkanlığının Finansal Piyasalar Çalışma Grubunun önceki analizlerini ve değerlendirmelerini de dikkate almalıdır.

Bölüm 7: Yasadışı Finansman ve İlişkili Ulusal Güvenlik Risklerini Sınırlandırmaya Yönelik Eylemler

(a) Dijital varlıklar, casus yazılım faaliyetleri de dahil olmak üzere siber suçlar ile ilgili karmaşık finansal ağları ve faaliyetleri kolaylaştırmıştır. Dijital varlıkların finansal faaliyetlerde artan kullanımı; kara para aklama, terör ve nükleer silahların yayılmasının finansmanı, dolandırıcılık ve hırsızlık planları ve yolsuzluk gibi suç risklerini artırmaktadır. Bu yasa dışı faaliyetler; dijital varlıkların kullanımının sürekli olarak incelenmesi ihtiyacını, teknolojik yeniliğin bu tür faaliyetleri ne ölçüde etkileyebileceğini ve düzenleme, denetim, kamu özel katılımı, gözetim ve kanuni yaptırımlar yoluyla bu riskleri azaltmak için fırsatların araştırılması gerektiğini öne çıkarmaktadır.

(b) Terörle ve Diğer Yasadışı Finansmanla Mücadele Ulusal Stratejisinin ABD Kongresine sunulmasından sonraki 90 gün içinde, Hazine Bakanı, Dışişleri Bakanı, Başsavcı, Ticaret Bakanı, İç Güvenlik Bakanı, Yönetim ve Bütçe Dairesi Müdürü, Ulusal İstihbarat Müdürü ve diğer ilgili dairelerin başkanlarının her biri, kripto para birimleri, sabit paralar, CBDC’ler ve dijital varlıkların yasa dışı aktörler tarafından kullanımındaki eğilimleri içeren dijital varlıkları, Stratejiye göre sınıflandırılmış veya sınıflandırılmamış olabilecek ekleri ABD Başkanına sunabilirler ve bunların neden olduğu yasadışı finansman riskleri hakkında ilave görüş verebilirler.

(c[4]) Terörle ve Diğer Yasadışı Finansmanla Mücadele Ulusal Stratejisinin ABD Kongresine sunulmasından sonraki 120 gün içinde, Hazine Bakanı, Dışişleri Bakanı, Başsavcı, Ticaret Bakanı, İç İşleri Bakanı ile istişare içinde Güvenlik, Yönetim ve Bütçe Ofisi Direktörü, Ulusal İstihbarat Direktörü ve diğer ilgili kurumların başkanları, dijital varlıklar ile ilgili yasadışı finansman ve ulusal güvenlik risklerini azaltmak için Stratejinin sonuçlarına dayalı olarak koordineli bir eylem planı geliştirirler. Bu eylem planı, bu talimatın 3. bölümünde açıklanan kurumlar arası süreç aracılığıyla koordine edilir. Eylem planı, yasal yaptırımların rolünü ve finansal hizmet sağlayıcıların dijital varlık faaliyetleri ile ilgili AML/CFT yükümlülüklerine uyumunu artırmaya yönelik önlemleri ele alır.

(d) Aşağıdaki raporların tümünün tamamlanmasını takip eden 120 gün içinde -Ulusal Kara Para Aklama Risk Değerlendirmesi, Ulusal Terör Finansmanı Risk Değerlendirmesi, Ulusal Yayılma Finansmanı Risk Değerlendirmesi ve güncellenmiş Terörle Mücadele ve Diğer Yasadışı Finansmanla Mücadele Ulusal Stratejisi (the National Money Laundering Risk Assessment; the National Terrorist Financing Risk Assessment; the National Proliferation Financing Risk Assessment; and the updated National Strategy for Combating Terrorist and Other Illicit Financing)- Hazine Sekreteri, dijital varlık yasa dışı finansman risklerini ele almak için bekleyen, önerilen veya olası kurallar hakkında bu talimatın 3. bölümünde açıklanan kurumlar arası süreç aracılığıyla ilgili kurumları bilgilendirir. Hazine Sekreteri, düzenleme yoluyla bu tür riskleri azaltma fırsatlarını değerlendirirken, ilgili kurumların görüşlerini ve bakış açılarını da dikkate alır.

Bölüm 8: Uluslararası İşbirliğini ve ABD’nin Rekabetçiliğini Geliştirmeye Yönelik Politika ve Eylemler

(a) ABD Yönetiminin, dijital varlıklar ve finansal yenilikler ile ilgili olarak uluslararası işbirliğini ve ABD’nin rekabet gücünü teşvik etme politikası aşağıdaki gibidir:

(i) Teknolojiye dayalı finansal yenilik sıklıkla sınır ötesidir ve bu nedenle kamu yetkilileri arasında uluslararası işbirliğini gerektirir. Bu işbirliği, yüksek düzenleyici standartlar ve eşit şartlar sağlamak için kritik öneme sahiptir. Yargı alanları arasında eşit olmayan düzenleme, denetim ve uyum, arbitraj için fırsatlar yaratır ve finansal istikrar ile tüketicilerin, yatırımcıların, işletmelerin ve piyasaların korunmasına yönelik riskleri artırır. Diğer ülkeler tarafından yetersiz AML/CFT düzenlemesi, denetimi ve yaptırımı, ABD’nin, casus yazılım ödemelerinde ve diğer siber suçlar ile ilgili kara para aklamada sıklıkla olduğu gibi, çoğunlukla denizaşırı ülkelere sıçrayan yasa dışı dijital varlık işlem akışlarını araştırma kabiliyetine karşı meydan okur. Uluslararası fon transferi ve ödeme sistemlerindeki verimsizlikleri azaltmak için de işbirliği olmalıdır.

(ii) Birleşik Devletler Hükümeti, bu konuların birçoğunda uluslararası forumlarda ve ikili ortaklıklar aracılığıyla aktif olmuştur ve bu çalışmayı önümüzdeki yıllarda da sürdürmek için sağlam bir gündeme sahiptir. ABD FATF Başkanlığı görevini sürdürürken, ABD, grubun dijital varlıklar ile ilgili ilk uluslararası standartları geliştirmesine ve benimsemesine öncülük etmiştir. ABD, ödeme verimsizliklerini azaltmak ve herhangi bir yeni fon transferi ve ödeme sisteminin ABD değerleri ve yasal gereklilikleri ile tutarlı olmasını sağlamak amacıyla dijital ödeme mimarilerinin ve CBDC’lerin geliştirilmesi ve uygun birlikte çalışabilirliği için standartlar üzerinde uluslararası ortaklar ile beraber çalışmaya devam etmelidir.

(iii) ABD, 2020 yılı G7 Başkanlığını üstlenirken, ABD CBDC’leri, stablecoin’leri ve diğer dijital ödeme konularını görüşmek üzere G7 Dijital Ödeme Uzmanları Grubunu kurmuştur. CBDC’ler için bir dizi politika ilkesinin ana hatlarını çizen G7 raporu, CBDC’lerin keşfi ve potansiyel gelişimi için yetki alanları için kılavuz ilkelerin oluşturulmasına önemli bir katkı sağlamıştır. Bir ülkenin merkez bankası tarafından bir CBDC çıkarılacak olsa da, destekleyici altyapı hem kamu hem de özel katılımcıları kapsayabilir. G7 raporunda, herhangi bir CBDC’nin G7’nin saydamlık, hukukun üstünlüğü ve sağlam ekonomik yönetişim ile rekabet ve inovasyonun teşvik edilmesine yönelik uzun süredir devam eden kamu taahhütlerine dayanması gerektiği vurgulanmıştır.

(iv) ABD, sınır ötesi fon transferleri ve ödemeleri için mevcut sistemlerde iyileştirme çalışmaları da dahil olmak üzere, CBDC tasarımlarının uluslararası boyutlarını ve iyi düzenlenmiş stablecoin düzenlemelerinin potansiyelini içerecek şekilde, sınır ötesi fon transferleri ve ödemeleri ile ilgili zorlukların ve sürtüşmelerin ele alınması için G20 yol haritasını desteklemeye devam etmektedir. Uluslararası Finansal İstikrar Kurulu (International Financial Stability Board/FSB), standart belirleme organları ile birlikte, sabit paralar, sınır ötesi fon transferleri ve ödemeleri ve dijital varlıkların ve ödemelerin diğer uluslararası boyutları ile ilgili konularda çalışmalara öncülük ederken; FATF da, dijital varlıklar için AML/CFT standartlarını belirlemede önderliğini sürdürmektedir. Bu tür uluslararası çalışmalar; finansal istikrar, tüketici, yatırımcı ve iş riskleri ve kara para aklama, terörün finansmanı, nükleer silahların yayılmasının finansmanı, yaptırımlardan kaçınma ve diğer yasadışı faaliyetler dahil olmak üzere dijital varlıkların ortaya çıkardığı tüm sorunları ve zorlukları ele almaya devam etmelidir.

(v) ABD Yönetimi, bu konuların önemini artıracak ve G7, G20, FATF ve FSB gibi forumlar da dahil olmak üzere kritik uluslararası ortaklar ile etkileşimi genişletecektir. Yönetim, devam eden uluslararası çalışmaları destekleyecek ve uygun olduğunda, bütünsel standartların, işbirliğinin ve koordinasyonun ve bilgi paylaşımının geliştirilmesini ve uygulanmasını sağlamak amacıyla ek çalışmalar yapılması için baskı yapacaktır. Dijital varlıklar ile ilgili olarak, ABD Yönetimi temel demokratik değerlere saygı gösterilmesini sağlamaya; tüketicilerin, yatırımcıların ve işletmelerin korunmasına, uygun küresel finansal sistem bağlantısının ve platform ve mimarinin birlikte çalışabilirliğinin korunmasına, küresel finans sisteminin ve uluslararası para sisteminin güvenliğinin ve sağlamlığının korunmasına çalışacaktır.

(b) Bu talimatın 8(a) bölümünde belirtilen politikaya göre:

(i) Bu talimatın verildiği tarihten itibaren 120 gün içinde, Hazine Bakanı (Secretary of the Treasury), Dışişleri Bakanı, Ticaret Bakanı, Birleşik Devletler Uluslararası Kalkınma Ajansı Yöneticisi ve diğer ilgili kurumların başkanları ile istişare halinde; ulusal değerlerle ve yasal gerekliliklerle uyumlu dijital varlık ve CBDC teknolojilerinin geliştirilmesini teşvik etmek amacıyla, dijital varlıkların nasıl kullanıldığına ve işlendiğine ilişkin küresel ilkelerin ve standartların uygun şekilde uyarlanması, güncellenmesi ve benimsenmesi için yabancı meslektaşlarla ve uluslararası forumlarda kurumlar arası uluslararası etkileşim için bir çerçeve oluşturacaktır. Bu çerçeve, bu talimatın 3. bölümünde açıklanan kurumlar arası süreç aracılığıyla koordine edilir. Bu çerçeve, dış yardım ve kapasite geliştirme çabaları ve küresel uyumun koordinasyonu gibi yabancı ortaklar ile kurumlar arası katılım ve faaliyetler ve uluslararası ilkeleri, standartları ve en iyi uygulamaları teşvik etmeye yönelik hükümet çabalarının tamamı ile birlikte, belirli ve önceliklendirilmiş çalışma alanlarını ve koordineli iletişimi içermektedir. Bu çerçeve, ilgili uluslararası finansal standartları belirleyen kurumlarda Hazine Sekreteri ve finansal düzenleyiciler tarafından devam eden liderliği yansıtmalı ve ulusal değerleri içeren dijital varlık ve CBDC teknolojilerinin tutarlı bir şekilde geliştirilmesini teşvik etmek için teknik standart organlarında ve diğer uluslararası forumlarda ABD’nin dijital varlık sorunlarına katılımını artırmalıdır.

(ii) Bu talimatın 8(b)(i) bölümünün gerektirdiği çerçevenin oluşturulduğu tarihten itibaren 1 yıl içinde, Hazine Sekreteri, Dışişleri Bakanı, Ticaret Bakanı, Müdür ile istişare halinde Yönetim ve Bütçe Ofisi’nin bir üyesi, Birleşik Devletler Uluslararası Kalkınma Ajansının Yöneticisi ve uygun olduğu şekilde diğer ilgili kurumların başkanları, çerçeve kapsamında alınan öncelikli eylemler ve bunun etkinliği hakkında ABD Başkanına bir rapor sunar. Bu rapor, bu talimatın 3. bölümünde açıklanan kurumlar arası süreç aracılığıyla koordine edilir.

(iii) Bu talimatın verildiği tarihten itibaren 180 gün içinde, Ticaret Bakanı, Dışişleri Bakanı, Hazine Bakanı ve diğer ilgili kurumların başkanlarıyla istişare halinde, dijital varlık teknolojilerinde ve bunlardan yararlanmada Birleşik Devletlerin ekonomik rekabet gücünü artırmak için bir çerçeve oluşturur. Bu çerçeve, bu talimatın 3. bölümünde açıklanan kurumlar arası süreç aracılığıyla koordine edilir.

(iv) Bu talimatın verildiği tarihten itibaren 90 gün içinde, Başsavcı, Dışişleri Bakanı, Hazine Bakanı ve İç Güvenlik Bakanı ile istişare halinde, dijital varlıklar ile ilgili suç faaliyetlerini tespit etmek, araştırmak ve kovuşturmak için kolluk kuvvetlerinin işbirliği konusunda uluslararası güçlerin nasıl güçlendirileceğine dair ABD Başkanına bir rapor sunar.

Bölüm 9: Talimatta Kullanılan Tanımlar

Bu talimatın amaçları için:

(a)Blockchain” kavramı, verilerin ağ katılımcıları arasında doğrulanmış işlemler veya bilgilerin dijital bir defterini oluşturan bir ağ üzerinden paylaşıldığı ve verilerin, defterin bütünlüğünü korumak ve mülkiyet veya değer transferi dahil olmak üzere diğer işlevleri yerine getirmek için tipik olarak kriptografi kullanılarak bağlandığı dağıtılmış defter teknolojilerini ifade eder.

(b)Merkez bankası dijital para birimi” veya “CBDC” kavramı, ulusal hesap biriminde belirtilen ve merkez bankasının doğrudan sorumluluğu olan bir dijital para veya parasal değer biçimini ifade eder.

(c)Kripto para birimleri (cryptocurrencies)” kavramı, üretim veya mülkiyet kayıtlarının blok zinciri gibi kriptografiye dayanan dağıtılmış bir defter teknolojisi aracılığıyla desteklendiği, bir değişim aracı olabilen dijital bir varlığı ifade eder.

(d)Dijital varlıklar (digital assets)” kavramı, kullanılan teknolojiden bağımsız olarak tüm CBDC’leri ve diğer değer temsillerini, finansal varlıkları ve araçları veya ödeme veya yatırım yapmak veya fonları iletmek veya dağıtılmış defter teknolojisi kullanılarak dijital biçimde verilen veya temsil edilen fonları veya eşdeğerlerini iletmek veya takas etmek için kullanılan iddiaları ifade eder. Örneğin, dijital varlıklar arasında kripto para birimleri, sabit paralar ve CBDC’ler bulunur. Kullanılan etiketten bağımsız olarak, dijital bir varlık, diğer şeylerin yanı sıra bir menkul kıymet, bir emtia, bir türev veya başka bir finansal ürün olabilir. Dijital varlıklar, merkezi ve merkezi olmayan finans platformlarını içerecek şekilde dijital varlık alım satım platformları arasında veya eşler arası teknolojiler aracılığıyla takas edilebilir.

(e)Stablecoins/Durağan madeni para” kavramı, madeni paranın değerini belirli bir para birimine, varlığa veya varlık havuzuna sabitleyen veya değeri stabilize etmek için talepteki değişikliklere yanıt olarak arzı algoritmik olarak kontrol eden bir kripto para birimi kategorisini ifade eder.

Bölüm 10: Genel Hükümler

(a) Bu talimattaki hiçbir şey:

(i) Yasa ile bir yürütme departmanına veya ajansına veya bunların başkanına verilen yetkiyi veya

(ii) Bütçe, idari veya yasama teklifleri ile ilgili olarak Yönetim ve Bütçe Ofisi Direktörünün görevlerini

bozacak veya başka türlü etkileyecek şekilde yorumlanamaz.

(b) Bu talimat, yürürlükteki yasalara uygun olarak ve ödeneklerin mevcudiyetine bağlı olarak uygulanır.

(c) Bu talimat, herhangi bir tarafça ABD’ye, departmanlarına, ajanslarına veya kuruluşlarına, memurlarına, çalışanlarına veya acentelerine veya başka herhangi bir kişiye karşı kanunen veya hakkaniyet çerçevesinde uygulanabilir, asli veya usule ilişkin herhangi bir hak veya fayda yaratmayı amaçlamaz ve oluşturmaz.

* Bu çeviride yer alan görüşler çevirene ait olup çalıştığı kurumu bağlamaz, çevirenin çalıştığı kurum veya göreviyle ilişki kurulmak suretiyle kullanılamaz. Çevirideki tüm hatalar, kusurlar, noksanlıklar ve eksiklikler yazarına aittir. [İngilizceden Türkçeye çevirisi yapılan metnin orijinal künyesi şöyledir: “Executive Order on Ensuring Responsible Development of Digital Assets”, The White House, March 09, 2022, Presidential Actions, < https://www.whitehouse.gov/briefing-room/presidential-actions/2022/03/09/executive-order-on-ensuring-responsible-development-of-digital-assets/ > erişim tarihi 10 Mart 2022]

Bu başlıkta ayrıca aşağıdaki yazılara da bakılabilir:

  • Yavuz AKBULAK, Çin’in Dijital Parası: e-CNY, Legal Blog, 09 Mart 2022, < https://legal.com.tr/blog/genel/cinin-dijital-parasi-e-cny/ >
  • Yavuz AKBULAK, Rusya’ya Yönelik Yaptırımlar, Kripto Paraların Daha Fazla Kabul Edilmesini Zorlayacak ve Kripto Para Şirketleri İçin Uyum Risklerini Artıracak (çeviri), Legal Blog, 02 Mart 2022, < https://legal.com.tr/blog/genel/rusyaya-yonelik-yaptirimlar-kripto-paralarin-daha-fazla-kabul-edilmesini-zorlayacak-ve-kripto-para-sirketleri-icin-uyum-risklerini-artiracak/ >
  • Yavuz AKBULAK, Çeşitli Ülkelerde Kripto Varlıklara İlişkin Vergilendirme (derleme), Leges Eğitim Blog, 06 Şubat 2022, < https://legesegitim.com/cesitli-ulkelerde-kripto-varliklara-iliskin-vergilendirme-derleme-yavuz-akbulak-spk-basuzmani/ >
  • Yavuz AKBULAK, Küresel Kripto Düzenlemesi Kapsamlı, Tutarlı ve Koordineli Olmalıdır (çeviri), Leges Eğitim Blog, 31 Ocak 2022, < https://legesegitim.com/kuresel-kripto-duzenlemesi-kapsamli-tutarli-ve-koordineli-olmalidir-ceviri%EF%80%AA-ceviren-yavuz-akbulak-spk-basuzmani/ >
  • Yavuz AKBULAK, Dijital Merkez Bankası Paraları Hakkında BIS Raporunda Yer Alan Temel Tespitler, Lexpera Blog, 03 Kasım 2020, < https://blog.lexpera.com.tr/dijital-merkez-bankasi-paralari-hakkinda-bis-raporunda-yer-alan-temel-tespitler/ >

[1] Buradaki unvan ve kurumların İngilizce karşılıkları: the Secretary of State, the Secretary of the Treasury, the Secretary of Defense, the Attorney General, the Secretary of Commerce, the Secretary of Labor, the Secretary of Energy, the Secretary of Homeland Security, the Administrator of the Environmental Protection Agency, the Director of the Office of Management and Budget, the Director of National Intelligence, the Director of the Domestic Policy Council, the Chair of the Council of Economic Advisers, the Director of the Office of Science and Technology Policy, the Administrator of the Office of Information and Regulatory Affairs, the Director of the National Science Foundation, and the Administrator of the United States Agency for International Development.a  Representatives of other executive departments and agencies.

[2] Buradaki unvanların İngilizce karşılıkları: the Secretary of State, the Attorney General, the Secretary of Commerce, the Secretary of Homeland Security, the Director of the Office of Management and Budget, the Director of National Intelligence, and the heads of other relevant agencies.

[3] Bu bölümdeki unvanların İngilizce karşılıkları: the Director of the Office of Science and Technology Policy, in consultation with the Secretary of the Treasury, the Secretary of Energy, the Administrator of the Environmental Protection Agency, the Chair of the Council of Economic Advisers, and the heads of other relevant agencies.

[4] Bu bölümdeki unvanların İngilizce karşılıkları: the Secretary of State, the Attorney General, the Secretary of Commerce, the Secretary of Homeland Security, the Director of the Office of Management and Budget, the Director of National Intelligence, and the heads of other relevant agencies.

1966 yılında, Gence-Borçalı yöresinden göç etmiş bir ailenin çocuğu olarak Ardahan/Çıldır’da doğdu [merhume Anası (1947-10 Temmuz 2023) Erzurum/Aşkale; merhum Babası ise Ardahan/Çıldır yöresindendir]. 1984 yılında yapılan sınavda Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Maliye bölümünü kazandı. 1985 yılında Marmara Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Maliye bölümüne yatay geçiş yaptı ve 1988’de Marmara Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Maliye bölümünü birincilikle, Fakülteyi ise 11’inci olarak bitirdi.
1997 yılında Amerika Birleşik Devletleri’nin Denver şehrinde yer alan ‘Spring International Language Center’da; 65’inci dönem müdavimi olarak 2008-2009 döneminde Milli Güvenlik Akademisi’nde (MGA) eğitim gördü ve MGA’dan dereceyle mezun oldu. MGA eğitimi esnasında ‘Sınır Aşan Sular Meselesi’, ‘Petrol Sorunu’ gibi önemli başlıklarda bilimsel çalışmalar yaptı.
Türkiye’de Yatırımların ve İstihdamın Durumu ve Mevcut Ortamın İyileştirilmesine İlişkin Öneriler (Maliye Hesap Uzmanları Vakfı Araştırma Yarışması İkincilik Ödülü);
Türk Sosyal Güvenlik Sisteminde Yaşanan Sorunlar ve Alınması Gereken Önlemler (Maliye Hesap Uzmanları Vakfı Araştırma Yarışması İkincilik Ödülü, Sevinç Akbulak ile birlikte);
Kayıp Yıllar: Türkiye’de 1980’li Yıllardan Bu Yana Kamu Borçlanma Politikaları ve Bankacılık Sektörüne Etkileri (Bankalar Yeminli Murakıpları Vakfı Eser Yarışması, Övgüye Değer Ödülü, Emre Kavaklı ve Ayça Tokmak ile birlikte);
Türkiye’de Sermaye Piyasası Araçları ve Halka Açık Anonim Şirketler (Sevinç Akbulak ile birlikte) ve Türkiye’de Reel ve Mali Sektör: Genel Durum, Sorunlar ve Öneriler (Sevinç Akbulak ile birlikte) başlıklı kitapları yayımlanmıştır.
Anonim Şirketlerde Kâr Dağıtımı Esasları ve Yedek Akçeler (Bilgi Toplumunda Hukuk, Ünal TEKİNALP’e Armağan, Cilt I; 2003), Anonim Şirketlerin Halka Açılması (Muğla Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Tartışma Tebliğleri Serisi II; 2004) ile Prof. Dr. Saim ÜSTÜNDAĞ’a Vefa Andacı (2020), Cilt II, Prof. Dr. Saim Üstündağ’a İthafen İlmi Makaleler (2021), Prof. Dr. Saim Üstündağ’a İthafen İlmi Makaleler II (2021), Sosyal Bilimlerde Güncel Gelişmeler (2021), Ticari İşletme Hukuku Fasikülü (2022), Ticari Mevzuat Notları (2022), Bilimsel Araştırmalar (2022), Hukuki İncelemeler (2023), Prof. Dr. Saim Üstündağ Adına Seçme Yazılar (2024), Hukuka Giriş (2024) başlıklı kitapların bazı bölümlerinin de yazarıdır.
1992 yılından beri Türkiye’de yayımlanan otuza yakın Dergi, Gazete ve Blog’da 2 bin 500’ü aşan Telif Makale ve Telif Yazı ile tamamı İngilizceden olmak üzere Türkçe Derleme ve Türkçe Çevirisi yayımlanmıştır.
1988 yılında intisap ettiği Sermaye Piyasası Kurulu’nda (SPK) uzman yardımcısı, uzman (yeterlik sınavı üçüncüsü), başuzman, daire başkanı ve başkanlık danışmanı; Özelleştirme İdaresi Başkanlığı GSM 1800 Lisansları Değerleme Komisyonunda üye olarak görev yapmış, ayrıca Vergi Konseyi’nin bazı alt çalışma gruplarında (Menkul Sermaye İratları ve Değer Artış Kazançları; Kayıt Dışı Ekonomi; Özkaynakların Güçlendirilmesi) yer almış olup; halen başuzman unvanıyla SPK’da çalışmaktadır.
Hayatı dosdoğru yaşamak ve çalışkanlık vazgeçilmez ilkeleridir. Ülkesi ‘Türkiye Cumhuriyeti’ her şeyin üstündedir.