‘Halka Arz Gelirinin Kullanım Yeri’ne İlişkin Amerika Birleşik Devletleri Düzenlemesi ve Konuya İlişkin Tartışmalar*

“Ölçülü ve düzenli yapılan her işin sonu başarılı olur.”

Nizamî-i Gencevî (1141-1209)

1. Halka Arz Gelirinin Kullanım Yeri: ABD Düzenlemesi

Amerika Birleşik Devletleri’nde (ABD) halka arz gelirinin kullanım yerine ilişkin düzenleme seti aşağıda yer almaktadır.

Madde 229 kapsamındaki a§229.504 no.lu ‘Gelirlerin kullanımı/kullanım yerleri’ başlıklı düzenleme[1] şöyledir:

“Tescil ettirene menkul kıymetlerin halka arzından elde edilecek net gelirin hangi amaçla kullanılacağı ve bu tür her bir amaç için kullanılması amaçlanan yaklaşık tutar belirtilir. Tescil ettirenin hasılat veya bunun önemli bir kısmı için mevcut özel bir planı olmadığında, tescil ettiren bunu beyan edecek ve halka arzın temel nedenlerini yazar.

Madde 504 Talimatları:

  1. Halka arz edilecek menkul kıymetlerin tamamından daha azının satılabileceği ve gelirler için birden fazla kullanımın listelendiği durumlarda, bu tür amaçların öncelik sırası belirtilir ve azami gelirden önemli ölçüde daha az elde edilirse tescil ettiren planları yazılır. Bu tür menkul kıymetlere ilişkin aracılık yüklenimi düzenlemeleri, herhangi bir menkul kıymetin halka satılması durumunda, fiili gelirin, S-K Yönetmeliği Madde 501’e göre bu tür menkul kıymetler uyarınca tescil ettirene gösterilen toplam gelirden önemli ölçüde daha az olmayacağının makul olarak beklenebileceği şekildeyse, bu planların dahil edilmesine gerek yoktur.
  2. Önerilen harcamaların ayrıntılarının verilmesine gerek yoktur; örneğin, herhangi bir yapım veya ekipman ilavesi programının yalnızca kısa bir taslağının sunulması gerekir. Tescil ettirenin mali durumunun ve likidite ve sermaye maliyeti gibi faaliyet sonuçlarının tartışılması ve analizinde ele alınan belirli konuların bir tartışmasını dahil etme ihtiyacı dikkate alınmalıdır.
  3. Gelirlerin elde edileceği belirtilen amaçları gerçekleştirmek için önemli tutarda başka fon gerekliyse, bu tür belirli her bir amaç için ihtiyaç duyulan diğer fonların tutarları ve bunların kaynakları belirtilir.
  4. Hasılatın önemli bir kısmı borcun ödenmesinde kullanılacaksa, bu borcun faiz oranı ve vadesi belirtilir. Borçlanma bir yıl içinde gerçekleşmişse, bu borçlanmadan elde edilen gelirlerin işletme sermayesi için kullanılan kısa vadeli borçlanmalar dışında nasıl kullanıldığı açıklanır.
  5. Gelirlerin önemli bir kısmı, olağan iş akışı dışında varlık elde etmek için kullanılacaksa, kısaca açıklanır ve varlıkların elde etme maliyeti ile bu varlıkları, tescil ettiren veya tescil ettiren ve ortakları, satın alınacak kişilerin isimleri verilir ve tescil ettirene maliyetin belirlenmesinde izlenen ilke ortaya konulur.
  6. Tescil ettiren, gelirin diğer işletmelerin satın alınmasını finanse etmek için kullanılabileceğini veya kullanılacağını belirttiğinde, biliniyorsa bu tür işletmelerin kimliği veya bilinmiyorsa aranacak işletmelerin niteliği, satın alma ile ilgili herhangi bir müzakere ve bu tür işlerin kısa bir açıklaması dahil edilir. Bununla birlikte, bu bölümün a§a§ 210.1-01 ila 210.13-02’si uyarınca, daha küçük raporlama şirketleri için bu bölümün a§ 210.8-05’i de dahil olmak üzere, bu tür bir satın almayı yansıtan proforma mali tabloların kayıt beyanına dahil edilmesini gerektirmediği durumlarda, herhangi bir işlemin olası koşulları, ilgili tarafların kimlikleri veya aranan işin niteliğinin, tescil ettiren bu tür bilgilerin kamuya açıklanmasının edinimi tehlikeye atacağını makul bir şekilde belirlediği ölçüde kamuya açıklanmasına gerek yoktur. Daha küçük şirketler için bu bölümün 210.8-04 numaralı fıkrası da dahil olmak üzere, S-X Düzenlemesinin, uygun olduğu şekilde, satın alınacak işletmenin mali tablolarının dahil edilmesini gerektirdiği durumlarda, satın alınacak işletmenin tanımı daha ayrıntılı verilir.
  7. Tescil ettiren, bu tür bir çekincenin özel olarak tartışılan belirli olasılıklardan kaynaklanması ve bu durumda bu tür kullanıma alternatiflerin belirtilmesi koşuluyla, gelirlerin kullanımını değiştirme hakkını saklı tutabilir.”

2. Halka Arz Gelirinin Kullanım Yeri: ABD’deki Tartışmalar

Yukarıdaki düzenleme kapsamında ABD’de çeşitli tartışmalar[2] yaşanmakta olup, bu tartışmalara aşağıda yer verilmektedir.

Öncelikle, yatırımcılar, bir ihraççının halka arzdan elde ettiği net gelirin ne amaçla kullanılacağını bilmelidir. Ancak, son zamanlarda birçok ihraççının halka arzdan elde edilecek net gelirlerin tahsisi konusunda rutin olarak çok az spesifiklik sağladığı görülmektedir. Bu ihraççıların bazıları, SK Yönetmeliğinin 504. Maddesi uyarınca gerekli olan özel bilgilerin, kendilerini rekabet açısından dezavantajlı hale getirebilecek iş planlarını kamuya açıklamaya zorladığına inanmaktadırlar. Öyle de olsa, bir ihraççının sağladığı geliri kamuya açıklanmasını gerektiren birçok durum vardır.

Bir halka arz izahnamesinin ‘Gelirlerin Kullanımı’ başlıklı bölümü, yatırımcılara ihraççının operasyonel zihniyetine bir pencere açar ve tüm izahname açıklamasını yönlendirmeye hizmet eder. Gelirlerin kullanımı, yönetimin en önemli iş girişimlerini oluşturur, halka arzın şartlarını ve tutarını destekler, ihraççının kısa vadeli mali durumunun bir anlık görüntüsünü verir.

Aslında, ABD Menkul Kıymetler ve Borsa Komisyonu SEC, mektuplarında, özellikle daha küçük bir ihraççı tarafından ilk halka arz (IPO) yapılması durumunda, ihraççının, halka arzdan elde edilen gelirin, her bir unsuru finanse etmek için kullanılıp kullanılmayacağını izanameye ve izahname özetine açıklaması gerektiğini belirtmektedir.

Yukarıda da verilen SK Yönetmeliğinin 504. Maddesi, ihraççının bir arzdan elde edilen net geliri kullanmayı planladığı temel amaçları ve bu amaçların her biri için kullanılması amaçlanan yaklaşık tutarı belirlemesini gerektirir. Örneğin, birçok ihraççı, halka arzlardan elde edilen net geliri araştırma ve ürün geliştirme, pazarlama ve satış, potansiyel satın almalar ve ödenmemiş kredilerin geri ödenmesi için fon sağlamak için kullanmayı planlar.

Halka arz gelirlerinin kullanım amacını belirleyemeyen bir ihraççı için, alternatif olarak, arz gelirlerinin önemli bir kısmı için mevcut belirli bir planı olmadığı belirtilmeli ve bu eksiklik göz önünde bulundurularak başvuru sırasında halka arzın temel nedenleri yazılmalıdır.

Birçok ihraççı, bunun yerine, Gelirlerin Kullanımı bölümünü federal ve eyalet menkul kıymetler yasaları kapsamında bir ‘kör havuz’ olarak nitelendirir veya açıklamayı izahname içinde ‘genel kurumsal amaçlar’ içinde toplar. Gerçekten de, birçok yeni izahnamede, Gelirlerin Kullanımı bölümü, izahnamedeki tüm maddi açıklama bölümlerinin en kısasıdır. Çoğu ihraççı da, her bir kullanımı listeleyen bir zamanlar alışılmış Gelir Kullanımı tablosunu artık kullanmamaktadır.

İhraççının halka arz gelirleri için belirli bir planı olsun veya olmasın, bir ihraççının gözden kaçırabileceği, SK Yönetmeliğinin 504. Maddesi kapsamında esasen Halka Arz Hasılatın Özel Kullanımının açıklanmasını gerektiren birçok durum söz konusudur. Aşağıda bu bir dizi özel durum açıklanmaktadır.

Borç Geri Ödemesi: İhraççı, tahviller/bonolar, krediler veya kredi imkanları kapsamında ödenmemiş borçları geri ödemek için halka arz gelirini kullanmayı planlıyorsa, Talimat 4 ila Madde 504 uyarınca bu borcun faiz oranını ve vade tarihini açıklamalıdır. Sıklıkla, borç senetlerinden oluşan halka arz öncesi köprü finansmanında olduğu gibi, bir yıl içinde borçlanma gerçekleştiğinde, ihraççının daha önce tahakkuk eden borçtan elde edilen gelirleri nasıl kullandığına dair bir açıklama da yapması gerekir. Ancak bu şart, işletme sermayesi için kullanılan kısa vadeli borçlanmaları içermez.

Yeni İlaç Geliştirme ve Klinik Araştırmalar: Biyoteknoloji alanında, bir ihraççı, ilaç adaylarının klinik denemeleri için net gelirden kullanmayı planlıyorsa, ihraççı, bu denemeleri halka arz gelirleriyle tamamlayıp tamamlayamayacağını veya alternatif olarak ihraççının ne kadar beklediğini açıklamalıdır. Çoğu durumda, biyoteknoloji yayıncısı, FDA pazarlaması ve diğer düzenleyici onaylar için zamanlamanın belirsizliği nedeniyle, halka arzdan elde edilen net gelirin yeni ilaçların geliştirilmesinde ne kadar ilerlemesini beklediğini daha kesin olarak tanımlayamaz, ancak yine de gereklidir. Tekliften elde edilen gelirler, belirtilen her bir amacı (yalnızca araştırmanın yürütülmesini değil, aynı zamanda klinik ve geliştirme dönüm noktası ödemelerini de kapsayabilir) karşılamak için yetersizse, ihraççı, belirtilen her bir amaç için ihtiyaç duyulan diğer fonların tutarlarını ve kaynaklarını ve bunların kaynaklarını belirtmelidir. İlave olarak, SEC mektuplarında, ihraççının birden fazla ilaç geliştirme programı ile ilerleme kaydettiği durumlarda, gelirlerin toplu olarak kamuya açıklanmak yerine bireysel geliştirme programı tarafından tahsis edilmesi gerektiğini belirtmektedir.

Yeni Satın Almalar: İhraççı, halka arzdan elde edilen net gelirden herhangi birini bekleyen veya gelecekteki belirli bir işin satın alma maliyetlerini finanse etmek için kullanmayı planlıyorsa, ihraççı işi tanımlamalı ve devralma sözleşmesinin önemli şartlarını açıklamalı, sözleşmeleri ek olarak izahnamede vermelidir. Ayrıca, halka arz sırasında satın almanın muhtemel olması durumunda, ihraççı, Talimat 6 ila Madde 504 uyarınca, satın alınacak işletmenin denetlenmiş tarihsel mali tablolarını ve devralmanın ihraççı üzerindeki etkisini gösteren proforma mali tabloları içermelidir. İhraççı, halka arz gelirlerini satın almalar için kullanmayı planlıyorsa, bu tür satın almalar için mevcut herhangi bir planı, düzenlemesi veya sözleşmesi yoksa bu durumu açıklamalıdır.

En İyi Çaba Halka Arzları: Halka arz, minimum ve maksimum toplam arz tutarları ile en iyi gayret arzı olarak yapılandırılmışsa, ihraççı, SK Yönetmeliği Madde 504 ve Talimat 1 uyarınca halka arzda değişen seviyelerde hasılat elde edildiğini ve satılmış hisse sayısını varsayarak birden fazla senaryoda hasılat bilgilerinin kullanımını göstermelidir. Tipik olarak, açıklama, halka arzın %25, %50, %75 ve %100’ünün tamamlanmasına dayalı olarak halka arzdan elde edilen gelirlerin kullanımını ve ihraççının her düzeydeki gelirler için önceliklerinin bir tartışmasını gösterir.

İlişkili Taraflara Fayda Sağlayan Halka Arz Gelirleri: İhraççı, halka arzdan elde edilen net gelirlerini ihraççının bir üst düzey yöneticisine, direktörüne veya ana hissedarına fayda sağlayacak bir amaç için kullanmayı planlıyorsa, işlemin ve ilgili tarafın alacağı toplam halka arz geliri tutarının açıklanması izahnamenin Gelirlerin Kullanımı bölümünde yer almalıdır. Bu işlemlere örnek olarak, ihraççının ilişkili bir taraftan kendi hisselerini, varantlarını veya diğer menkul kıymetlerini geri satın alması, bir ihraççının ilişkili bir tarafça garanti edilen üçüncü taraf borcunun geri ödenmesi ve ilişkili bir tarafın ilgili tarafla bağlantılı olarak yapılan avanslar için geri ödenmesi yer alır.

Özel Halka Arz Bonusları: İhraççı, halka arzdan elde edilen net geliri, örneğin halka arz büyüklüğü belirli bir seviyeye ulaştığında ihraççının halka arzının kapanması üzerine, bir üst düzey yöneticiye bir kerelik ikramiye ödemek için kullanmayı planlıyorsa, ihraççı bunu izahnameye dahil etmelidir.

Hissedarların Ek Pay Satışı: Yeniden satış raf kayıt beyanının, hissedarların satışı yoluyla menkul kıymetlerin satılmasını içerdiği ikincil bir halka arzda, tescil ettiren, arzdan hiçbir gelir elde etmeyeceğini açıklamalıdır. Ancak, satan hissedarlar menkul kıymetlerini halka arz öncesi bir tahsisli satış veya varantlar içeren bir PIPE teklifi ile satın aldılarsa ve temeldeki nama yazılı adi hisse senetlerinin satışından önce nakit karşılığında aldıkları garantileri kullanmaları gerekecekse, tescil ettiren varantlarını kullanan satış yapan hissedarlardan elde edebileceği gelirlerin kullanımını açıklamalıdır.

Varant ve Opsiyon İşlem Gelirleri: Halka arz, kısmen adi hisse senedini nakit karşılığı satın alma varantlarını içeriyorsa, ihraççı, varsa varantlarını kullanan yatırımcılardan elde edebileceği gelirlerin kullanımını açıklamalıdır. Benzer şekilde, bir sigortacının arzdaki ilave hisseleri satın almak için fazla tahsis opsiyonunu kullanmasından elde edilen gelirler, teklif için halihazırda tanımlanmış olan amaçlar dışında kullanılacaksa, bu açıklama da gerekli olacaktır.

Halka Arz Gelirlerinin Kullanımındaki Değişiklikler: Bir ihraççının halka arz gelirleri için geçerli bir özel planı olsa bile, ihraççı söz konusu belirli eylem planına bağlı değildir ve söz konusu çekincenin belirli şarta bağlı olaylardan kaynaklanması durumunda, belirtilen gelir kullanımını değiştirme hakkını saklı tutabilir. Buna ek olarak, ihraççının, daha acil amaçları tamamlamak için tahmin edilenden daha fazla fonun gerekli olması halinde, daha az önemli belirli iş hedeflerinden fon çekebileceğini belirttiği durumlarda, ihraççının, hangi amaçlardan hangisine dayanacağına karar vermek amacıyla amaçların sırasını nasıl önceliklendireceğini açıklaması gerekir.

Halka Arz Gelirlerin Kullanımına Dair Yanlış Bildirimler ve Davalar: Yakın tarihli bir dizi icra davasında, SEC, bir ihraççının halka arz gelirinin kullanılmasına ilişkin yanlış beyanların ve yanıltıcı ihmalin, 1934 tarihli Menkul Kıymetler Borsası Yasası ve buna bağlı Kural 10b-5 ile 1933 tarihli Menkul Kıymetler Yasası’nın 17(a) Bölümü ve 10(b) Bölümü’nün dolandırıcılıkla mücadele hükümlerinin ihlali olduğunu belirtmiştir.

Son yıllarda, bir halka arz gelirinin kullanımının değerleme üzerindeki etkisi üzerine bir dizi akademik çalışma yapılmıştır. Çalışmalar, hasılatın amaçlanan kullanımları (örneğin, büyüme, üretim veya finansman) ve belirli amaçlar için taahhüt edilen tutar ile ilgili hasılat açıklamalarına bakmıştır. Bu değişkenler daha sonra halka arzın düşük fiyatlandırması, hayatta kalma tahmini ve halka arzların beklenen ve gerçekleşen beklentileri ile ilgilidir. Elde edilen sonuçlar, hasılat kullanım açıklamalarının, düşük fiyatlama, firmanın hayatta kalmasının tahmin edilmesi ve bazı açıklama kategorilerinde yatırımcıların ihraççının beklentileri ve risklerine ilişkin değerlendirmesi için, belki de diğer tüm bilgi kaynaklarından daha fazla, artan bir etkiye sahip olduğunu göstermiştir. Genel olarak, sonuçlar, hasılat açıklamalarının daha özellikli kullanımına sahip halka arzların, yatırımcıların ikincil piyasa hisse senedi performansını daha uygun ve güvenli bir şekilde tahmin etmelerine izin verdiğini göstermiştir.

* Bu yazıda yer alan görüşler yazarına ait olup çalıştığı kurumu bağlamaz, yazarın çalıştığı kurum veya göreviyle ilişki kurulmak suretiyle kullanılamaz. Yazıdaki tüm hatalar, kusurlar, noksanlıklar ve eksiklikler yazarına aittir.

[1] < https://www.ecfr.gov/current/title-17/chapter-II/part-229/subpart-229.500/section-229.504 > erişim tarihi 02 Ağustos 2022 [Ülkemiz bakımından, ‘halka arz gelirinin kullanım yeri’ne ilişkin olarak aşağıdaki düzenlemelere bakılabilir:

  • Sermaye Piyasası Kanunu, Madde 4 ila 10 (Kanun Numarası: 6362, Kanun Tarihi: 06.12.2012, RG 30.12.2012/28513),
  • İzahname ve İhraç Belgesi Tebliği (II-5.1; RG 22.06.2013/28685),
  • İzahname Formatları.

Format: Tek belgeden meydana gelen İzahname

“28.2. Halka arzın gerekçesi ve halka arz gelirlerinin kullanım yerleri: Halka arzın gerekçesi bu bölümde açıklanacaktır. İhraççının halka arzdan sağlayacağı net nakit girişi, halka arz maliyetlerinin düşülmesi suretiyle tespit edilerek halka arzdan sağlanan gelirlerin kullanım yerleri, her bir kullanım yerine düşen miktar ve öncelik sıralaması ile belirtilmelidir. Halka arzdan sağlanan net nakit girişleri özellikle olağan faaliyetlerin yürütülmesi dışında varlık satın almak için, ilan edilmiş olan diğer şirketlerin iktisabını finanse etmek veya borçları ödemek, azaltmak veya sona erdirmek için kullanılacaksa, ayrıntılı olarak bu hususlar belirtilmelidir. Halka arzdan sağlanması planlanan net nakit girişinin, belirtilen kullanım yerleri için yeterli gelmemesi durumunda, bu kullanım yerlerinin başka hangi kaynaklardan finanse edileceği de belirtilmelidir. Halka arzdan elde edilen net nakit girişinin kullanım yerlerine ilişkin olarak yapılacak açıklamalar genel ifadeler içermemeli ve kullanım yerlerine ilişkin detaylı bilgi verilmelidir. Ayrıca söz konusu açıklamaların, sermaye artırımından elde edilecek fonun hangi amaçlarla kullanılacağına ilişkin olarak VII-128.1 sayılı Tebliğ çerçevesinde hazırlanacak rapordaki bilgilere paralel bir şekilde hazırlanması gerekmektedir.” < https://www.spk.gov.tr/Sayfa/Index/12/0/12 >]

[2] Tartışmalar için bkz.

  • Spencer G. Feldman, The Struggle to Disclose an Issuer’s Intended Uses of Proceeds in Registered Public Offerings, February 14, 2022, < https://www.olshanlaw.com/blogs-Securities-Law-Blog,the-struggle-to-disclose-an-issuers-intended-uses-of > erişim tarihi 02 Ağustos 2022
  • Steve Rock and Michael Willenborg, Disclosure of Intended Use of Proceeds and Underpricing in Initial Public Offerings, Simon School Research Paper Series No. FR 03-07, 5 Mar 2003, < https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=384620 > erişim tarihi 02 Ağustos 2022
  • Siti Azrina Adanan, A’ieshah Abdullah Sani, Khair Syakira Bustamam, Amilia Saidin, Intended Use of Proceeds and the Performance of Initial Public Offerings (IPO), SHS Web of Conferences 36, 00039 (2017) 2016 ICGA, < https://www.shs-conferences.org/articles/shsconf/pdf/2017/04/shsconf_icga2017_00039.pdf > erişim tarihi 02 Ağustos 2022

1966 yılında, Gence-Borçalı yöresinden göç etmiş bir ailenin çocuğu olarak Ardahan/Çıldır’da doğdu [merhume Anası (1947-10 Temmuz 2023) Erzurum/Aşkale; merhum Babası ise Ardahan/Çıldır yöresindendir]. 1984 yılında yapılan sınavda Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Maliye bölümünü kazandı. 1985 yılında Marmara Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Maliye bölümüne yatay geçiş yaptı ve 1988’de Marmara Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Maliye bölümünü birincilikle, Fakülteyi ise 11’inci olarak bitirdi.
1997 yılında Amerika Birleşik Devletleri’nin Denver şehrinde yer alan ‘Spring International Language Center’da; 65’inci dönem müdavimi olarak 2008-2009 döneminde Milli Güvenlik Akademisi’nde (MGA) eğitim gördü ve MGA’dan dereceyle mezun oldu. MGA eğitimi esnasında ‘Sınır Aşan Sular Meselesi’, ‘Petrol Sorunu’ gibi önemli başlıklarda bilimsel çalışmalar yaptı.
Türkiye’de Yatırımların ve İstihdamın Durumu ve Mevcut Ortamın İyileştirilmesine İlişkin Öneriler (Maliye Hesap Uzmanları Vakfı Araştırma Yarışması İkincilik Ödülü);
Türk Sosyal Güvenlik Sisteminde Yaşanan Sorunlar ve Alınması Gereken Önlemler (Maliye Hesap Uzmanları Vakfı Araştırma Yarışması İkincilik Ödülü, Sevinç Akbulak ile birlikte);
Kayıp Yıllar: Türkiye’de 1980’li Yıllardan Bu Yana Kamu Borçlanma Politikaları ve Bankacılık Sektörüne Etkileri (Bankalar Yeminli Murakıpları Vakfı Eser Yarışması, Övgüye Değer Ödülü, Emre Kavaklı ve Ayça Tokmak ile birlikte);
Türkiye’de Sermaye Piyasası Araçları ve Halka Açık Anonim Şirketler (Sevinç Akbulak ile birlikte) ve Türkiye’de Reel ve Mali Sektör: Genel Durum, Sorunlar ve Öneriler (Sevinç Akbulak ile birlikte) başlıklı kitapları yayımlanmıştır.
Anonim Şirketlerde Kâr Dağıtımı Esasları ve Yedek Akçeler (Bilgi Toplumunda Hukuk, Ünal TEKİNALP’e Armağan, Cilt I; 2003), Anonim Şirketlerin Halka Açılması (Muğla Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Tartışma Tebliğleri Serisi II; 2004) ile Prof. Dr. Saim ÜSTÜNDAĞ’a Vefa Andacı (2020), Cilt II, Prof. Dr. Saim Üstündağ’a İthafen İlmi Makaleler (2021), Prof. Dr. Saim Üstündağ’a İthafen İlmi Makaleler II (2021), Sosyal Bilimlerde Güncel Gelişmeler (2021), Ticari İşletme Hukuku Fasikülü (2022), Ticari Mevzuat Notları (2022), Bilimsel Araştırmalar (2022), Hukuki İncelemeler (2023), Prof. Dr. Saim Üstündağ Adına Seçme Yazılar (2024), Hukuka Giriş (2024) başlıklı kitapların bazı bölümlerinin de yazarıdır.
1992 yılından beri Türkiye’de yayımlanan otuza yakın Dergi, Gazete ve Blog’da 2 bin 500’ü aşan Telif Makale ve Telif Yazı ile tamamı İngilizceden olmak üzere Türkçe Derleme ve Türkçe Çevirisi yayımlanmıştır.
1988 yılında intisap ettiği Sermaye Piyasası Kurulu’nda (SPK) uzman yardımcısı, uzman (yeterlik sınavı üçüncüsü), başuzman, daire başkanı ve başkanlık danışmanı; Özelleştirme İdaresi Başkanlığı GSM 1800 Lisansları Değerleme Komisyonunda üye olarak görev yapmış, ayrıca Vergi Konseyi’nin bazı alt çalışma gruplarında (Menkul Sermaye İratları ve Değer Artış Kazançları; Kayıt Dışı Ekonomi; Özkaynakların Güçlendirilmesi) yer almış olup; halen başuzman unvanıyla SPK’da çalışmaktadır.
Hayatı dosdoğru yaşamak ve çalışkanlık vazgeçilmez ilkeleridir. Ülkesi ‘Türkiye Cumhuriyeti’ her şeyin üstündedir.