1-3402 sayılı Kadastro Kanunu
Tebligat Yolu ile Elbirliği Mülkiyetinin Paylı Mülkiyete Dönüştürülmesi mevzuatımızda 3402 sayılı Kadastro Kanunu’nun Ek 3. Maddesinde düzenlenmiştir.
Ek Madde 3 madde metni, TBMM Genel Kurul Tutanakları ve bu maddenin uygulamasına ilişkin Tapu Kadastro Genel Müdürlüğü’nün 2009/6 sayılı Genelgesi aşağıdadır.
a-Ek Madde 3
Elbirliği mülkiyetinin paylı mülkiyete dönüştürülmesi
Ek Madde 3 – (Ek: 15/1/2009-5831/8 md.)
Bir mirasçı, miras ortaklığından doğan elbirliği mülkiyetinin paylı mülkiyete dönüştürülmesi isteminde bulunduğu takdirde tapu sicil müdürü, diğer mirasçılara çağrıda bulunarak belirleyeceği süre içinde varsa itirazlarını bildirmeye davet eder. Tebligat masrafları ilgilisince karşılanır.
Elbirliği mülkiyetinin devamına yönelik bir itiraz ileri sürülmediği veya mirasçılardan herhangi biri belirlenen süre içinde paylaşma davası açmadığı takdirde, istem konusu taşınmaz mal üzerindeki elbirliği mülkiyeti paylı mülkiyete dönüştürülerek, hissedarlık esaslarına göre mirasçılar adına tapu kütüğüne tescil edilir
b- TBMM Genel Kurul Tutanakları:
Ek 3. Madde Kadastro Kanunu’na 5831 sayılı Kanununun 8. Maddesi ile eklenmiştir. 5831 sayılı Kanunun TBMM’ne sunulduğu ilk metninde Ek 3. Madde bulunmamaktadır. Kanunun TBMM’nde görüşülmesi sırasında verilen bir önerge ile eklenmiş olup TBMM Genel Kurul Tutanakları maddenin gerekçesinin tam olarak anlaşılması için aşağıda verilmiştir.
DÖNEM: 23 CİLT: 38 YASAMA YILI: 3
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ
TUTANAK DERGİSİ
(TBMM GENEL KURUL TUTANAĞI)
45’inci Birleşim
15 Ocak 2009 Perşembe
BİRİNCİ OTURUM
VII.- KANUN TASARI VE TEKLİFLERİ İLE KOMİSYONLARDAN GELEN DİĞER İŞLER
…
Bildiğiniz üzere, görüşülmekte olan tasarı veya teklife konu kanunun komisyon metninde bulunmayan ancak tasarı veya teklif ile çok yakın ilgisi bulunan bir maddesinin değiştirilmesini isteyen ve komisyonun salt çoğunlukla katıldığı önergeler üzerinde yeni bir madde olarak görüşme açılacağı İç Tüzük’ün 87’nci maddesinin dördüncü fıkrası hükmüdür. Bu nedenle önergeyi okutup komisyona soracağım. Komisyon, önergeye salt çoğunlukla -burada 13 üyeyle- katılırsa önerge üzerinde yeni bir madde olarak görüşme açacağım. Komisyonun salt çoğunlukla katılmaması hâlinde ise önergeyi işlemden kaldıracağım.
Şimdi ilk önergeyi okutuyorum:
Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığına
Görüşülmekte olan (218) sayılı “Tapu Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Tasarısı”nın 8’inci maddesinin çerçevesinde geçen “madde” ibaresinin “maddeler” olarak değiştirilmesini ve aşağıdaki maddenin ek madde 3 olarak eklenmesini arz ve teklif ederiz.
Mustafa Elitaş Kayseri Veysi Kaynak Kahramanmaraş Azize Sibel Gönül Kocaeli Tuğrul Yemişci İzmir Abdurrahman Arıcı Antalya
El Birliği Mülkiyetinin Paylı Mülkiyete Dönüştürülmesi
“Ek Madde 3- Bir mirasçı, miras ortaklığından doğan elbirliği mülkiyetinin paylı mülkiyete dönüştürülmesi isteminde bulunduğu takdirde tapu sicil müdürü, diğer mirasçılara çağrıda bulunarak belirleyeceği süre içinde varsa itirazlarını bildirmeye davet eder. Tebligat masrafları ilgilisince karşılanır.
Elbirliği mülkiyetinin devamına yönelik bir itiraz ileri sürülmediği veya mirasçılardan herhangi biri belirlenen süre içinde paylaşma davası açmadığı takdirde, istem konusu taşınmaz mal üzerindeki elbirliği mülkiyeti paylı mülkiyete dönüştürülerek, hissedarlık esaslarına göre mirasçılar adına tapu kütüğüne tescil edilir.”
BAŞKAN – Komisyon, önergeye salt çoğunlukla katılıyor musunuz?
TARIM, ORMAN VE KÖYİŞLERİ KOMİSYONU BAŞKANI VAHİT KİRİŞCİ (Adana) – Katılıyoruz Sayın Başkanım.
BAŞKAN – Peki.
Komisyon önergeye salt çoğunlukla katılmış olduğundan önerge üzerinde yeni bir madde olarak görüşme açıyorum.
Gruplar adına söz isteyen?
HAKKI SUHA OKAY (Ankara) – Cumhuriyet Halk Partisi Grubu adına Yaşar Ağyüz konuşacak.
BAŞKAN – Peki.
VEYSİ KAYNAK (Kahramanmaraş) – Şahsım adına…
BAŞKAN – Cumhuriyet Halk Partisi Grubu adına Yaşar Ağyüz…
Gaziantep Milletvekili Sayın Ağyüz, buyurunuz. (CHP sıralarından alkışlar)
CHP GRUBU ADINA YAŞAR AĞYÜZ (Gaziantep) – Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; görüşülmekte olan Tapu Kanunu’na, yine AKP’nin alışılmış bir taktiğiyle verilen bir ek madde önergesiyle karşı karşıyayız. Bu konuda CHP Grubu adına söz aldım. Hepinize saygılarımı sunuyorum.
Değerli arkadaşlar, mülkiyet Anayasa’da güvencesini bulan ve her vatandaşımızın doğal olarak kullanması gereken bir hak. Mülkiyete ilişkin sorunları çözmek de elbette ki ilgili bakanlığın ve ilgili kurumun temel görevidir. Şu anda da, el birliği mülkiyetinin paylı mülkiyete dönüştürülmesi isteminde, tapu sicil müdürü, isteyen, başvuran mirasçıya, diğer mirasçılara çağrıda bulunarak, belirleyeceği süre içinde itirazlarını bildirerek bunu paylı mülkiyete çevirme yetkisi veriyoruz.
Değerli arkadaşlarım, bu konunun özellikle Komisyonda verilen bir önergeyle veya madde ilavesiyle görüşülmesi gerekirken, enine boyuna tartışılması gerekirken, burada bir oldubittiye getirilerek… Hatta dün akşam geç saatlerde yapılmaya çalışılan bir operasyondu, ama maalesef Komisyon üyelerinin, nasıl ki AKP’li milletvekilleri Meclise ilgisizse, Komisyon üyelerinin de Meclise ilgisizliğinden dolayı çoğunluğu bulamadığınızdan bu önergeyi veremediniz değerli arkadaşlarım. Bu, Meclisin iradesine tahakküm koymaktır, Komisyonun iradesine tahakküm koymaktır. Eğer bu Komisyonda görüşülmüş olsaydı, enine boyuna, eksiği yanlışı, vatandaş yararına, mülkiyet sahibi yararına olup olmayacağı tartışılır ve belki de daha iyi bir şekilde tebarüz ettirilmiş olurdu, ama yine inceleme ortamı yaratılmadan, yine inceleme, araştırma olanağı tanınmadan bir oldubittiyle karşı karşıyayız değerli arkadaşlarım. O nedenle, biz diyoruz ki, yasalar yazboz tahtası değildir. Siz çıkardığınız yasayı, örneğin bir İhale Yasası’nı 15 kez değiştiren bir Meclis unvanını taşıyorsunuz. Sosyal Güvenlik Yasası’nı yazboz tahtasına çeviren bir Meclis unvanını taşıyorsunuz. Şu anda da on bir maddelik bir tapuyu, senenin başında Komisyona gelmiş olan ve günlerdir, aylardır bekleyen bir yasayı yine ucundan kıyısından değiştirmeye çalışıyorsunuz. Biraz sonra, kısmen 2/B’yi ortaya atacak olan bir teklifle de karşı karşıyayız. Niye bunları açıkça söylemiyorsunuz? Komisyonda, Sayın Bakan, Bakanlık yetkilileri niye bunu açıkça ortaya koymuyor? Ne kaçırmak istiyorsunuz? Maliye tasarılarında görüyoruz; vergi affıyla yüzlerce, binlerce, affedilmemesi gereken insanı affediyorsunuz ama esnafa sıra geldiği zaman da, ama çiftçiye sıra geldiği zaman da, elektrik borçları altında, sulama elektrik borcu altında inim inim inleyen vatandaşlarımız, çiftçilerimiz beklerken onlar için parmağınızı kıpırdatmıyorsunuz değerli arkadaşlarım, bu yanlıştır. Sorun çözmek elbette ki Meclisin görevidir. Soruna yapıcı, önerici çözümlemelerde bulunmak elbette ki her milletvekilinin hakkıdır ama bunun yöntemi, bunun biçimi bu olmaması lazım. Bu önergelerle değiştirilen bir yasa hüviyetini taşıyan bir yasanın da güvenirliği kalmaz değerli arkadaşlarım.
Çok iyi niyetli olarak amacına baktığımız zaman da orman kadastrosunun çabuklaştırılması olarak anladığımız, iki yasa arasındaki uyumsuzluğu gidermek amacına yönelik olduğunu gördüğümüz bir yasaya destek vermek amacındayız, ama gelin görün ki siz bu yasayı birtakım emellerinize, Çevre ve Orman Bakanlığının emeline, iştahı bir türlü kapanmayan, nereden ne özelleştiririm, nereden ne para bulurum amacı içerisinde bulunan Maliye Bakanınızı tatmin etmek için 2/B’ye dönük, Anayasa’ya aykırı bir düzenlemeyi de yapma çabası içerisindesiniz değerli arkadaşlarım. Bu tür şeyler gruplar arası dayanışmalarla olur, gruplar arası görüşmelerle olur. Bu tür görüşmeler -2/B konusunu kastediyorum, mülkiyet konusunu kastediyorum- ilgili meslek odalarının görüşü alınarak olur ama siz “Ben yaptım, oldu.” anlayışıyla bu yasal düzenlemeleri yaparsanız ileride Anayasa Mahkemesine de kafayı çarparsınız, ileride daha onulmaz sorunlarla da karşı karşıya gelirsiniz ve o zaman da iş işten geçmiş olur değerli arkadaşlarım.
Zaman kazanmaya çalışırken zaman kaybeden bir iktidar anlayışıyla karşı karşıyayız. “Ben yaptım, oldu.” anlayışıyla karşı karşıyayız. Bunu ben çok yanlış görüyorum, demokratik teamüllere göre yanlış görüyorum, Parlamento içindeki işleyişe göre yanlış görüyorum ve komisyonlara bir baskı, bir teyakkuz olarak görüyorum bu hareketi komisyonların üzerinde kendini gören bir anlayış içerisinde. O zaman, komisyonlar niye var? Niye uzmanlık alanında bulunan kişiler bu komisyonlara giriyorlar kendilerini ifade etmek için? Bu konularda dışarıda uzman olan kurumlardan, kamu kurum ve kuruluşlarının dışında sivil toplum örgütlerinden, Harita Mühendisleri Odasından, Ziraat Mühendisleri Odasından, Orman Mühendisleri Odasından, TEMA vakfından müşterek davranış içerisine girmek için niye bir arayışa girmiyoruz değerli arkadaşlarım?
Onun için, ben bu tür oldubittilerle karşılaşılan bir Meclis ortamında yasaların yapıcı, yön gösterici, sorun çözücü anlayışla geçeceği inancında değilim. O nedenle, bu tavrınızdan vazgeçiniz. Köklü sorunları çözmek için üretken, yapıcı çözümlerinizi komisyonlarda, bakanlıklarınızda olgunlaştırarak getiriniz, biz de onunla yapıcı önerilerimizi, eleştirilerimizi sunalım ve daha iyi hâle getirelim. Beş dakika içerisinde getirdiğiniz oldubitti bir önerge içerisinde biz de somut önerilerimizi, somut eleştirilerimizi sunmak zorluğu içerisinde kalıyoruz. Bu, yasayı Meclisten kaçırma taktiğidir değerli arkadaşlarım.
O nedenle, ben bu tür oldubittilerle karşılaşılan bir yasal düzenlemeyi CHP Grubu adına doğru bulmadığımızı, komisyonlara baskı, komisyonların iradesine baskı olduğunu söylüyorum. Hepinize saygı ve sevgilerimi sunuyorum. Teşekkür ederim. (CHP sıralarından alkışlar)
BAŞKAN – Teşekkür ediyoruz Sayın Ağyüz.
Gruplar adına başka söz isteyen? Yok.
Şahısları adına Kahramanmaraş Milletvekili Veysi Kaynak.
Buyurun Sayın Kaynak. (AK PARTİ sıralarından alkışlar)
VEYSİ KAYNAK (Kahramanmaraş) – Sayın Başkan, çok değerli milletvekilleri; görüşülmekte olan 218 sıra sayılı Tapu Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Tasarısı’na ek bir madde eklenmesiyle ilgili olarak benim de imzam bulunan önerge hakkında söz almış bulunuyorum. Bu vesileyle hepinizi saygıyla selamlıyorum.
Ek maddeyle ilgili hususa geçmezden önce, görüştüğümüz tasarının işin esasında orman kadastrosu-sivil kadastro ayrımından kaynaklanan bir kısım sakıncaları, bir kısım aksaklıkları ortadan kaldırmaya yönelik hayırlı bir tasarı olduğunu özetle de ifade ediyorum.
Sayın Başkanım, saygıdeğer milletvekilleri; verdiğimiz ek madde önergesinin esası şudur: Bildiğiniz gibi medeni hukukumuzda iki türlü mülkiyet vardır. Bir tanesi, “El birliğiyle mülkiyet”, eski tabiriyle “İştirak hâlinde mülkiyet”, bir diğeri ise “Müşterek mülkiyet”tir. El birliğiyle iştirak hâlinde mülkiyette paydaşlar olmadığı için, herkes hep beraber malik olduğu için paydaşların bu mallar üzerinde tasarruf imkânları bulunmamaktadır. Mirasın açıldığında da yine Türk Medeni Kanunu’na göre, mirastan kalan tereke mirasçılara el birliğiyle mülkiyet hâlinde, iştirak hâlinde mülkiyet hâlinde geçer. Bu sebeple Medeni Kanun’umuzun 598’inci maddesine göre, mirasçıların, sulh hukuk mahkemesine müracaat etmeleri ve paylarını gösteren mirasçılık belgesini, eski adıyla veraset ilamını almaları gerekir ancak bu belgeden sonra tapu sicil müdürlüklerine giderler, hep beraber giderler ve iştirak hâlindeki mülkiyeti müşterek mülkiyete çevirirler. Ondan sonra da her bir paydaş kendi taşınmazı üzerinde ancak tasarruf imkânına sahip olur. Türkiye’de gerek nüfus, demografik sistem gerekse başka sebeplerle çok uzun yıllar bu iştirak hâlindeki mülkiyet müşterek mülkiyete çevrilememekte ve aslında mirasçı olduğu hâlde insanlar taşınmazlarını tasarruf edememekte ve istifade edememekte idiler. Getirilen bu düzenlemeyle mirasçılarından birinin veya birkaçının mahkemeden almış olduğu veraset ilamına göre tapu sicil müdürlüğüne müracaatı, tapu sicil müdürlüğünün tebligat masraflarını da ilgiliden almak kaydıyla taraflara makul bir süre için davet göndermesi ve bu süre sonunda yine mahkemeden alınmış mirasçılık belgesine istinaden pay ve paydaşları belirlemesi, dolayısıyla da netice itibarıyla müşterek mülkiyete geçilmesi amaçlanmaktadır, önerge budur. Bu, aynı zamanda, TAKBİS sisteminin de rahat çalışmasını sağlayacaktır ve böylece insanların uzun yıllar kendilerine miras kalmış maldan tasarruf edememeleri gibi bir sakıncayı da ortadan kaldıracaktır diyorum.
Verdiğimiz önergenin özeti, esası budur diyor, önergeye desteklerinizi istiyor, hepinize saygılar sunuyorum. (AK PARTİ sıralarından alkışlar)
BAŞKAN – Teşekkür ediyoruz Sayın Kaynak.
Şahsı adına Bursa Milletvekili Ali Koyuncu.
Buyurunuz Sayın Koyuncu. (AK PARTİ sıralarından alkışlar)
ALİ KOYUNCU (Bursa) – Sayın Başkan, değerli milletvekili arkadaşlarım; öncelikle hepinizi saygıyla selamlıyorum.
Bugün gerçekten, burada, şu anda -görüşmekte olduğumuz madde- Türkiye’de çok önemli bir sorunu ortadan kaldıran maddenin görüşülmesini gerçekleştiriyoruz. Yıllardan beri kangren olmuş, üç kuşak, beş kuşak geçmiş, dedesinin dedesinden miras yoluyla kalan gayrimenkullerin bir şekilde vârislerine intikal ettirilememesi nedeniyle ciddi anlamda vatandaşlarımızın bu konuda sıkıntıları vardı. İşte bu maddeyle, vârislerin üzerine düşen hisselerin hisseli bir şekilde dağıtımını sağlayan bir düzenlemeyi bugün gerçekleştiriyoruz. Daha önce, bu kanun çıkmazdan önce, bu madde eklenmezden önce, sizler, vâris olmuş olduğunuz bir mülkiyeti üzerinize alma noktasında ciddi anlamda sıkıntılar yaşıyordunuz. Bütün vârislerin bir araya gelmesi, bu vârislerin bir araya gelmesi neticesinde rıza göstermeleri, rıza gösterdikten sonra da üzerinize düşen hisseli tapunun alınması sağlanıyordu. Bu değişiklikle birlikte bizler neyi getiriyoruz? Artık, vârislerden herhangi biri, tapu harcını ödemek kaydıyla ve şartıyla hisseli bir şekilde tapusunu alabiliyor. Daha önce bu hisseli tapuyu alamıyordu. Üzerine düşen hisse miktarı belli değildi. Bunun ortadan kaldırılmasıyla birlikte çok ciddi anlamda sıkıntıdan vatandaşlarımızı kurtarıyoruz. Gerçekten Türkiye’mizde, baktığınızda, bu hisseli tapuların hisseli bir şekilde mirasçılara dağıtılması noktasında binlerce mirasçısı olan ve çözülemeyen, kangren olmuş tapuları, mülkiyetleri hep birlikte biliyoruz, görüyoruz.
İşte, değerli arkadaşlar, bu madde, mirasçılardan herhangi birisinin intikal harcını ödemesi kaydıyla bütün mirasçılara düşen hisse paylarının gerçekleştirilmesini sağlayan bir maddedir. Hayırlı olmasını temenni ediyor, hepinize saygılar sunuyorum. (AK PARTİ sıralarından alkışlar)
BAŞKAN – Teşekkür ediyoruz Sayın Koyuncu.
Soru-cevap bölümüne geçiyoruz.
Bir tek soru görüyorum, Sayın Doğru’ya ait.
Buyurunuz Sayın Doğru.
REŞAT DOĞRU (Tokat) – Teşekkür ederim Sayın Başkan.
Sorumun birinci bölümü, maddelerinin birçoğu ormanla ilgili olan bu kanun acaba neden Orman Bakanlığı tarafından Meclisimize getirilmedi de sizin Bakanlığınız tarafından getirilmiştir?
İkinci konu olarak, Tapu ve Kadastro personeli yoğun çalışan bir memur grubudur. Aldıkları ücret konusunda bizce mağdur durumdadırlar. 200 YTL civarında bir ek ödemenin yapılacağı ifade edilmiştir. Bu 200 YTL taşra teşkilatını veyahut merkez teşkilatını mı kaplıyor ve devamlılığı olacak mıdır? Ayrıca birçok kuruluşta, Sağlık Bakanlığıyla ilgili çeşitli kuruluşlarda döner sermaye gelirlerinden çalışanlara pay verilmektedir. Bu yönde de bir çalışma yapmayı düşünüyor musunuz?
Teşekkür ederim.
BAŞKAN – Teşekkür ediyoruz.
Buyurunuz Sayın Bakan.
BAYINDIRLIK VE İSKÂN BAKANI FARUK NAFIZ ÖZAK (Trabzon) – Sayın Başkan, biraz sonra vereceğimiz bir önergeyle buradaki çalışmalarda yaklaşık 200 TL’lik bir katkı gelmesini planlıyoruz. Tabii, diğer, döner sermayeyle ilgili, arkadaşımızın söylediğine katılıyorum. Döner sermayeden pay alma konusunda çalışmalarımız devam etmektedir. Biz dün de söyledik, Tapu ve Kadastro çalışanları gerçekten sıcakta soğukta, çamurda yağmurda, her türlü zor şartlarda arazide çalışan gerçekten çok saygıdeğer arkadaşlarımız, kardeşlerimiz. Onların haklarını alıp ödemeye çalışıyoruz. Bu konudaki duyarlılığından dolayı Değerli Vekilime teşekkür ediyorum.
Bu sorunuzun ilk kısmı da… Orman ve Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğünün ortak çalışmasıyla bu yasa Meclise getirildi. Onu söyleyeyim.
Teşekkür ediyorum, sağ olun.
….
VII.- KANUN TASARI VE TEKLİFLERİ İLE KOMİSYONLARDAN GELEN DİĞER İŞLER (Devam)
A) KANUN TASARI VE TEKLİFLERİ (Devam)
2.- Tapu Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı ile Tarım, Orman ve Köyişleri Komisyonu Raporu (1/526) (S. Sayısı: 218) (Devam)
BAŞKAN – Komisyon ve Hükûmet yerinde.
Şimdi ek madde 3’ü oylarınıza sunuyorum: Kabul edenler… Kabul etmeyenler… Kabul edilmiştir.
c-Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğü Tapu Dairesi Başkanlığı’nın 2009/6 Nolu Genelgesi
Genelge’nin metin hali aşağıdadır:
Genelgenin PDF haline aşağıdaki linkten erişebilirsiniz:
https://www.tkgm.gov.tr/sites/default/files/2024-10/2009-6_7.pdf
T.C.
ÇEVRE VE ŞEHİRCİLİK BAKANLIĞI
Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğü Tapu Dairesi Başkanlığı
T.C.
BAYINDIRLIK VE İSKAN BAKANLIĞI
Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğü Tasarruf İşlemleri Dairesi Başkanlığı
Sayı: B.09.1.TKG0100001-073/
Konu: 1- Paylı (Müşterek) Mülkiyete Göre İntikal,
2- 2644 S.K. 26 Md. İpotek Tesis ve Tescil İstemi,
3- Satış Vaadi ve Arsa Payı Kat Karşılığı İnşaat Sözleşmesi.
Genelge: 1677
2009/6
TAPU VE KADASTRO …. BÖLGE MÜDÜRLÜĞÜNE
………………….
İlgi: a) 16/08/1937 tarih 857 sayılı genelge,
b) 05/05/1964 tarih 1382 sayılı genelge,
c) 19/03/1991 tarih 1508 sayılı genelge,
d) 23/03/1984 tarih 1464 sayılı genelge,
e) 11/05/1984 tarih 1468 sayılı genelge,
f) 11/02/1954 tarih 1229 sayılı genelge,
g) 30/03/2001 tarih 2001/2 sayılı genelge.
Tapu Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair 5831 Sayılı Kanun 27/01/2009 tarih 27123 sayı ile Resmi Gazete yayımlanarak yürürlüğe girmesi ile Bazı Kanunlardaki değişiklik maddeleri ve mevzuat çerçevesinde aşağıdaki konularda açıklık getirilmiştir.
A- İNTİKAL
Bilindiği üzere; ilgi (a, b ve c) genelgeler ile intikal işlemlerine açıklık getirilmiş ve mevzuat gereği; taraf olarak tüm mirasçıların katılımı ile paylı (Müşterek) mülkiyet esasına göre mahkemeden alınan veraset belgelerine göre intikal talep edilmesi halinde müşterek mülkiyet esasına göre; taraf olarak mirasçılardan birisinin talebi ile mahkemeden alınan veraset belgelerine göre intikal talep edilmesi halinde ise elbirliği (İştirak) halinde mülkiyet esasına göre tescil işlemleri yapılmaktaydı.
Ancak, 5831 sayılı Kanunun 8. maddesi ile 3402 sayılı Kadastro Kanununa “Elbirliği mülkiyetinin paylı mülkiyete dönüştürülmesi” başlığı ile eklenen Ek 3. maddesi “Bir mirasçı, miras ortaklığından doğan elbirliği mülkiyetinin paylı mülkiyete dönüştürülmesi isteminde bulunduğu takdirde tapu sicil müdürü, diğer mirasçılara çağrıda bulunarak belirleyeceği süre içinde varsa itirazlarını bildirmeye davet eder. Tebligat masrafları ilgilisince karşılanır.
Elbirliği mülkiyetinin devamına yönelik bir itiraz ileri sürülmediği veya mirasçılardan herhangi biri belirlenen süre içinde paylaşma davası açmadığı takdirde, istem konusu taşınmaz mal üzerindeki elbirliği mülkiyeti paylı mülkiyete dönüştürülerek, hissedarlık esaslarına göre mirasçılar adına tapu kütüğüne tescil edilir.” hükmü ile tebligat esasına dayalı elbirliği mülkiyetin paylı mülkiyete dönüştürülmesi imkanı getirilmiştir.
Buna göre;
1- Miras Ortaklığından Doğan Elbirliği (İştirak) Halindeki Mülkiyet:
Elbirliği (iştirak) halinde mülkiyet, kanun veya kanunda belirtilen sözleşmeler uyarınca aralarında ortaklık bağı bulunan kişilerin, bu ortaklık nedeniyle bir mala veya hakka birlikte malik olma durumudur.
Muris veya Murislerin adlarına kayıtlı taşınmaz/larda; taraf olarak mirasçılardan birisinin talebi ile mahkemeden alınan veraset belge/lerine göre intikal talep edilmesi halinde Elbirliği (İştirak) halinde mülkiyet esasına göre tescil işlemleri yapılacaktır.
2- Paylı (Müşterek) Mülkiyet Esasına göre Tescil:
a) Tüm mirasçıların katılımı ile; taraf olarak mirasçılardan birisinin talebi ile mahkemeden alınan veraset belge/lerinde; tüm mirasçıların katılımı ile intikal talep edilmesi ve paylı mülkiyet esasını kabul ve beyan edilmesi halinde paylı (Müşterek) mülkiyet esasına göre intikal işlemlerinin yapılması,
Noter tarafından tespit ve tevsik edilen muvafakat beyanı Tapu Sicil Müdürü huzurunda yapılmış muvafakat sayılır.
b) Mahkeme kararında veya mahkemeden alınan veraset belgesinde paylı (Müşterek) mülkiyet kararı verilmiş ise; veraset belgesi veya mahkeme kararı tüm mirasçıların taraf olması ve paylı (Müşterek) mülkiyet esasına göre tescil kararı verilmiş ve karar kesinleşmiş ise mirasçılardan birinin talebi halinde paylı (Müşterek) mülkiyete göre intikal işlemlerinin yapılması, aksi halde elbirliği (İştirak) halindeki mülkiyete göre tescilin yapılması gerekmektedir.
c) Tebligat yapılarak, paylı (Müşterek) mülkiyet esasına göre tescil; taraf olarak mirasçılardan birisinin talebi ile veraset belge/leri alınmış ise ve mirasçılardan biri veya birden fazlası intikal talep etmiş ise talep edenler dışındaki mirasçılara 7201 sayılı Tebligat Kanunu hükümleri doğrultusunda tebligat yapılarak paylı (Müşterek) mülkiyet esasına göre tescil işlemleri yapılması gerekmektedir.
3- Elbirliği (İştirak) Halinde Tescilli Mülkiyetin Paylı (Müşterek) Mülkiyete Çevrilmesi:
a) Tüm mirasçıların talebine göre: iştirak halinde tescilli taşınmaz/ların tescile dayanak veraset belge/lerine göre tüm mirasçıların talebi ve elbirliği (iştirak) halindeki mülkiyetin müşterek mülkiyet esasını kabul ve beyan edilmesi halinde paylı (Müşterek) mülkiyet esasına göre tescil işlemleri yapılacaktır.
b) Mahkeme Kararına göre; Elbirliği (iştirak) mülkiyet halinde tescilli taşınmaz/ların Mahkeme Kararına göre elbirliği (İştirak) halindeki mülkiyetin paylı (Müşterek) mülkiyet esasına göre tesciline karar verilmiş ise kesinleşmiş Mahkeme Kararına göre tescil edilmesi gerekir.
c) Tebligat yapılarak, elbirliği (İştirak) halindeki mülkiyetin paylı (Müşterek) mülkiyet esasına göre tescili; iştirak halinde tescilli taşınmaz/ların tescile dayanak veraset belge/lerine göre talep edilmesi halinde tüm mirasçılara Tapu Sicil Müdürlüğünce 7201 sayılı Tebligat Kanunu hükümleri doğrultusunda tebligat yapılarak müşterek mülkiyet esasına göre tescil işlemleri yapılması gerekmektedir.
(10.10.2024 tarihli ve E-23294678-105-14026734 sayılı Makam Oluru ile Ek Fıkra)
d) 6183 Sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun’un 63. maddesine göre: 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun’un 63. maddesi “Tahsil dairesi, borçlunun haklarını tasfiye bakımından onun haiz olduğu bütün salahiyetleri kullanarak bir intifa hakkı veya taksim edilmemiş bir miras veya iştirak halinde tasarruf olunan bir mal hissesi gibi malların paraya çevrilebilir hale gelmesini genel hükümler dairesinde sağlar. Bu suretle paraya çevrilebilir hale gelen mallar hakkında da bu kanun hükümleri tatbik olunur.” hükmünde olup, söz konusu düzenleme gereğince iştirakin feshine yönelik mahkeme kararının ibrazına ya da mahkeme tarafından alacaklı idareye bu yönde verilen bir yetkinin bulunmasına ihtiyaç duyulmaksızın, alacaklı idare, 3402 sayılı Kadastro Kanunu Ek Madde 3’e göre, tapu müdürlüğünden miras ortaklığından doğan elbirliği mülkiyetinin paylı mülkiyete dönüştürülmesi isteminde bulunabilir. Tapu müdürlüğünce bu maddenin (c) fıkrası gereğince işlemlere yön verilir.
4- 7201 sayılı Tebligat Kanunu Hükümlerince Tebligatın Nasıl Yapılacağı:
Yukarıdaki açıklamalar doğrultusunda; 7201 sayılı Tebligat Kanunu hükümleri doğrultusunda Paylı (Müşterek) mülkiyet esasına göre tescil taleplerinde;
a) Mirasçıların Adreslerinin Tespiti ve Tebligat:
Öncelikle 7201 sayılı Kanunun 49. maddesine göre mirasçıların, Tapu Sicil Müdürlüğü kayıtlarında adresleri var ise veya Tapu Sicil Müdürlüğü’nce tapu kayıtlarından adres tespitinin yapılabilmesi halinde tebligat bu adrese yapılacaktır.
Mirasçı/ların Tapu Sicil Müdürlüğünde adresi yok ise, 5490 sayılı Nüfus Hizmetleri Kanunu ve 15/12/2006 tarih 26377 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan Adres Kayıt Sistemi Yönetmeliğine göre adrese dayalı nüfus kayıt sistemine geçildiğinden, Tapu Sicil Müdürlüğünce görevlendirilen ve kullanıcı adı ve şifresi verilen personel tarafından http://tk-mevzuat/mernis adresine girilip sorgulaması yapılmak suretiyle veya sorgulama olanağı bulunmayan Tapu Sicil Müdürlüklerince Nüfus Müdürlükleri ile yazışma yaparak nüfus kaydı ve adreslerin temin edilmesi gerekir.
(18.08.2017 tarihli ve 2017/5 (1776) sayılı Genelge İle Mülga)
Mirasçılardan fiil ehliyeti bulunmayanlar var ise; tebligat mirasçının kanunî temsilcisine yapılır. Mirasçıların Kanuni temsilcilerin olup olmadığı ilgilisinin beyanı veya Tapu Sicil Müdürlüğünde işleme konu parsel kütüklerine/ kayıtlarına ve Nüfus Müdürlüklerinde ilgililerin Nüfus kütüklerine/kayıtlarına (şerhlerine) bakılarak araştırılması yapılır.
Talep eden mirasçılar dışındaki mirasçılara 30 günlük süre verilerek Ekli ÖRNEK (1) yazı ve ekinde veraset belge/leri ile ve Ekli ÖRNEK(4) Tebliğ mazbatalı zarf ile Tebligat Tüzüğünün 33. maddesine göre tebligat yapılacak kişileri gösterir Ekli ÖRNEK (5) tevdi listesinden iki suret düzenlenerek ve PTT Müdürlüğünce onaylı bir sureti evrak dosyasında konularak iadeli taahhütlü olarak tespit edilen adreslere tebligat yapılır.
Elden tebligatın yapıldığı veya taahhütlü tebligatın mirasçılarca tebellüğ edildiği tarih tebligat tarihi olarak kabul edilir ve itirazda bulunma ve dava açma süresi bu tarihte başlar.
(Değişik: 07/03/2013 tarih ve 23294678-010.06/27-1942 sayılı Makam Oluru ile değişik) Tebliğden itibaren 30 günlük süre sonunda bir itiraz yapılmaz ve paylaşma davası da açılmaz ise, bir veya birden çok mirasçının talebi ile “elbirliği mülkiyetinin paylı mülkiyete dönüştürülmesi” işlemi gerçekleştirilecektir. Postada (vs.) oluşabilecek gecikmeler dikkate alınmayacaktır. Mirasçıya beyanda bulunmak için verilecek sürenin son günü resmi tatile rastlarsa süre tatilin bittiği ertesi gün son bulur. Süre hesaplamalarında 1086 sayılı Hukuk Usulü Muhakemeleri Kanunu’nun 159-165. maddeleri dikkate alınır.
b) İlanen Tebligat:
Ekli ÖRNEĞİ (2) gönderilen yazı ile tapuda adresi bulunmayan, mevcut veya tespit edilen adrese tebligat yapılamayan ve tebliğ memuru tarafından da yeni adresi tespit edilemeyen hak sahibine 7201 sayılı Tebligat Kanunu hükümlerine göre ilan suretiyle tebligat yapılır. Ayrıca Tapu Sicil Müdürlüğü tarafından ilanın bir nüshası gayrimenkulün bulunduğu köy veya mahalle muhtarına orada mutad olan şekilde ilan edilmek üzere tevdi edilir. Bu suretle yapılan sonuncu ilan tarihinden itibaren 15 (on beş) günün sonunda hak sahibine tebliğ edilmiş sayılır.
5- Tebligat Masrafları:
Tebligat masrafları ilgilisince (talepte bulunan) karşılanır. Tebligat masrafları, tebliğ edilecek kişi sayısına göre talep eden tarafından Tapu Sicil Müdürlüğü’ne pul olarak verilecektir. İlan suretiyle yapılacak tebligatlar ise, ilgisi tarafından bizzat karşılanacaktır.
6- Hangi Hallerde Tebligat Esasına Göre İşlem Yapılmayacaktır.
a) (Değişik: 07/03/2013 tarih ve 23294678-010.06/27-1942 sayılı Makam Oluru ile değişik) Belirlenen süre içerisinde mirasçılardan birinin itiraz etmesi veya paylaşma davasının açıldığının anlaşılması halinde herhangi bir işlem yapılmayacaktır.
b) Tebligat masrafları ilgilisince karşılanmaz ise, işlem karşılanmayacaktır.
c) Elbirliği (İştirak) halindeki mülkiyete ilişkin dayanak kayıtlarında veraset belgeleri bulunamamış veya dayanak veraset belgeleri ile iştirak malikleri birebir eşleşmiyor ve Tapu Sicil Tüzüğüne göre hata düzeltilemiyor ise, talep karşılanmayacak mahkeme kararı istenecektir.
d) Tebligat esasınca paylı (Müşterek) mülkiyet esasına göre intikal taleplerinde aynı murise ait farklı birden fazla veraset ilamı sunulmuş ise işlem karşılanmayarak, mahkeme kararı istenecektir.
e) Paylı (Müşterek) mülkiyet esasına göre intikal taleplerinde yapılacak tebligatlarda Kanuni temsilcilerin kimlik tespiti yapılamaması veya Kanuni temsilci olduklarına ilişkin dayanak belgelerin (Mahkeme Kararı vb.) bulunamaması durumunda işlem karşılanmayacaktır.
7- Tebligatların Arşivlenmesi:
Tebliğ belgesi, tebellüğ edeni ve tebliğ tarihini gösteren resmî evrak niteliğinde olduğundan bu belgeler işlemin tamamlanmasını müteakip işlem dosyasında saklanacaktır. Mirasçılara beyanda bulunmak için tebligatın yapılması zorunlu olup, tebligatın mirasçılara yapıldığının tebliğ belgesi ile tevsik edilmesi (belgelenmesi) zorunludur.
B- SATIŞ VAADİ VE ARSA PAYI KARŞILIĞI İNŞAAT SÖZLEŞMELERİNİN ŞERHİ VE TERKİNİ:
5831 Sayılı Kanunun 1. maddesi ile değişik 2644 sayılı Kanunun 26. maddesinin 7. fıkrası “Noterlik Kanununun 44. maddesinin (B) bendi mucibince noterler tarafından tanzim edilen gayrimenkul satış vaadi sözleşmeleri ile arsa payı karşılığı inşaat sözleşmeleri de taraflardan biri isterse gayrimenkul siciline şerh verilir.” ve ayrıca 8. fıkrası “Şerhten itibaren beş yıl içinde satış yapılmaz veya irtifak hakkı tesis ve tapuya tescil edilmezse işbu şerh tapu sicil müdürü veya tapu sicil görevlileri tarafından re’sen terkin olunur.” hükmündedir.
(12.10.2021 tarihli ve E-23294678-010.06.02-2652014 sayılı Makam Oluru ile Değişik Cümle) Noterler tarafından düzenlenen gayrimenkul satış vaadi sözleşmeleri veya arsa payı karşılığı inşaat sözleşmeleri taraflardan birinin talebi ile tapu siciline şerh verilir. (03/04/2013 tarih ve 23294678-010.06/33-2735 sayılı Makam Oluru ile değişik) Tapu siciline şerhedilmesinden itibaren anılan taşınmazın satışı beş yıl içinde yapılmaz veya irtifak hakkı tesis ve tapuya tescil edilmezse malikin istemi ve terkin harcının yatırılması koşuluyla şerh terkin edilebilir. Şerhin terkin edilmesi halinde Türk Medeni Kanunu’nun 1019. maddesi uyarınca lehtara bilgi verilmesi gerekmektedir. Ayrıca, Satış Vaadi veya Arsa Payı Kat Karşılığı Sözleşmeleri şerh edildikten sonra; şerhin süresi dolmadan, terkin harcı tahsil edilmek kaydı ile şerh lehtarı tarafından talep etmesi halinde şerh terkin edilebilir.
C- RESMİ SENETSİZ DÜZENLENEN KREDİ VEYA BORÇ SÖZLEŞMELERİ:
(16.07.2021 tarihli ve E-23294678-010.07.02-1862733 sayılı Duyuru İle Mülga Bölüm)
İlgi (a ve b) genelgeler yürürlükten kaldırılmıştır.
İlgi (c, d, e ve f) genelgelerde bu genelgeye aykırı hükümleri yürürlükten kaldırılmıştır.
Bilgilerinize ve bu hususun Bölgenize bağlı tüm birimlere duyurulmasının teminini rica ederim.
Mehmet Zeki ADLI
Genel Müdür
EKİ: 5 adet Örnek yazı
ÖRNEK-1
Sayın …………………….
…………………….(Adres yazılacaktır.)
… ada/parsel sayılı taşınmazın tamamı/hissesi … adına kayıtlı iken; … ……. Hukuk Mahkemesi’nden verilen … tarihli ve E… ve K…. sayılı veraset belgesine istinaden mirasçılarından … 5831 sayılı Kanunun 8. maddesi ile Kadastro Kanunu’na eklenen EK 3. maddesine istinaden intikal ve miras ortaklığından doğan elbirliği mülkiyetinin paylı mülkiyete çevrilmesi talebinde bulunmuştur.
Anılan Kanun hükmüne göre, elbirliği mülkiyetinin devamına yönelik bir itirazınız varsa bu itirazınızın veya paylaşma davası açılmış ise, dava açıldığı hususunun bu yazının tebliğinden itibaren 30 günlük süre içerisinde Tapu Sicil Müdürlüğümüze bildirilmesi gerekmektedir. Postada (vs) olabilecek gecikmeler dikkate alınmayacaktır.
Herhangi bir itirazınız olmazsa veya paylaşma davasının açıldığı bildirilmezse, işbu taşınmaz üzerindeki elbirliği mülkiyeti paylı mülkiyete dönüştürülerek, hissedarlık esaslarına göre mirasçılar adına tapu kütüğüne tescil edilecektir.
Bilgilerinize tebliğ edilir. …./…../200…
Tapu Sicil Müdürü
EKİ: veraset belgesi.
ÖRNEK-2
……… Tapu Sicil Müdürlüğünden:
İLANEN DUYURULUR.
(Miras ortaklığından doğan elbirliği mülkiyet paylı mülkiyete çevrilecektir.)
… ada/parsel sayılı taşınmazın tamamı/hissesi … adına kayıtlı iken; … …… Hukuk Mahkemesi’nden verilen … tarihli ve E… ve K…. sayılı veraset belgesine istinaden ………..isimli mirasçıların payları 5831 sayılı Kanunun 8. maddesi ile Kadastro Kanunu’na eklenen EK 3. maddesine istinaden intikal ve miras ortaklığından doğan elbirliği mülkiyetinin paylı mülkiyete çevrilecektir.
Bu nedenle; yukarıda açıklanan mirasçılar …./…./…. , ………günü, saat …….dan itibaren …./…./….., …….günü, saat:….. kadar Anılan Kanun hükmüne göre, elbirliği mülkiyetinin devamına yönelik bir itiraz olan varsa bu itirazı veya paylaşma davası açılmış ise dava açıldığı hususunun bu ilanın tebliğinden itibaren (15 günlük süre içerisinde) Tapu Sicil Müdürlüğümüze bildirilmesi gerekmektedir. Postada (vs) olabilecek gecikmeler dikkate alınmayacaktır.
Herhangi bir itirazınız olmazsa veya paylaşma davasının açıldığı bildirilmezse, işbu taşınmaz üzerindeki elbirliği mülkiyeti paylı mülkiyete dönüştürülerek, hissedarlık esaslarına göre mirasçılar adına tapu kütüğüne tescil edilecektir…../…./200….
Tapu Sicil Müdürü
ÖRNEK-3
(16.07.2021 tarihli ve E-23294678-010.07.02-1862733 sayılı Duyuru İle Mülga Ek)
ÖRNEK- 4 ve ÖRNEK 5- için aşağıdaki pdf belgesinin sonuna bakınız
https://www.tkgm.gov.tr/sites/default/files/2024-10/2009-6_7.pdf
2- 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun
Amme Alacakları Kapsamında “Tebligat Yapılarak, Elbirliği (İştirak) Halindeki Mülkiyetin Paylı (Müşterek) Mülkiyet Esasına Göre Tescili” Usulü Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğü Tapu Dairesi Başkanlığı’nın 2009/6 Nolu Genelgesine eklenmiştir. Bu eklenmenin dayanağı olarak 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun’un 63. Maddesi gösterilmiş olup 63. madde metni aşağıdadır:
a-Madde 63
Diğer hakların paraya çevrilmesi:
Madde 63 – Tahsil dairesi, borçlunun haklarını tasfiye bakımından onun haiz olduğu bütün salahiyetleri kullanarak bir intifa hakkı veya taksim edilmemiş bir miras veya iştirak halinde tasarruf olunan bir mal hissesi gibi malların paraya çevrilebilir hale gelmesini genel hükümler dairesinde sağlar. Bu suretle paraya çevrilebilir hale gelen mallar hakkında da bu kanun hükümleri tatbik olunur.
b- Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğü Tapu Dairesi Başkanlığı’nın 2009/6 Nolu Genelgesi
Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğü Tapu Dairesi Başkanlığı’nın 2009/6 Nolu Genelgesinin “A- İNTİKAL” bölümünün “3- Elbirliği (İştirak) Halinde Tescilli Mülkiyetin Paylı (Müşterek) Mülkiyete Çevrilmesi” başlıklı 3. Maddesine 10.10.2024 tarihli ve E-23294678-105-14026734 sayılı Makam Oluru ile Ek Fıkra olarak “d)” fıkrası eklenmiş olup söz konusu fıkra aşağıdadır:
d) 6183 Sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun’un 63 üncü maddesine göre: 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun’un 63 üncü maddesi “Tahsil dairesi, borçlunun haklarını tasfiye bakımından onun haiz olduğu bütün salahiyetleri kullanarak bir intifa hakkı veya taksim edilmemiş bir miras veya iştirak halinde tasarruf olunan bir mal hissesi gibi malların paraya çevrilebilir hale gelmesini genel hükümler dairesinde sağlar. Bu suretle paraya çevrilebilir hale gelen mallar hakkında da bu kanun hükümleri tatbik olunur.” hükmünde olup, söz konusu düzenleme gereğince iştirakin feshine yönelik mahkeme kararının ibrazına ya da mahkeme tarafından alacaklı idareye bu yönde verilen bir yetkinin bulunmasına ihtiyaç duyulmaksızın, alacaklı idare, 3402 sayılı Kadastro Kanunu Ek Madde 3’e göre, tapu müdürlüğünden miras ortaklığından doğan elbirliği mülkiyetinin paylı mülkiyete dönüştürülmesi isteminde bulunabilir. Tapu müdürlüğünce bu maddenin (c) fıkrası gereğince işlemlere yön verilir.
1969 yılında Karşıyaka'da doğdu.
1987 yılında İzmir Çınarlı Teknik Lisesi Elektrik bölümünden ve 1993 yılında İstanbul Üniversitesi Hukuk Fakültesi´nden mezun oldu.
İstanbul Barosu Mevzuatı Araştırma ve Geliştirme Komisyonu Başkan Yardımcılığı görevine uzun yıllar devam etti. İstanbul Barosu Avukat Hakları Merkezi´nin (AHM) kurucu üyeliği ve uzun süre merkez yönetim kurulu üyeliğinde bulundu.2022 – 2023 yılları arasında İstanbul Barosu AHM Sözcüsü oldu.
İstanbul Barosu Sağlık Komisyonu üyeliğinde de bulunan Çakmakcı, İstanbul Barosu “Avukat Hakları” ve “CMK” Eğitim sertifikalarına sahiptir.
Lebib Yalkın Yayınlarında Vergi ve Ticaret Hukuku Mevzuat Uzmanı ve Mükellefin Dergisi Yazı İşleri Müdür Yardımcısı olarak çalıştıktan sonra. Türkiye İş Bankası Hukuk İşleri Müdürlüğünde uzun süre Avukatlık yapan Çakmakcı aynı zamanda Türkiye İş Bankası Eğitim Müdürlüğünde orta ve üst düzey yöneticilere “Hukuk Eğitmeni” olarak hukuk dersleri verdi.
Halen Kadıköy´de İstanbul Barosuna kayıtlı olarak serbest avukatlık yapmaktadır.
İstanbul Cumhuriyet Başsavcılığı Uzlaştırma Bürosunda Uzlaştırmacı olarak görev yapmıştır. Sakarya Üniversitesi Sürekli Eğitim Uygulama ve Araştırma Merkezi "Uzlaştırmacı Eğiticiliği Eğitimi" sertifikasına sahiptir.
Türkiye Barolar Birliği "Arama Konferansı" Moderatörlük Eğitimini tamamlamıştır.
Türkiye Barolar Birliği Avukat Hakları Merkezi Genel Sekreterliği görevini yürütmüştür. Antalya Barosu, Mersin Barosu ve Hatay Barosu'nda Avukatlık Hukuku üzerine seminerler vermiştir. Seminerleri TBB Televizyonunda yayınlanmıştır. "Avukat Hakları" isimli TBB AHM iç eğitim yayınını hazırlamıştır.
Türkiye Bankalar Birliği Eğitim Merkezinde “Hukuk Eğitmeni” olarak dersler vermiş olup Ankara Barosu “Yapay Zeka Hukuku Merkezi” Danışma Kurulu üyesidir.
İstanbul Barosu Genel Kurulunda 2018-2020 ve 2022 – 2024 dönemi “Türkiye Barolar Birliği İstanbul Delegesi” seçilmiştir.
Kuruluşunda ve bazı dönemlerinde İstanbul Barosu “Baro Meclisi” üyesi olmuştur.
Önce İlke Çağdaş Avukatlar Grubunun iki dönem Yürütme Kurulu üyeliği görevini yürütmüştür
İstanbul Barosu Avukat Hakları Merkezi önceki Sözcüsü, Kat Mülkiyeti Hukuku Komisyonu, Banka ve Finans Hukuku Komisyonu ve Bilişim Hukuku Komisyonu üyeliklerinde bulunmuştur.
Arabuluculukta Taraf Avukatları Grubunun (ATAG) kurucularından olup arabuluculuk ve avukat ilişkileri konusunda söyleşiler düzenlemiş ve kampanyalar yürütmüştür.
Taşınmaz ve Kira Hukuku Grubu Dergisi Yayın Kurulu üyesidir.
Legal Yayıncılık A.Ş. Legal Kitabevi A.Ş. ve Arnavutluk'ta Legal Publishing Shpk'nin kurucu ortağı ve yönetim kurulu üyesidir.
Türkiye'nin en kapsamlı hukuk veri tabanı olan "Legal Online Veri Tabanı" nın kurucularından ve sürdürücülerindendir.
Halen YÖK - TÜBİTAK ULAKBİM'e kayıtlı hakemli olan İstanbul’da yayınlanan 10 akademik hukuk dergisinin ve Tiran'da Arnavutça / İngilizce yayınlanan Revista Akademike Legal isimli hukuk dergisinin “Sorumlu Yazı İşleri Müdürü” dür.
Hukuki makaleleri çeşitli gazete ve dergilerde yayınlanmıştır. Yayınlanmış hukuk kitapları ve mevzuat derlemeleri bulunmaktadır.
Modern Hukuk Akademisinin Başkanlığını ve Hukuk Eğitmenliği görevini yürütmüştür. Modern Hukuk Akademisi olarak "Sağlık ve Hukuk Gündemi" ve "Hukuk Söyleşileri" başlıklı söyleşileri hukukçu ve doktorların katılımı ile gerçekleştirmiş ve söyleşileri sosyal medya üzerinden online yayınlamıştır.
Kadıköyü Bilim Kültür ve Sanat Dostları Derneğinin (KBKSDD) üyesidir. KBKSDD faaliyetleri çerçevesinde Moda sahilinin çevre yolu ile yok edilmesine ve yeşil alanların betonlaşmasına karşı faaliyetler yürütmüştür.
Kamu Yararını Savunma Derneği (KYSD) Başkanlığı görevini yürütmüştür. KYSD faaliyetleri çerçevesinde, çevre, kadın ve avukat haklarına yönelik çalışmalar yürütmüştür.
Modanın Renkleri Müzik Korosunda “Korist” olan Çakmakcı, Türkçe / İngilizce yayınlanan “Makam Müzik Dergisi” isimli Türk Müziği Dergisinin Sorumlu Yazı İşleri Müdürüdür.
Yemek Kitapları editörü olup editörlüğünü yaptığı iki ayrı yemek kitabı ile Gourmand Cookbooks Awards tarafından iki kez “Dünyanın En İyi Yemek Kitapları Editörü” ödülüne layık görülmüştür.