“O sabah alnımda iki ter damlası konuşacak
Yorgun olarak öldüğüme dair
Benim Yeni Sabah’ı bir başkasına verecek gazeteci Yusuf
İskele kahvesinde çayım soğuyacak
…”
Orhan Veli (“Ölümüm”, merhumun son şiiri; 1914-1950)
Uluslararası işbirliği yoluyla merkez bankalarının parasal ve finansal istikrar arayışlarını destekleme ve merkez bankaları için bir banka gibi hareket etme görevi olan “Uluslararası Ödemeler Bankası”nın (Bank for International Settlements, “BIS”) önemli komitelerinden birisi olan “Basel Bankacılık Denetim Komitesi” (Basel Committee on Banking Supervision[1], “BCBS”), bankaların ihtiyatlı düzenlemeleri için birincil küresel standart belirleyicidir ve bankacılık denetim konularında düzenli işbirliği için bir forum sağlamaktadır. BCBS’in 45 üyesi, 28 yargı bölgesinden neşet eden merkez bankaları ve banka denetçilerinden oluşmaktadır.
Bu yazıda anılan Komitenin Tüzüğünde (Basel Committee Charter) yer alan düzenlemeler üzerinde durulacaktır.
I. Amaç ve rol (purpose and role)
1. Yetki (mandate)
BCBS, bankaların ihtiyat düzenlemeleri için birincil küresel standart belirleyici olup, bankacılık denetimi konularında işbirliği için bir forum sağlar. Görevi, finansal istikrarı artırmak amacıyla dünya çapında bankaların düzenleme, denetim ve uygulamalarını güçlendirmektir.
2. Faaliyetler (activities)
BCBS, aşağıdaki faaliyetler yoluyla görevini yerine getirmeyi amaçlamaktadır:
- Küresel finansal sistemi için mevcut veya ortaya çıkan risklerin belirlenmesine yardımcı olmak için bankacılık sektörü ve finansal piyasalardaki gelişmeler hakkında bilgi alışverişinde bulunmak;
- Ortak anlayışı teşvik etmek ve sınır ötesi işbirliğini geliştirmek için denetim konularını, yaklaşımlarını ve tekniklerini paylaşmak;
- Bankaların düzenlenmesi ve denetlenmesi için küresel standartların yanı sıra yönergeler ve sağlam uygulamalar oluşturmak ve teşvik etmek;
- Finansal istikrar için risk oluşturan düzenleyici ve denetleyici boşlukları ele almak;
- BCBS standartlarının zamanında, tutarlı ve etkin bir şekilde uygulanmasını sağlamak ve uluslararası düzeyde aktif bankalar arasında bir “eşit oyun alanına” katkıda bulunmak amacıyla üye ülkelerde ve ötesinde uygulanmasını izlemek;
- BCBS politika oluşturma sürecindeki girdilerinden yararlanmak ve BCBS üye ülkelerinin ötesinde BCBS standartlarının, yönergelerinin ve sağlam uygulamaların uygulanmasını teşvik etmek için BCBS üyesi olmayan merkez bankaları ve banka denetim makamlarıyla danışmak ve
- Diğer finansal sektör standart belirleyicileri ve uluslararası kuruluşlarla, özellikle finansal istikrarın desteklenmesine dahil olanlar ile koordinasyon ve işbirliği yapmak.
3. Yasal durum (legal status)
BCBS herhangi bir resmi uluslarüstü otoriteye sahip değildir. Kararlarının yasal gücü yoktur. Bunun yerine, BCBS, görevlerini yerine getirmek için Bölüm 5’te açıklandığı gibi üyelerinin taahhütlerine dayanır.
II. Üyelik (membership)
4. BCBS üyeleri (BCBS members)
BCBS üyeleri, doğrudan bankacılık denetleme yetkisine sahip kuruluşları ve merkez bankalarını içerir.
Komiteye danıştıktan sonra, BCBS Başkanı diğer kuruluşları BCBS gözlemcisi olmaya davet edebilir.
BCBS üyeliği ve gözlemci durumu periyodik olarak gözden geçirilir.
Yeni üye kabulünde, ulusal bankacılık sektörlerinin uluslararası finansal istikrar açısından önemine gereken önem verilir. Komite, BCBS üyeliğindeki değişiklikler için kendi gözetim organı olan Guvernörler Grubuna ve Denetim Başkanlarına (1) tavsiyelerde bulunur.
Sekreterlik, BCBS üyelerinin ve gözlemcilerinin listesini web sitesinde yayınlar.
5. BCBS üyelerinin sorumlulukları (BCBS members’ responsibilities)
BCBS üyeleri şunları taahhüt eder:
- BCBS’nin görevini yerine getirmek için birlikte çalışmak;
- Finansal istikrarı teşvik etmek;
- Bankacılık düzenleme ve denetiminin kalitesini sürekli olarak geliştirmek;
- BCBS standartlarının, yönergelerinin ve sağlam uygulamaların geliştirilmesine aktif olarak katkıda bulunmak;
- BCBS standartlarını Komite tarafından belirlenen önceden tanımlanmış zaman çerçevesi içinde kendi yerel yargı alanlarında (2) uygulamak ve uygulamak;
- BCBS standartlarıyla ilgili olarak yerel kuralların ve denetim uygulamalarının tutarlılığını ve etkinliğini değerlendirmek için BCBS incelemelerinden geçmek ve bunlara katılmak ve
- BCBS çalışmalarına ve karar alma süreçlerine katılırken, yalnızca ulusal çıkarları değil, küresel finansal istikrarın çıkarlarını da teşvik etmek.
III. Gözetim (oversight)
6. Guvernörler ve denetim başkanları grubu (Group of Governors and Heads of Supervision; GHOS)
GHOS, BCBS’nin gözetim organıdır. BCBS, GHOS’a rapor verir ve önemli kararlar için onayını ister. Ek olarak, BCBS, GHOS’a şunları yapar:
- BCBS Tüzüğü’nü ve bu belgede yapılan değişiklikleri onaylamak;
- BCBS çalışma programı için genel yönlendirme sağlamak ve
- BCBS Başkanını üyeleri arasından atamak.
BCBS Başkanı, görev süresinin bitiminden önce GHOS üyesi olmaktan çıkarsa, GHOS yeni bir Başkan atar. Yeni bir Başkan atanana kadar, Genel Sekreter Başkanın görevlerini üstlenir.
IV. Organizasyon (organisation)
7. Yapı (structure)
BCBS’nin iç organizasyon yapısı şunları içerir:
- Komite
- Gruplar, çalışma grupları, sanal ağlar ve görev güçleri (3)
- Başkanlık
- Sekreterlik
8. Komite (The Committee)
Komite, yetkisinin yerine getirilmesini sağlamaktan sorumlu olan BCBS’nin nihai karar alma organıdır.
8.1 Sorumluluklar (responsibilities)
Komite şunlardan sorumludur:
- GHOS tarafından sağlanan genel doğrultuda BCBS çalışma programını geliştirmek, yönlendirmek ve izlemek;
- BCBS standartlarını, yönergelerini ve sağlam uygulamaları oluşturmak ve teşvik etmek;
- Grupların, çalışma gruplarının, sanal ağların ve görev güçlerinin kurulması ve dağıtılması; yetkilerini onaylamak ve değiştirmek ve ilerlemelerini izlemek;
- BCBS Tüzüğünde GHOS değişikliklerini önermek ve
- Faaliyetlerini düzenleyen organizasyonel düzenlemelere karar vermek.
8.2 Komite toplantılarının sayısı (number of Committee meetings)
Komite genellikle her yıl üç kez toplanır. Ancak, Başkan gerektiğinde ek veya daha az toplantı yapılmasına (4) karar verebilir.
8.3 Komite toplantılarında temsil (representation at Committee meetings)
Başkan, Komite toplantılarına başkanlık eder. Tüm BCBS üyeleri ve gözlemcileri, Komite toplantılarına katılmak üzere bir temsilci atama hakkına sahiptir. BCBS temsilcileri, kuruluşlarının üst düzey yetkilileri olmalı ve kurumlarını taahhüt etme yetkisine sahip olmalıdır. Komite toplantılarında temsilin, örneğin, bankacılık denetimi başkanı, bankacılık politikası/düzenleme başkanı, merkez bankası başkan yardımcısı, finansal istikrar dairesi başkanı veya eşdeğeri düzeyinde olması beklenir.
8.4 Kararlar (decisions)
Komite kararları, üyeleri arasında oy birliği ile alınır.
8.5 Kararların iletilmesi (communication of decisions)
Kamuyu ilgilendiren komite kararları BCBS web sitesi aracılığıyla duyurulur. Komite, uygun olduğunda, kararlarını iletmek için basın açıklamaları yayınlar.
9. Gruplar, çalışma grupları, sanal ağlar ve görev güçleri (groups, working groups, virtual networks and task forces)
BCBS’nin çalışması büyük ölçüde gruplar, çalışma grupları, sanal ağlar ve görev güçleri etrafında organize edilmiştir. Sekreterlik, BCBS gruplarının ve çalışma gruplarının listesini kamuya açık hale getirir.
9.1 Gruplar (groups)
BCBS grupları doğrudan Komiteye rapor verir. Bunlar, Komite çalışmasının ana alanlarını kendilerine yönlendiren veya üstlenen BCBS üyelerinden üst düzey personelden oluşur. BCBS grupları, BCBS’nin kalıcı içyapısının bir parçasını oluşturur ve bu nedenle belirli bir teslimat veya bitiş tarihi olmadan çalışır.
9.2 Çalışma grupları (working groups)
Çalışma grupları, BCBS gruplarının teknik çalışmalarını destekleyen BCBS üyelerinden uzmanlardan oluşur.
9.3 Sanal ağlar (virtual networks)
Sanal ağlar, ana grup veya Komite tarafından ihtiyaç duyulduğunda çağrılan bir uzman grubu olarak hizmet eder. Sanal ağların birincil işlevi, mevcut ilkeleri izlemektir.
9.4 Görev güçleri (task forces)
Görev güçleri, sınırlı bir süre için belirli görevleri üstlenmek üzere oluşturulur. Bunlar genellikle BCBS üye kurumlarından teknik uzmanlardan oluşur. Ancak, bu gruplandırmalar Komite tarafından oluşturulduğunda, BCBS temsilcilerinden oluşur ve Komitenin derhal ilgilenmesi gereken belirli konularla ilgilenir. Bu gibi durumlarda, üst düzey görev güçleri olarak adlandırılırlar.
10. Başkan (chair)
Başkan, Komitenin çalışmalarını BCBS yetkisine uygun olarak yönetir.
10.1 Randevu (appointment)
Başkan, GHOS tarafından bir kez yenilenebilen üç yıllık bir süre için atanır.
10.2 Sorumluluklar (responsibilities)
Başkanın ana sorumlulukları şunlardır:
- Komite toplantılarını toplamak ve başkanlık etmek (Başkan bir Komite toplantısına katılamayacaksa, kendi adına toplantıya başkanlık etmesi için Genel Sekreteri atayabilir);
- BCBS çalışma programının ilerlemesini izlemek ve Komitenin kararlarını ve talimatlarını iletmek için toplantılar arasında operasyonel rehberlik sağlamak;
- Uygun olduğunda GHOS’a rapor vermek ve
BCBS’yi harici olarak temsil eder ve BCBS’nin ana sözcüsü olur.
11. Sekreterlik (secretariat)
Sekreterlik, Uluslararası Ödemeler Bankası (BIS) tarafından sağlanır ve Komitenin, Başkanın ve Komitenin çalışmalarını organize ettiği grupların çalışmalarını destekler. Sekreterlik, çoğunlukla BCBS üyelerinden geçici olarak görevlendirilen profesyonel personel tarafından görevlendirilir.
11.1 Sorumluluklar (responsibilities)
Sekreterliğin ana sorumlulukları şunlardır:
- Komiteye, Başkana, gruplara, çalışma gruplarına, sanal ağlara ve görev güçlerine destek ve yardım sağlamak;
- Tüm BCBS üyelerine zamanında ve etkili bilgi akışını sağlamak;
- Gruplar, çalışma grupları, sanal ağlar ve görev güçleri arasında koordinasyonu kolaylaştırmak;
- BCBS üyeleri ve üye olmayan yetkililer arasında yakın bir teması kolaylaştırmak;
- BCBS ve diğer kurumlar arasındaki işbirliğini desteklemek;
- BCBS kayıtlarını tutmak, BCBS web sitesini yönetmek ve BCBS yazışmalarıyla ilgilenmek ve
- Komite ve Başkan tarafından verilen diğer tüm görevleri yerine getirmek.
11.2 Genel sekreter (secretary general)
Genel Sekreter, Başkana rapor verir ve Sekreterliğin çalışmalarını yönetir. Genel Sekreter, Sekreterliğe tahsis edilen mali, maddi ve insan kaynaklarını yönetir. Ayrıca, Komiteyi dışarıda temsil etmede Başkana yardımcı olur.
Genel Sekreter, BCBS ve/veya GHOS üyelerinden ve BIS’in kıdemli bir temsilcisinden oluşan bir seçim panelinin tavsiyesi üzerine Başkan tarafından seçilir. Atanma süresi tipik olarak, uzatılma potansiyeli olan üç yıldır.
11.3 Genel sekreter yardımcıları (deputy secretaries general)
Genel Sekreter Yardımcıları, görevlerini yerine getirirken Genel Sekretere rapor verir ve yardımcı olur. Genel Sekreter Yardımcıları, Genel Sekreter’in yokluğunda, yetersizliklerinde veya Genel Sekreter’in talep etmesi halinde Genel Sekreter’in yerine geçer.
Genel Sekreter Yardımcıları, Başkan ile birlikte Genel Sekreter tarafından seçilir.
11.4 Sekreterliğin yeri (location of the secretariat)
Sekreterlik, Basel’deki BIS’de bulunmaktadır.
V. BCBS standartları, yönergeleri ve sağlam uygulamalar (BCBS standards, guidelines and sound practices)
12. Standartlar (standards)
BCBS, bankaların ihtiyatlı düzenlemesi ve denetimi için standartlar belirler. BCBS, standartlarının BCBS üyeleri ve uluslararası düzeyde aktif bankaları tarafından tam olarak uygulanmasını bekler. Ancak, BCBS standartları minimum gereksinimleri oluşturur ve BCBS üyeleri bunların ötesine geçmeye karar verebilir.
Komite, standartların Komite tarafından belirlenen önceden tanımlanmış zaman çerçevesi içinde her bir yargı alanının kural koyma süreci (5) aracılığıyla yerel yasal çerçevelere dahil edilmesini bekler. Yerel yasal çerçevelere harfi harfine aktarımdan sapma kaçınılmaz ise, üyeler standartlar ve bunların sonuçları arasında mümkün olan en büyük eşdeğerliği arar.
13. Rehberler (guidelines)
Kılavuzlar, bankaların, özellikle uluslararası aktif bankaların ihtiyatlı düzenleme ve denetimi için arzu edilir olduğu düşünülen alanlarda standartları detaylandırmaktadır. Genellikle, uygulanmaları amacıyla ek rehberlik sağlayarak BCBS standartlarını tamamlarlar.
14. Sağlam uygulamalar (sound practices)
Sağlam uygulamalar, genel olarak, ortak anlayışı teşvik etmek ve denetim veya bankacılık uygulamalarını geliştirmek amacıyla gerçek gözlemlenen uygulamaları tanımlar.
BCBS üyeleri, potansiyel iyileştirme alanlarını belirlemek için bu uygulamaları kendileri ve denetlenen kurumları tarafından uygulananlarla karşılaştırmaya teşvik edilir.
VI. Üye olmayan yetkililerle istişare (consultation with non-member authorities)
15. Üye olmayan yetkililerle istişare (consultation with non-member authorities)
Bölüm 2’de açıklanan faaliyetlerle tutarlı olarak, BCBS, aşağıdaki yapılar ve mekanizmalar aracılığıyla üye olmayan yetkililerle faaliyetleri hakkında geniş kapsamlı istişarelerde bulunmayı taahhüt eder:
15.1 Basel Danışma Grubu (The Basel Consultative Group; BCG)
BCG, Komitenin bankacılık denetimi konularında dünya çapındaki denetçilerle olan ilişkisini derinleştirmek için bir forum sağlar. Çeşitli ülkelerden, uluslararası kuruluşlardan ve Komite üyesi olmayan bölgesel bankacılık denetçileri gruplarından üst düzey temsilcileri bir araya getirerek sürecin başlarında yeni Komite girişimleri hakkında üye olmayan yetkililerle geniş denetim diyaloğunu kolaylaştırır.
15.2 Uluslararası Bankacılık Denetçileri Konferansları (International Conferences of Banking Supervisors; ICBS)
Bienal ICBS, dünya çapındaki denetçilere ortak ilgi alanlarını tartışmaları için bir mekan sağlar.
15.3 BCBS gruplarına, çalışma gruplarına, sanal ağlara ve görev güçlerine katılım
BCBS organlarına gözlemci olarak katılarak, üye olmayan yetkililer, Komite’nin politika geliştirme çalışmasına katkıda bulunur.
15.4 Finansal İstikrar Enstitüsü (Financial Stability Institute; FSI)
FSI, BCBS ve BIS’in dünya çapındaki denetçilere sağlam ihtiyatlı standartlar uygulama konusunda yardımcı olan ortak bir girişimidir. BCBS, özellikle BCBS-FSI Üst Düzey Toplantıları dahil olmak üzere FSI faaliyetlerini desteklemektedir. Bunlar, merkez bankaları ve denetim otoriteleri içindeki üst düzey politika yapıcıları hedef alır ve BCBS standartları hakkında bilgi dağıtmak, katılımcıları Komite çalışmaları hakkında güncel tutmak, denetim uygulamaları ve endişelerini paylaşmak ve güçlü temaslar kurmak ve sürdürmek için bir dizi bölgesel forum sağlar.
15.5 Bankacılık denetçilerinin bölgesel grupları (regional groups of banking supervisors)
BCBS, dünya çapındaki bölgesel bankacılık denetçileri gruplarının çalışmalarını ve faaliyetlerini desteklemektedir. Sekreterlik personeli, fikir alışverişinde bulunmak ve BCBS çalışmaları hakkında geri bildirim almak için bu tür grupların toplantılarına katılabilir.
VII. Diğer uluslararası finans kuruluşlarıyla ilişkiler (relationship with other international financial bodies)
16. Uluslararası işbirliği (international cooperation)
Basel Bankacılık Denetim Komitesi (BCBS), politika geliştirme ve uygulamada daha iyi bir koordinasyon sağlamak amacıyla diğer uluslararası finansal standart belirleyiciler ve kamu sektörü kuruluşları ile işbirliği yapar. Bu işbirliğini destekleme sorumluluklarını yerine getirirken, Başkan ve Sekreterlik BCBS’nin yasal süreç ve yönetişim düzenlemelerine uyma ihtiyacına özellikle dikkat edecektir.
BCBS, Finansal İstikrar Kurulunun (FSB) bir üyesidir ve FSB’nin etkin düzenleyici, denetleyici ve diğer finansal sektör politikalarının geliştirilmesi, koordine edilmesi ve uygulanmasını teşvik etme çalışmalarına katılır.
VIII. Halkla istişare süreci (public consultation process)
17. Taslak BCBS standartları, yönergeleri ve sağlam uygulamalar için halkla istişare süreci (public consultation process of draft BCBS standards, guidelines and sound practices)
Prensip olarak, BCBS, politika teklifleri hakkında tüm ilgili paydaşlardan girdi ister. İstişare süreci, ilgili tarafların, Komite tarafından yayınlanan politika önerileri hakkında Sekretaryaya belirli bir zaman dilimi içinde yazılı olarak yorum yapmaları için bir kamu davetinin yayınlanmasını içerecektir. İstişare süresi normalde 90 takvim günü sürer, ancak istisnai olarak daha kısa veya daha uzun olabilir. Standartlardaki teknik değişiklikler için danışma süresi normalde 45 takvim günü sürer, ancak istisnai olarak daha kısa veya daha uzun olabilir. Genel bir kural olarak, yanıtlayıcılar tarafından gizli muamele talep edilmediği sürece, yorum için yapılan kamu davetlerine verilen yanıtlar BCBS web sitesinde yayınlanır.
Bu işlem BCBS standartları için zorunludur.
(1) Bu belgenin 6. Bölümüne bkz.
(2) Bu bölümdeki yerel, varsa bölgesel olarak okunmalıdır.
(3) Sanal ağlar, ana grupları veya Komite tarafından ihtiyaç duyulduğunda çağrılan bir uzman grubu olarak hizmet eder. Görev güçleri doğası gereği geçicidir ve bu nedenle BCBS’nin kalıcı yapısının bir parçasını oluşturmaz.
(4) Buna telekonferanslar ve video konferanslar dahildir.
(5) Bu aynı zamanda bölgesel kural koyma süreci olarak da okunmalıdır.
* Bu yazıda yer alan görüşler yazarına ait olup çalıştığı kurumu bağlamaz, yazarın çalıştığı kurum veya göreviyle ilişki kurulmak suretiyle kullanılamaz. Yazıdaki tüm hatalar, kusurlar, noksanlıklar ve eksiklikler yazarına aittir.
[1] Basel Bankacılık Denetim Komitesi (Basel Committee on Banking Supervision) için bkz. < https://www.bis.org/bcbs/index.htm?m=1014 >
1966 yılında, Gence-Borçalı yöresinden göç etmiş bir ailenin çocuğu olarak Ardahan/Çıldır’da doğdu [merhume Anası (1947-10 Temmuz 2023) Erzurum/Aşkale; merhum Babası ise Ardahan/Çıldır yöresindendir]. 1984 yılında yapılan sınavda Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Maliye bölümünü kazandı. 1985 yılında Marmara Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Maliye bölümüne yatay geçiş yaptı ve 1988’de Marmara Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Maliye bölümünü birincilikle, Fakülteyi ise 11’inci olarak bitirdi.
1997 yılında Amerika Birleşik Devletleri’nin Denver şehrinde yer alan ‘Spring International Language Center’da; 65’inci dönem müdavimi olarak 2008-2009 döneminde Milli Güvenlik Akademisi’nde (MGA) eğitim gördü ve MGA’dan dereceyle mezun oldu. MGA eğitimi esnasında ‘Sınır Aşan Sular Meselesi’, ‘Petrol Sorunu’ gibi önemli başlıklarda bilimsel çalışmalar yaptı.
Türkiye’de Yatırımların ve İstihdamın Durumu ve Mevcut Ortamın İyileştirilmesine İlişkin Öneriler (Maliye Hesap Uzmanları Vakfı Araştırma Yarışması İkincilik Ödülü);
Türk Sosyal Güvenlik Sisteminde Yaşanan Sorunlar ve Alınması Gereken Önlemler (Maliye Hesap Uzmanları Vakfı Araştırma Yarışması İkincilik Ödülü, Sevinç Akbulak ile birlikte);
Kayıp Yıllar: Türkiye’de 1980’li Yıllardan Bu Yana Kamu Borçlanma Politikaları ve Bankacılık Sektörüne Etkileri (Bankalar Yeminli Murakıpları Vakfı Eser Yarışması, Övgüye Değer Ödülü, Emre Kavaklı ve Ayça Tokmak ile birlikte);
Türkiye’de Sermaye Piyasası Araçları ve Halka Açık Anonim Şirketler (Sevinç Akbulak ile birlikte) ve Türkiye’de Reel ve Mali Sektör: Genel Durum, Sorunlar ve Öneriler (Sevinç Akbulak ile birlikte) başlıklı kitapları yayımlanmıştır.
Anonim Şirketlerde Kâr Dağıtımı Esasları ve Yedek Akçeler (Bilgi Toplumunda Hukuk, Ünal TEKİNALP’e Armağan, Cilt I; 2003), Anonim Şirketlerin Halka Açılması (Muğla Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Tartışma Tebliğleri Serisi II; 2004) ile Prof. Dr. Saim ÜSTÜNDAĞ’a Vefa Andacı (2020), Cilt II, Prof. Dr. Saim Üstündağ’a İthafen İlmi Makaleler (2021), Prof. Dr. Saim Üstündağ’a İthafen İlmi Makaleler II (2021), Sosyal Bilimlerde Güncel Gelişmeler (2021), Ticari İşletme Hukuku Fasikülü (2022), Ticari Mevzuat Notları (2022), Bilimsel Araştırmalar (2022), Hukuki İncelemeler (2023), Prof. Dr. Saim Üstündağ Adına Seçme Yazılar (2024), Hukuka Giriş (2024) başlıklı kitapların bazı bölümlerinin de yazarıdır.
1992 yılından beri Türkiye’de yayımlanan otuza yakın Dergi, Gazete ve Blog’da 2 bin 500’ü aşan Telif Makale ve Telif Yazı ile tamamı İngilizceden olmak üzere Türkçe Derleme ve Türkçe Çevirisi yayımlanmıştır.
1988 yılında intisap ettiği Sermaye Piyasası Kurulu’nda (SPK) uzman yardımcısı, uzman (yeterlik sınavı üçüncüsü), başuzman, daire başkanı ve başkanlık danışmanı; Özelleştirme İdaresi Başkanlığı GSM 1800 Lisansları Değerleme Komisyonunda üye olarak görev yapmış, ayrıca Vergi Konseyi’nin bazı alt çalışma gruplarında (Menkul Sermaye İratları ve Değer Artış Kazançları; Kayıt Dışı Ekonomi; Özkaynakların Güçlendirilmesi) yer almış olup; halen başuzman unvanıyla SPK’da çalışmaktadır.
Hayatı dosdoğru yaşamak ve çalışkanlık vazgeçilmez ilkeleridir. Ülkesi ‘Türkiye Cumhuriyeti’ her şeyin üstündedir.